Nederlander bekijkt afgesloten verzekeringen zelden

Loep geld rekenmachine via Pixabay

De meeste Nederlanders bekijken hun verzekeringen niet of nauwelijks meer nadat ze deze afsluiten, blijkt uit onderzoek Aon. Zo kijkt zo’n 40 procent nooit meer naar zijn reis-, inboedel- woonhuis- of aansprakelijkheidsverzekering. En ongeveer een derde neemt zijn autoverzekering na het afsluiten niet nog eens onder de loep.

Wanneer vindt iemand het dan wel belangrijk om opnieuw naar zijn verzekeringen te kijken? Voor verreweg de meeste respondenten (76 procent) geldt dat dit bij een verhuizing is. Tevens worden samenwonen/trouwen (54 procent), een scheiding, reizen (beide 50 procent), grote aankopen (48 procent) en gezinsuitbreiding (41 procent) vaak genoemd als reden om de afgesloten verzekeringen na te lopen.

Lang niet alle consumenten willen overal verzekerd voor zijn. Twee op de drie (65 procent) respondenten sluit alleen noodzakelijke verzekeringen af. De autoverzekering (79 procent), inboedelverzekering (77 procent) en woonhuisverzekering (73 procent) wordt door veel respondenten wél als noodzakelijk gezien.

Gevraagd naar wat iemand belangrijk vindt bij de keuze van een verzekering, worden de dekkingsvoorwaarden als belangrijkste genoemd. Van de respondenten vindt 89 procent dit erg belangrijk/ belangrijk. En 86 procent vindt dit ook van de service van een verzekeraar. 73 procent noemt gemak als belangrijke/erg belangrijke reden voor de keuze van een verzekering. Slechts 50 procent geeft aan dat dit voor hen de laagste prijs is.

Informatie

Willem van Veghel, directeur Particulieren bij Aon Verzekeringen: “Het is positief dat voor de meeste Nederlanders de dekkingsvoorwaarden als belangrijkste reden gelden voor de keuze van een verzekering en dat ook service vaak wordt genoemd. Toch kiezen nog altijd veel mensen op basis van de laagste prijs. Daar kunnen risico’s aan verbonden zijn en in geval van tegenslag uiteindelijk ook meer kosten dan wanneer wel extra dekkingen worden gekozen. Voor verzekeraars blijft het zaak om voortdurend via alle mogelijke kanalen informatie te verstrekken aan consumenten, want ruim een kwart van de Nederlanders blijkt niet bezig met het nadenken over hun verzekeringen en ook lang niet iedereen vindt dat zij hierover genoeg kennis hebben.”

Aon wijst erop dat het nalopen van verzekeringen ook financiële voordelen op kan leveren.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Aon: urgentie ander pensioenstelsel lijkt minder groot

Aon: urgentie ander pensioenstelsel lijkt minder groot

De dekkingsgraad van de Nederlandse pensioenfondsen is ook in mei gestegen. De indicatieve gemiddelde dekkingsgraad is in mei gestegen naar 124 procent, aldus de...

Aon wil overheidsactie tegen wildgroei internetlabels

Aon wil overheidsactie tegen wildgroei internetlabels

Aon pleit voor overheidsactie tegen de wildgroei aan internetlabels zorgverzekering die dreigt te ontstaan. Dit nu het restant collectiviteitskorting bij de basisverzekering...

Aon: “Vaart houden in overgang naar nieuw pensioenstelsel”

Aon: “Vaart houden in overgang naar nieuw pensioenstelsel”

Aon noemt het belangrijk vaart te houden in de transitie naar het nieuwe pensioenstelsel. Frank Driessen, CEO Aon Wealth: “Met de huidige  klinkende dekkingsgraden...

Aon: dekkingsgraden pensioenfondsen stijgen flink

Aon: dekkingsgraden pensioenfondsen stijgen flink

Een sterke stijging van de rente over maart vertaalt zich ook in een flinke stijging van de dekkingsgraad van de Nederlandse pensioenfondsen. De indicatieve gemiddelde...

Aon: Wet Toekomst Pensioenen is grote stap vooruit

Aon: Wet Toekomst Pensioenen is grote stap vooruit

Aon zegt dat de Wet Toekomst Pensioenen een grote stap vooruit is. De beoogde inwerkingtreding per 1 januari 2023 noemt Aon voor veel partijen een uitdaging. In...

Van Willis Towers Watson naar Aon Nederland

Van Willis Towers Watson naar Aon Nederland

Drie medewerkers van Willis Towers Watson zijn overgestapt naar Aon Nederland. Lex Moerings (foto) en Sander Kwint  starten binnenkort bij Aon; Moerings als...

Impact natuurrampen wordt groter, schade lang niet altijd gedekt

Impact natuurrampen wordt groter, schade lang niet altijd gedekt

De impact van natuurrampen, extreem weer en klimaatgerelateerde catastrofes was in 2021 wereldwijd erg groot. Tegelijkertijd blijkt de verzekerbaarheid van de schade...

Oorlog in Oekraïne levert zorgen op over indexatiemogelijkheden

Oorlog in Oekraïne levert zorgen op over indexatiemogelijkheden

De Russische inval in Oekraïne, aldus Aon, levert zorgen op over het herstel van de dekkingsgraad en daarmee ook de indexatiemogelijkheden voor de pensioenfondsen....

Aon lanceert platform 'Samen voor de Sportieve Zaak'

Aon lanceert platform 'Samen voor de Sportieve Zaak'

Aon breidt zijn sportverzekeringspakket uit met het platform ‘Samen voor de Sportieve Zaak’. Het platform is specifiek voor sportverenigingen en biedt...

Aon: “Eerder indexeren – maar is dat evenwichtig?”

Aon: “Eerder indexeren – maar is dat evenwichtig?”

Het voorstel om al eerder tot indexeren over te gaan, brengt volgens Aon lastige afwegingen mee voor pensioenfondsen. Frank Driessen, CEO van Aon’s Wealth...