Nationale-Nederlanden mag Reaal overnemen

ACM logo

Verzekeraar NN Group mag het schade- en inkomensverzekeringsbedrijf van Vivat (Vivat Schadeverzekeringen N.V.) overnemen. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten. Onder Vivat vallen onder andere de schadeverzekeringen van Reaal.

De ACM heeft de gevolgen voor de Nederlandse verzekeringsmarkt voor schade- en inkomensverzekeringen onderzocht: "Er blijft na de overname voldoende concurrentie over, onder andere omdat mensen gemakkelijk van verzekeraar kunnen wisselen.  Daardoor worden verzekeraars gestimuleerd om te zorgen voor een goede prijs, kwaliteit en innovatie van de verzekeringen."

Op de markt voor schade- en inkomensverzekeringen zijn drie grote verzekeraars, Nationale-Nederlanden, Achmea (Interpolis en Centraal Beheer) en ASR. De schade- en inkomensverzekeringen van Vivat (met onder andere Reaal) spelen een bescheiden rol.

De overname van Vivat Schadeverzekeringen is een uitvloeisel van een grotere overname van Vivat door Athora. Daarbij is Vivat gesplitst. De schade- en inkomensverzekeringen en enkele andere activiteiten worden door de NN Group overgenomen. De Europese Commissie heeft eerder de overname van Vivat door Athora goedgekeurd.

Over de markt schrijft de ACM: "Er zijn verschillende grote en kleine schadeverzekeringsmaatschappijen, die stevig met elkaar concurreren. Wel verwachten veel marktpartijen dat er de komende tijd veranderingen aankomen. Verzekeraars bekijken kritisch of al hun verzekeringen nog rendabel zijn. Verzekeraars maken daarom meer standaardverzekeringen. Ook door het gebruik van vergelijkingssites gaan verzekeringen meer op elkaar lijken. Verder beschikken verzekeraars over steeds gedetailleerdere gegevens over klanten en risico’s. Met die gegevens bepalen ze welke risico’s ze lopen bij verschillende verzekeringen, of deze nog rendabel zijn en of ze deze blijven aanbieden. Marktpartijen houden er rekening mee dat het aantal moeilijk verzekerbare risico’s zal stijgen. Hierbij valt te denken aan verzekeringen voor taxibedrijven, maaltijdbezorgers en bepaalde agrarische bedrijven."

 

Reactie toevoegen

 
NN start cyber bewustwording campagne

NN start cyber bewustwording campagne

Twee derde van de cyberaanvallen is gericht op het MKB met een gemiddeld schadebedrag van 63.000 euro voor cybercriminaliteit. Slechts één op de acht...

Reaal AOV lanceert verbeterde offertetool

Reaal AOV lanceert verbeterde offertetool

Reaal AOV heeft een vernieuwde offertetool gelanceerd. Zo is het nu mogelijk om premiegevolgen van keuzes binnen een Reaal AOV te vergelijken, een offerte te sturen...

Consumentenbond verliest beleggingspoliszaak tegen NN

Consumentenbond verliest beleggingspoliszaak tegen NN

Nationale-Nederlanden hoeft consumenten niet te compenseren voor de te hoge kosten die de verzekeraar volgens de Consumentenbond bij ruim een half miljoen consumenten...

Het beste van twee werelden

Het beste van twee werelden

Bianca Knispel stuurt sinds kort Nationale-Nederlanden Retail Schade, OHRA en Zorg aan. Knispel gelooft totaal niet in animositeit tussen distributiekanalen. “Vanuit...

Vernieuwd gezondheidsonderzoek voor klanten Reaal AOV

Vernieuwd gezondheidsonderzoek voor klanten Reaal AOV

Reaal AOV gaat haar klanten als eerste partij het vernieuwde gezondheidsonderzoek van arbodienstverlener Beter aanbieden. Het gezondheidsonderzoek, met de nieuwste...

NN over DC-problematiek pensioenakkoord: geen verschillende regelingen naast elkaar graag

NN over DC-problematiek pensioenakkoord: geen verschillende regelingen naast elkaar graag

"Als verzekeraar kúnnen we de regelingen uitvoeren", zo reageert NN op de uitwerking van het pensioenakkoord, "maar verschillende regelingen zijn niet in...

NN past producten Inkomen Collectief aan

NN past producten Inkomen Collectief aan

Nationale-Nederlanden past haar producten van Inkomen Collectief aan. Als eerste stap zijn per 1 juni de verzekeringen WIA Arbeidsongeschiktheidspensioen (AOP) en...

NN vereenvoudigt bepaling in SWO

NN vereenvoudigt bepaling in SWO

Nationale-Nederlanden voert in de huidige SWO een vereenvoudiging door van de klantidentificatie- en verificatie. De verzekeraar heeft de wijziging vooraf met Adfiz...

Thuiswerken gaat meeste werknemers goed af

Thuiswerken gaat meeste werknemers goed af

Sinds het begin van de lockdown zijn werknemers tevredener geworden over de manier waarop ze vanuit huis kunnen werken. Ook zijn thuiswerkers steeds positiever over...

ORV-premie vaak te hoog ingeschat

ORV-premie vaak te hoog ingeschat

De mogelijkheden van een ORV worden vaak verkeerd benut. Ook wordt de premie te hoog ingeschat. Dit blijkt uit een flitspeiling van Factsnapp in opdracht van Reaal. Tijdens...