Online opzeggen eenvoudig bij verzekeraars

Laptop

Vooral financiële instellingen, zoals banken en schadeverzekeraars, maken volgens de Consumentenbond online opzeggen eenvoudig. Dat kan meestal vanuit de eigen klantomgeving. Hetzelfde geldt voor streamingdiensten, zoals Netflix, Pathé Thuis en Videoland, en de meeste datingsites.

Andere bedrijven maken het vaak te moeilijk om online accounts of abonnementen op te zeggen.

De bond: "Vooral energiebedrijven, kranten en goede doelen maken het voor klanten lastig om online op te zeggen. Informatie over online opzeggen is vaak diep weggestopt op de site. Ook sturen veel van deze bedrijven nadrukkelijk aan op telefonisch contact, zonder te wijzen op andere, online opzegmogelijkheden.

"Sommige webwinkels zitten klanten dwars bij het verwijderen van hun (gratis) account. Zo moeten klanten van Blokker en Fonq een e-mail sturen als zij hun account willen laten verwijderen. Maar deze procedure is haast onvindbaar doordat ze is weggestopt in de privacyverklaring.

"Volgens de Wet van Dam moeten consumenten een overeenkomst op dezelfde manier kunnen opzeggen als waarop die is afgesloten. Een online afgesloten abonnement moet dus ook online beëindigd kunnen worden. Helaas zegt de wet zegt niets over hoe duidelijk die optie aangeboden moet worden."

De Consumentenbond adviseert consumenten om per e-mail op te zeggen, ook als die mogelijkheid niet actief wordt aangeboden.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
"Consument onwetend over schadeprovisie"

"Consument onwetend over schadeprovisie"

"Twee derde van de consumenten die hun schadeverzekeringen af hebben gesloten via een tussenpersoon, weet niet of ze provisie betalen via de verzekeringspremie en...

Collectieve woekerpolisprocedure tegen Achmea van start

Collectieve woekerpolisprocedure tegen Achmea van start

De Consumentenbond en Vereniging Woekerpolis.nl zijn een collectieve woekerpolisprocedure gestart tegen Achmea. De procedure werd gestart met het uitreiken van de...

Consumentenbond blij met onderzoek naar openheid provisie

Consumentenbond blij met onderzoek naar openheid provisie

De Consumentenbond is blij dat minister Hoekstra (Financiën) gaat onderzoeken of het wenselijk is om bemiddelaars van schadeverzekeringen te verplichten hun...

"Banken frustreren voordeel versoepelde NHG-regels"

"Banken frustreren voordeel versoepelde NHG-regels"

Banken ontmoedigen volgens de Consumentenbond klanten die een bestaande hypotheek willen omzetten naar een voordelige hypotheek met NHG. Uit onderzoek van de Consumentenbond...

Paniek om aflossingsvrije hypotheek niet nodig

Paniek om aflossingsvrije hypotheek niet nodig

Consumenten met een aflossingsvrije hypotheek hoeven niet bang te zijn dat ze na de einddatum van hun hypotheek, de schuld ineens moeten ophoesten. Uit onderzoek...

Achmea gaat niet in op eis Woekerpolis.nl en Consumentenbond

Achmea gaat niet in op eis Woekerpolis.nl en Consumentenbond

Achmea wijst de eis van claimorganisaties over aanvullende collectieve compensatie bij beleggingsverzekeringen af. Het concern blijft klachten over beleggingsverzekeringen...

Consumentenbond in hypotheken met Ikbenfrits.nl

Consumentenbond in hypotheken met Ikbenfrits.nl

Sinds vorige week kunnen consumenten voor het afsluiten van hun hypotheek terecht bij de Consumentenbond. De Consumentenbond breidt haar informatie en dienstverlening...

Consumentenbond stapt uit Advieskeuze

Consumentenbond stapt uit Advieskeuze

De Consumentenbond is weer uit Advieskeuze.nl gestapt. "Advieskeuze.nl is nu sterk genoeg om op eigen benen te staan", zegt directeur Bart Combée van de bond. Sinds...

Consumentenbond en VEH: "Banken, volg voorbeeld Volksbank"

Consumentenbond en VEH: "Banken, volg voorbeeld Volksbank"

Geldverstrekkers die hun klanten voor 14 juli 2016 een te hoge boeterente hebben berekend bij het oversluiten van een hypotheek zouden het voorbeeld van de Volksbank...

Consumentenbond: Aegon legt boeterente in eigen voordeel uit

Consumentenbond: Aegon legt boeterente in eigen voordeel uit

"Aegon Bank legt de regels voor het berekenen van boeterente bij het oversluiten van hypotheken structureel uit in het nadeel van de klant", zo stelt de Consumentenbond....