"Minister moet garantie geven: geen negatieve spaarrente tot ton"

Sandra Molenaar Consumentenbond van website 2019

De Consumentenbond wil dat minister Hoekstra garandeert dat consumenten met een spaartegoed tot 100.000 euro geen negatieve spaarrente gaan betalen. De Consumentenbond "maakt zich grote zorgen over de maatregelen die banken treffen om negatieve spaarrente voor deze groep wel mogelijk te maken".

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: "Er lijkt voor de “gewone” spaarder nog weinig aan de hand, maar dit is een glijdende schaal. Met de nieuwe voorwaarden kunnen ze in de toekomst ook negatieve rente rekenen over kleinere bedragen. En dat is volstrekt onwenselijk."

De Consumentenbond liet de bankvoorwaarden doorlichten door Boels Zanders Advocaten. Daaruit blijkt dat het eenzijdig aanpassen van de rentevoorwaarden oneerlijk is en leidt tot een flinke verstoring van het evenwicht tussen bank en klant. Molenaar: "Ooit ben je met je bank overeengekomen dat je je spaargeld bij hen in bewaring geeft en daar geld voor krijgt. Dat is heel iets anders dan dat je geld moet betalen als je je spaargeld bij hen stalt. Die afspraak kunnen banken niet eenzijdig veranderen. Dat is in strijd is met het (Europese) recht."

De Consumentenbond verwacht echter niet dat de banken de aanpassing van hun voorwaarden terugdraaien. Daarom doet de belangenbehartiger een klemmend beroep op de minister.

Per 1 juli passen ING, Rabobank en Triodos hun voorwaarden aan zodat ze negatieve spaarrente kunnen voeren. ABN Amro deed dat al op 1 april. Vooralsnog rekenen de banken die negatieve rente alleen aan vermogende klanten. ABN Amro, Rabobank en ING doen dit vanaf een miljoen spaargeld, Triodos vanaf 100.000 euro.

Reactie toevoegen

 
Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Verschillende reisaanbieders adviseren reisverzekeringen die reizen naar oranje gebieden niet dekken. Dat stelt de Consumentenbond. De bond: “Zo blijkt...

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

De tarieven die notarissen hanteren voor het opstellen van een overeenkomst voor schenken op papier lopen flink uiteen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond....

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

De Consumentenbond en ABN Amro zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor klanten van de bank die in het verleden te veel rente betaalden over hun...

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten met een woekerpolis van Allianz die zich hebben aangesloten bij de claimactie van de Consumentenbond, zijn uitbetaald. Meer dan 99 procent van de...

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Het Verbond van Verzekeraars bestrijdt de conclusie van de Consumentenbond dat de autoverzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond: "Volgens de Consumentenbond...

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

De Consumentenbond pleit voor de oprichting van een Pensioenautoriteit waar consumenten terechtkunnen met al hun vragen en klachten over hun pensioen. Sandra Molenaar,...

Minister herhaalt: geen verbod op negatieve rente gewone spaarders

Minister herhaalt: geen verbod op negatieve rente gewone spaarders

Een verbod op negatieve rente voor gewone spaarders is wat minister Hoekstra niet aan de orde, herhaalt hij in antwoord op Kamervragen. De minister: “In 2019...

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

De Consumentenbond is teleurgesteld en maakt zich zorgen over een glijdende schaal nu ABN Amro bij haar plan blijft om per 1 juli kosten in rekening te brengen voor...

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekering...