Ook Volksbank gaat te veel betaalde rente compenseren

Eurobiljetten 2018

De Volksbank gaat particuliere klanten van SNS en RegioBank compenseren die gedurende de looptijd te veel rente hebben betaald op hun doorlopend consumptief krediet.

Het oordeel van Kifid dat diverse banken bij de berekening van de variabele rente op het doorlopend consumptief krediet de marktrente onvoldoende hebben gevolgd, was aanleiding voor de Volksbank om een inventarisatie te maken of dit zich ook voor onze klanten heeft voorgedaan. "Hieruit is gebleken dat de in rekening gebrachte rente over het algemeen de marktrente volgde, maar ook dat een deel van de klanten teveel rente heeft betaald", aldus de Volksbank.

De Volksbank in overleg met de Consumentenbond de compensatieregeling uitwerken. Klanten van SNS of RegioBank die in aanmerking komen voor compensatie, krijgen in het eerste kwartaal van 2022 meer informatie en hoeven op dit moment geen actie te ondernemen. Klanten (en voormalige klanten) kunnen meer informatie vinden op de website van SNS en RegioBank.

De Volksbank neemt voor de compensatieregeling en de uitvoering hiervan een voorziening van 15 miljoen euro.

Eerder gaf Rabobank al aan klanten te gaan compenseren. Daar gaat het om circa 200.000 klanten. Interbank zette al eerder een compensatieregeling op waarvoor klanten die in aanmerking denken te komen zich zelf moeten melden. Ook ABN Amro heeft een akkoord bereikt met de Consumentenbond, ook al vindt Geldbelangen de compensatie niet ver genoeg gaan. ING gaat eveneens compenseren en verwacht de vergoedingen uiterlijk eind 2022 te hebben betaald.

 

Reactie toevoegen

 
Het fundament van de financiële gezondheid van consument en adviseur

Het fundament van de financiële gezondheid van consument en adviseur

(Partner in Kennis ING in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De woning-en hypothekenmarkt is altijd in beweging. Dan is er niet altijd voldoende tijd...

De Volksbank: Nederlanders beperkt bereid om te delen

De Volksbank: Nederlanders beperkt bereid om te delen

De ‘deelbereidheid’ van zowel spullen als leefruimte anno 2022 is nog zeer gering, zo blijkt uit onderzoek van de Volksbank naar de deelbereidheid van...

FNV vindt bod ABN Amro ver beneden de maat

FNV vindt bod ABN Amro ver beneden de maat

FNV noemt het bod van ABN Amro voor een loonsverhoging van 3,25 procent per jaar en een eenmalig bedrag van 2.000 euro bruto een schoffering voor de medewerkers. Vorige...

Obvion wint Gouden Spreekbuis

Obvion wint Gouden Spreekbuis

Obvion heeft de Gouden Spreekbuis Hypotheek Verstrekkers 2022 gewonnen. Naast Obvion waren ook Rabobank en Regiobank genomineerd. De drie verstrekkers danken de...

Klant heeft nog veel meer te bieden

Klant heeft nog veel meer te bieden

(Rondetafelgesprek VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De waan van de dag drukt actief klantbeheer wel eens naar de achtergrond. Zeker als klanten in...

Rabobank biedt klanten inzicht in eigen energieverbruik

Rabobank biedt klanten inzicht in eigen energieverbruik

Via de Rabo App kunnen klanten inzicht krijgen in hun energieverbruik. De app staat in verbinding met de slimme meter en geeft niet alleen aan wat een huishouden...

Obvion, Rabobank en RegioBank genomineerd voor Gouden Spreekbuis

Obvion, Rabobank en RegioBank genomineerd voor Gouden Spreekbuis

Obvion, Rabobank en RegioBank zijn genomineerd voor de Gouden Spreekbuis. Blauw Research voert dit jaar voor de 25ste keer de Imago Blauwdruk Hypotheekverstrekkers...

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

(Partner in kennis ING in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Is er wel sprake van een digitale revolutie, zoals de titel van dit VVP-katern suggereert? Of...

FNV Finance: actiebereidheid medewerkers ABN Amro enorm

FNV Finance: actiebereidheid medewerkers ABN Amro enorm

Volgens FNV Finance is de actiebereidheid onder medewerkers van ABN Amro groot. Dit omdat het eindbod van de bank voor 5 procent extra loon over twee jaar "volstrekt...

ABN Amro bericht klanten over betere compensatieregeling

ABN Amro bericht klanten over betere compensatieregeling

ABN Amro heeft klanten brieven gestuurd over de aanpassing van de compensatieregeling doorlopende kredieten met variabele rente. ABN Amro schrijft: "Klanten die...