Nvb: "financieel adviseur bank is duizendpoot"

Duizendpoot

De financieel adviseur bij de bank is een duizendpoot, aldus de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).

NVB-voorzitter Chris Buijink voor de Nederlandse Raad voor Training en Opleiding (NRTO). "Hij moet weten dat de klant de reden van het bestaan is. Kunnen luisteren. De vraag achter de vraag herkennen. En last but not least: ondernemerschap. Een duidelijke afweging maken tussen opbrengst voor de bank en het belang van de klant. (...) Financieel adviseurs moeten mee kunnen bouwen aan de dienstverlening van banken in de 21ste eeuw, van financiële dienstverleners in de 21ste eeuw. Dat vraagt het vermogen om te werken in multidisciplinaire teams, om samen met specialisten uit heel andere takken van sport te presteren. Oude hiërarchische organisatiemodellen verdwijnen. Netwerkorganisaties komen er voor in de plaats. Ook daarop moeten uw opleidingen de bankmedewerkers van morgen voorbereiden. Natuurlijk blijft gedegen kennis van financiële zaken onmisbaar. Maar voor de adviseurs van nu en morgen is dat niet voldoende. Dilemma's willen en durven bespreken; elkaar willen en durven aanspreken. Samen verantwoordelijk willen zijn voor het bewaken van de waarden van de onderneming. Kunnen excelleren in de samenwerking met andere disciplines. Een niet aflatende interesse in hoe je de klanten van vandaag, morgen en overmorgen van dienst kunt zijn."

Buijink riep de sector op vooral zelf de verantwoordelijkheid te nemen voor een klantgerichte cultuur: "Er wordt door sommigen bepleit de verplichting tot herhaalde examens onder de Wft af te schaffen. De verantwoordelijkheid voor de permanente educatie ligt immers bij de medewerkers en de bedrijven zelf. De AFM zou dit dan steekproefsgewijs kunnen toetsen.
Het evalueren van de eisen van de Wft laat ik graag vanmiddag aan u over. Deze bijeenkomst komt op een goed moment daarvoor. Maar naast de wet zijn eigen verantwoordelijkheid en eigen actie cruciaal voor het realiseren en borgen van een open, ondernemende, klantgerichte en zelfkritische cultuur."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Dick Aardenburg - 31 maart 2016

Idd, met een glas water erbij graag.

Franca Snoeijs - 31 maart 2016

Waarom word ik nu zo moe hiervan? Is dit nieuw of komen zij er nu pas achter? Dan vrees ik dat het te laat is. Verder zou het fijn zijn als juist de banken nu eens zouden ophouden met zeuren over de WFT-eisen, ook zij moeten net als de onafhankelijke adviseurs gewoon braaf hun opleidingen doen. Waarom zouden zij het beter hebben dan ik?

Berend Tooms - 31 maart 2016

Pfffffff, eerst koffie.

Banken leggen beleid onder ‘gender lens’

Banken leggen beleid onder ‘gender lens’

Banken leggen samen met adviseur Partnering for Social Impact hun eigen bedrijfsvoering, beleid en dienstverlening onder een zogenoemde ‘gender lens’...

Negende en laatste Corona Monitor banken

Negende en laatste Corona Monitor banken

De kredietverlening door banken aan bedrijven is de afgelopen maand doorgegroeid van 64 miljard naar 66,5 miljard euro. Sinds het begin van de coronacrisis...

Vertrouwen in banken verder toegenomen

Vertrouwen in banken verder toegenomen

Zowel het consumentenvertrouwen in de bankensector als het vertrouwen in de eigen bank steeg in de eerste helft van 2021. Dit blijkt uit de Vertrouwensmonitor Banken...

NVB: samen met overheid en bedrijven kijken naar aanscherpingen klimaatplannen

NVB: samen met overheid en bedrijven kijken naar aanscherpingen klimaatplannen

Banken willen graag samen met overheden, bedrijven en consumenten kijken op welke manier de verschillende klimaatplannen verder kunnen worden aangescherpt, "waarbij...

Spoofing kost banken 26,7 miljoen

Spoofing kost banken 26,7 miljoen

Banken vergoedden vorig jaar 26,7 miljoen euro aan telefoonnummerspoofing (ook wel bankhelpdeskfraude genoemd). Banken besloten eind vorig jaar om deze schade uit...

Met betaalpauzes particuliere klanten 88 miljoen euro gemoeid

Met betaalpauzes particuliere klanten 88 miljoen euro gemoeid

Het aantal particuliere klanten dat een betaalpauze heeft ontvangen voor de hypotheek (bijna 26.000) of voor een consumptief krediet (12.000) is licht opgelopen....

"Klant meer controle geven over eigen data"

"Klant meer controle geven over eigen data"

Open Finance vraagt volgens de NVB om een nieuw wettelijk kader voor de toegang tot en het delen van persoonlijke data die in het beheer zijn van bedrijven en de...

Medy van der Laan wordt voorzitter NVB

Medy van der Laan wordt voorzitter NVB

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) krijgt een nieuwe voorzitter, Medy van der Laan. Het NVB-bestuur draagt haar als voorzitter voor aan de leden. Zij zal...

Webinar: effecten COVID-19 op ondernemers

Webinar: effecten COVID-19 op ondernemers

Tijdens het webinar ‘Samen sterk voor een schuldenzorgvrij ondernemend Nederland’ van donderdag 21 januari van 13.00 uur tot 14.00 uur wordt het rapport...

Raad van Advies: klantcontact banken kan beter

Raad van Advies: klantcontact banken kan beter

“We adviseren banken het klantcontact te verbeteren en te kijken hoe het persoonlijk klantcontact toch goed vormgegeven kan worden in tijden van digitale transformatie.”...