Nederlander bekijkt afgesloten verzekeringen zelden

Loep geld rekenmachine via Pixabay

De meeste Nederlanders bekijken hun verzekeringen niet of nauwelijks meer nadat ze deze afsluiten, blijkt uit onderzoek Aon. Zo kijkt zo’n 40 procent nooit meer naar zijn reis-, inboedel- woonhuis- of aansprakelijkheidsverzekering. En ongeveer een derde neemt zijn autoverzekering na het afsluiten niet nog eens onder de loep.

Wanneer vindt iemand het dan wel belangrijk om opnieuw naar zijn verzekeringen te kijken? Voor verreweg de meeste respondenten (76 procent) geldt dat dit bij een verhuizing is. Tevens worden samenwonen/trouwen (54 procent), een scheiding, reizen (beide 50 procent), grote aankopen (48 procent) en gezinsuitbreiding (41 procent) vaak genoemd als reden om de afgesloten verzekeringen na te lopen.

Lang niet alle consumenten willen overal verzekerd voor zijn. Twee op de drie (65 procent) respondenten sluit alleen noodzakelijke verzekeringen af. De autoverzekering (79 procent), inboedelverzekering (77 procent) en woonhuisverzekering (73 procent) wordt door veel respondenten wél als noodzakelijk gezien.

Gevraagd naar wat iemand belangrijk vindt bij de keuze van een verzekering, worden de dekkingsvoorwaarden als belangrijkste genoemd. Van de respondenten vindt 89 procent dit erg belangrijk/ belangrijk. En 86 procent vindt dit ook van de service van een verzekeraar. 73 procent noemt gemak als belangrijke/erg belangrijke reden voor de keuze van een verzekering. Slechts 50 procent geeft aan dat dit voor hen de laagste prijs is.

Informatie

Willem van Veghel, directeur Particulieren bij Aon Verzekeringen: “Het is positief dat voor de meeste Nederlanders de dekkingsvoorwaarden als belangrijkste reden gelden voor de keuze van een verzekering en dat ook service vaak wordt genoemd. Toch kiezen nog altijd veel mensen op basis van de laagste prijs. Daar kunnen risico’s aan verbonden zijn en in geval van tegenslag uiteindelijk ook meer kosten dan wanneer wel extra dekkingen worden gekozen. Voor verzekeraars blijft het zaak om voortdurend via alle mogelijke kanalen informatie te verstrekken aan consumenten, want ruim een kwart van de Nederlanders blijkt niet bezig met het nadenken over hun verzekeringen en ook lang niet iedereen vindt dat zij hierover genoeg kennis hebben.”

Aon wijst erop dat het nalopen van verzekeringen ook financiële voordelen op kan leveren.

Reactie toevoegen

 
Meer over
"Noodzaak nieuw pensioenstelsel stuk minder urgent"

"Noodzaak nieuw pensioenstelsel stuk minder urgent"

De indicatieve gemiddelde dekkingsgraad van Nederlandse pensioenfondsen is in augustus gestegen naar 128 procent. Een forse stijging van de rente over augustus vertaalt...

Aon: “Persoonlijk gesprek bij bedrag ineens”

Aon: “Persoonlijk gesprek bij bedrag ineens”

Aon noemt een persoonlijk gesprek belangrijk bij de opname van een pensioenbedrag ineens. Frank Driessen, CEO Aon Wealth: “Ondanks dat de opname van een bedrag...

Dekkingsgraden pensioenfondsen stabiliseren in juli

Dekkingsgraden pensioenfondsen stabiliseren in juli

De indicatieve gemiddelde dekkingsgraad van Nederlandse pensioenfondsen is in juli constant gebleven op 122 procent. De daling van de rente over juli vertaalt zich...

Aon over zakelijke markt

Aon over zakelijke markt

(Uit katern Zakelijk en Inkomen, VVP 3-2022) Welke trends zijn er momenteel te zien op de zakelijke markt? VVP vraagt het aan Aon. Wat zijn de belangrijkste trends...

Potentie beschikbare premieregeling neemt ook in eerste kwartaal 2022 toe

Potentie beschikbare premieregeling neemt ook in eerste kwartaal 2022 toe

Aon ziet in het vierde kwartaal van 2021 en het eerste kwartaal van 2022 de gemiddelde pensioenuitkering op basis van de beschikbare premieregeling (waarbij de uitkering...

Aon versterkt zich met ervaren krachten op het gebied van Health en Wealth

Aon versterkt zich met ervaren krachten op het gebied van Health en Wealth

De ervaren krachten Erna Meijer (foto), Melanie Bronkhorst en Oscar Assmann komen de gelederen van Aon’s Health & Wealth Solutions versterken Na werkzaam...

Leonique van Houwelingen nieuwe CEO Aon Nederland

Leonique van Houwelingen nieuwe CEO Aon Nederland

Aon benoemt Leonique van Houwelingen tot CEO van Aon in Nederland per 1 november 2022. De benoeming is onder voorbehoud van goedkeuring door de toezichthouders. Van...

Marlies Wilkes managing director bij One Underwriting

Marlies Wilkes managing director bij One Underwriting

Marlies Wilkes (foto) versterkt als managing director Wholesale Broking het managementteam van One Underwriting, het volmachtbedrijf van Aon. Zij neemt hiermee de...

Aon: “Urgentie nieuw  pensioenstelsel blijft aanwezig”

Aon: “Urgentie nieuw pensioenstelsel blijft aanwezig”

“Wij denken dat het verstandig is om wel over te gaan naar het nieuwe pensioenstelsel en de vaart erin te houden. De overgang is nodig om een houdbaar stelsel...

Strikter gekeken naar nut zakelijke reizen

Strikter gekeken naar nut zakelijke reizen

Met de coronapandemie die op zijn eind loopt, herwaarderen werkgevers het nut en de noodzaak van internationale zakelijke reizen en mobiliteit. Nu het reizen in...