Nederlander bekijkt afgesloten verzekeringen zelden

Loep geld rekenmachine via Pixabay

De meeste Nederlanders bekijken hun verzekeringen niet of nauwelijks meer nadat ze deze afsluiten, blijkt uit onderzoek Aon. Zo kijkt zo’n 40 procent nooit meer naar zijn reis-, inboedel- woonhuis- of aansprakelijkheidsverzekering. En ongeveer een derde neemt zijn autoverzekering na het afsluiten niet nog eens onder de loep.

Wanneer vindt iemand het dan wel belangrijk om opnieuw naar zijn verzekeringen te kijken? Voor verreweg de meeste respondenten (76 procent) geldt dat dit bij een verhuizing is. Tevens worden samenwonen/trouwen (54 procent), een scheiding, reizen (beide 50 procent), grote aankopen (48 procent) en gezinsuitbreiding (41 procent) vaak genoemd als reden om de afgesloten verzekeringen na te lopen.

Lang niet alle consumenten willen overal verzekerd voor zijn. Twee op de drie (65 procent) respondenten sluit alleen noodzakelijke verzekeringen af. De autoverzekering (79 procent), inboedelverzekering (77 procent) en woonhuisverzekering (73 procent) wordt door veel respondenten wél als noodzakelijk gezien.

Gevraagd naar wat iemand belangrijk vindt bij de keuze van een verzekering, worden de dekkingsvoorwaarden als belangrijkste genoemd. Van de respondenten vindt 89 procent dit erg belangrijk/ belangrijk. En 86 procent vindt dit ook van de service van een verzekeraar. 73 procent noemt gemak als belangrijke/erg belangrijke reden voor de keuze van een verzekering. Slechts 50 procent geeft aan dat dit voor hen de laagste prijs is.

Informatie

Willem van Veghel, directeur Particulieren bij Aon Verzekeringen: “Het is positief dat voor de meeste Nederlanders de dekkingsvoorwaarden als belangrijkste reden gelden voor de keuze van een verzekering en dat ook service vaak wordt genoemd. Toch kiezen nog altijd veel mensen op basis van de laagste prijs. Daar kunnen risico’s aan verbonden zijn en in geval van tegenslag uiteindelijk ook meer kosten dan wanneer wel extra dekkingen worden gekozen. Voor verzekeraars blijft het zaak om voortdurend via alle mogelijke kanalen informatie te verstrekken aan consumenten, want ruim een kwart van de Nederlanders blijkt niet bezig met het nadenken over hun verzekeringen en ook lang niet iedereen vindt dat zij hierover genoeg kennis hebben.”

Aon wijst erop dat het nalopen van verzekeringen ook financiële voordelen op kan leveren.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Marc van Nuland vertrekt per 1 april bij Aon Nederland

Marc van Nuland vertrekt per 1 april bij Aon Nederland

Aon heeft maandag bekendgemaakt dat Marc van Nuland, Chairman van Aon Nederland, de organisatie per 1 april gaat verlaten. Van Nuland was tot 1 april 2022 CEO van...

Aon: “Wtp ingewikkelder geworden dan beoogd”

Aon: “Wtp ingewikkelder geworden dan beoogd”

Na de parlementaire behandeling is de Wet toekomst pensioenen (Wtp) volgens Aon een stuk ingewikkelder geworden dan aanvankelijk beoogd. Frank Driessen, CEO Aon...

Aon: urgentie ander pensioenstelsel minder hoog

Aon: urgentie ander pensioenstelsel minder hoog

De indicatieve beleidsdekkingsgraad, gebaseerd op de gemiddelde dekkingsgraad van de afgelopen twaalf maanden, steeg in november naar 121 procent. Dit biedt ruimte...

Happy Wealthy maakt pensioen en geldzaken begrijpelijk en leuk

Happy Wealthy maakt pensioen en geldzaken begrijpelijk en leuk

Aon lanceert met Happy Wealthy een online platform voor werkgevers, waarmee zij hun medewerkers op een speelse manier laten ontdekken hoe zij financieel gezond kunnen...

Aon wil scale-ups risicobewust en vezekerbaar maken

Aon wil scale-ups risicobewust en vezekerbaar maken

Aon gaat samenwerken met HighTechXL om start-ups en scale-ups risicobewuster en verzekerbaar te maken. Gedurende het HighTechXL-programma leren start-ups en scale-ups...

Joost Vink managing director Facultative Benelux bij Aon

Joost Vink managing director Facultative Benelux bij Aon

Aon heeft Joost Vink aangesteld als managing director Facultative Benelux bij Aon’s Reinsurance Solutions. Hij keert daarmee terug op het oude nest. Vink begon...

Aon: “Nieuw pensioenstelsel waarschijnlijk later ingevoerd"

Aon: “Nieuw pensioenstelsel waarschijnlijk later ingevoerd"

“Al met al lijkt het steeds waarschijnlijker te worden dat de datum van 1 januari 2023 niet gehaald wordt.” Aldus Aon's Wealth Solutions Nederland over...

Gebrek aan kennis over verzekerbaarheid van huisdieren

Gebrek aan kennis over verzekerbaarheid van huisdieren

Aon merkt dat huisdiereigenaren vaak niet weten of een door hun dier veroorzaakte schade wel of niet onder de inboedel- of aansprakelijkheidsverzekering valt. Volgens...

Aon: COVID-19 heeft beperkte impact op levensverwachting

Aon: COVID-19 heeft beperkte impact op levensverwachting

De coronacrisis heeft in 2020 en 2021 geleid tot meer sterfte dan normaal, zogenoemde oversterfte. Er is wereldwijd vastgesteld dat het COVID-19-virus zorgt voor...

Aon verlengt actie gratis tankpas bij autoverzekering

Aon verlengt actie gratis tankpas bij autoverzekering

Aon verlengt de actie waarin zij een tankpas van 25 euro aan automobilisten biedt die een autoverzekering via de makelaar afsluiten. Aon: “Wij willen met met...