Odin: grote verschillen klachtenafhandeling verzekeraars

Stichting Odin constateert in haar klachtenrapportage over 2011 grote verschillen in klachtenafhandeling tussen verzekeraars, aangesloten bij het Keurmerk Klantgericht Verzekeren.

De stichting doet jaarlijks onderzoek naar de klachtafhandeling bij verzekeraars. In de klachtenrapportage over 2011 het item 'het aantal klachten per 10.000 verzekerden' toegevoegd. "Hierdoor kan het aantal klachten beter in perspectief worden geplaatst. Een aardige bijkomstigheid is dat hierdoor ook het totaal aantal verzekerden per verzekeraar kan worden berekend. Of alle verzekeraars zich dit hebben gerealiseerd is de vraag", aldus Jeffrey Leichel van de stichting.
Gebaseerd op het aantal klachten per 10.000 verzekerden ziet de top vijf er als volgt uit. Centraal Beheer (337), Nationale-Nederlanden (160), Ditzo (38), Ohra (38) en Generali (27). De verschillen onderling zijn enorm. Zo rapporteert Reaal slechts 7 klachten per 10.000 verzekerden en Delta Lloyd zelfs maar 0,8.
Volgens de stichting zijn de hofleveranciers van Kifid-klachten: NN (130), Aegon (93), Centraal Beheer (88), Reaal (64) en Interpolis (51). Verder zijn er grote verschillen in het toewijzen van een klacht (klant wordt in het gelijk gesteld). Verzekeraar Aegon scoort volgens haar rapportage een fraaie 78 procent, terwijl verzekeraar Allianz hekkensluiter is met slechts 32 procent.
"Interessant is dat in het Klanttevredenheidsonderzoek Schadeverzekeringen 2011 van het Verbond van Verzekeraars wordt gesproken over gemiddeld 2 procent klachten bij verzekeraars. Dat komt neer op 200 klachten per 10.000 verzekerden. Deze onderzoeksresultaten wijken weer sterk af van de door verzekeraars zelf gerapporteerde klachten."

Reactie toevoegen

 
Odin in zee met belangenclubs Woekerpolis

Odin in zee met belangenclubs Woekerpolis

Stichting Odin gaat samenwerken met de Vereniging Woekerpolis.nl en WoekerpolisVrij. Volgens Odin hebben consumenten hierdoor nu via één ingang toegang...

"woekerpolisoplossing Aegon doekje voor bloeden"

"woekerpolisoplossing Aegon doekje voor bloeden"

Volgens Stichting Odin, gespecialiseerd in claim- en hersteladviezen voor woekerpolissen, noemt de nieuwe compensatieregeling van Aegon een doekje voor het bloeden....

Odin: aantal kifid-zaken explodeert

Odin: aantal kifid-zaken explodeert

Volgens Stichting Odin, die elk jaar een analyse maakt van alle klachtenraportages van een aantal verzekeraars, neemt het aantal klachten fors toe. De klachtenrapportage...

Stichting Odin biedt adviseurs ontwoekerpakket

Stichting Odin biedt adviseurs ontwoekerpakket

Stichting Odin heeft een ontwoekerpakket voor adviseurs ontwikkeld. Stiching Odin: "Intermediairs worden met deze nieuwe dienstverlening geholpen met het aanpakken...

ODIN roept AFM op te stoppen met promoten gratis hersteladvies

ODIN roept AFM op te stoppen met promoten gratis hersteladvies

Stichting ODIN heeft in een brief aan de AFM zeven aanbevelingen gedaan om het woekerpolisdossier een impuls te geven. René Graafsma, voorzitter van Stichting...

Graafsma: hoogste tijd voor collectiviteit

Graafsma: hoogste tijd voor collectiviteit

"Het is meer dan ooit tijd voor collectiviteit. Zeg maar Collectivitijd", aldus René Graafsma in de nieuwsbrief van stichting Odin. Graafsma, die...

"principe is: klant betaalt altijd apart voor advies"

"principe is: klant betaalt altijd apart voor advies"

Voorzitter René Graafsma van de Stichting Odin zegt niet te begrijpen waarom onder meer de Rabobank toch heeft geprobeerd zich uit te draaien onder het beginsel...

Odin start vacaturebank

Odin start vacaturebank

Stichting Odin start volgende week met een online vacaturebank. Stichting Odin: "Alle assurantie en financiële tussenpersonen in Nederland kunnen voortaan...

Odin start Innovatie Plein

Odin start Innovatie Plein

Stichting Odin is gestart met een Innovatie Plein. Het Innovatie Plein is gebaseerd op het 4P princip: Publicatie, Promotie, Prospecting en Pitching. Voorzitter...

Stichting Odin van start met claimdesk

Stichting Odin van start met claimdesk

Stichting Odin start vanaf vandaag een claimdesk, die intermediairs ondersteunt bij diverse soorten schadeclaims. Odin gaat van start met de diensten Woekerpolis...