Ook Volksbank gaat te veel betaalde rente compenseren

Eurobiljetten 2018

De Volksbank gaat particuliere klanten van SNS en RegioBank compenseren die gedurende de looptijd te veel rente hebben betaald op hun doorlopend consumptief krediet.

Het oordeel van Kifid dat diverse banken bij de berekening van de variabele rente op het doorlopend consumptief krediet de marktrente onvoldoende hebben gevolgd, was aanleiding voor de Volksbank om een inventarisatie te maken of dit zich ook voor onze klanten heeft voorgedaan. "Hieruit is gebleken dat de in rekening gebrachte rente over het algemeen de marktrente volgde, maar ook dat een deel van de klanten teveel rente heeft betaald", aldus de Volksbank.

De Volksbank in overleg met de Consumentenbond de compensatieregeling uitwerken. Klanten van SNS of RegioBank die in aanmerking komen voor compensatie, krijgen in het eerste kwartaal van 2022 meer informatie en hoeven op dit moment geen actie te ondernemen. Klanten (en voormalige klanten) kunnen meer informatie vinden op de website van SNS en RegioBank.

De Volksbank neemt voor de compensatieregeling en de uitvoering hiervan een voorziening van 15 miljoen euro.

Eerder gaf Rabobank al aan klanten te gaan compenseren. Daar gaat het om circa 200.000 klanten. Interbank zette al eerder een compensatieregeling op waarvoor klanten die in aanmerking denken te komen zich zelf moeten melden. Ook ABN Amro heeft een akkoord bereikt met de Consumentenbond, ook al vindt Geldbelangen de compensatie niet ver genoeg gaan. ING gaat eveneens compenseren en verwacht de vergoedingen uiterlijk eind 2022 te hebben betaald.

 

Reactie toevoegen

 
ING-medewerkers gaan opnieuw actievoeren voor betere cao

ING-medewerkers gaan opnieuw actievoeren voor betere cao

ING-medewerkers gaan 20 december opnieuw actievoeren voor een betere cao.  De kerstactie wordt georganiseerd door FNV, CNV en De Unie. De medewerkers accepteren...

Akkoord over nieuwe cao de Volksbank

Akkoord over nieuwe cao de Volksbank

De Volksbank heeft met de vakorganisaties een resultaat van onderhandeling bereikt over een nieuwe cao. Naast salarisverhogingen ligt de focus vooral op afspraken...

Rabobank: rem op groei voor alle Nederlanse sectoren

Rabobank: rem op groei voor alle Nederlanse sectoren

De komende twee jaar zal de groei in alle Nederlandse sectoren beperkt blijven, aldus de Sectorprognoses van de Rabobank. De Nederlandse economie laat de komende...

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-1007) ABN Amro heeft verzuimd een ontevreden klant te verwijzen naar Kifid (of de burgerlijke rechter), maar is daarmee niet tekortgeschoten...

De Volksbank vraagt aandacht voor vrijwilligerswerk

De Volksbank vraagt aandacht voor vrijwilligerswerk

Medewerkers van de Volksbank vroegen dinsdag aandacht voor vrijwilligerswerk op een vrijwilligersplantsoen in de hal van Utrecht CS. Dit voorafgaande aan de Vrijwilligersdag...

Vakbonden: onrust medewerkers ING Bank groeit

Vakbonden: onrust medewerkers ING Bank groeit

"De onrust bij medewerkers van de ING bank groeit nadat de top van de bank deze week een nieuw loonbod op tafel legde. Medewerkers, die vorige week nog massaal naar...

De Volksbank: vrijwilligerswerk noodzakelijker dan ooit

De Volksbank: vrijwilligerswerk noodzakelijker dan ooit

"Ondanks dat miljoenen mensen zich nu al belangeloos inzetten voor een ander, is er nog altijd een schrijnend tekort aan vrijwilligers. Een gat dat komende winter...

Praktijktips Actief Klantbeheer

Praktijktips Actief Klantbeheer

(Praktijktips Actief Klantbeheer in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Financiële professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren...

Huizenmarkt koelt sneller af dan voorzien

Huizenmarkt koelt sneller af dan voorzien

Door de verder gestegen rente koelt de Nederlandse huizenmarkt volgens Rabobank sneller af dan voorzien. Volgend jaar dalen de huizenprijzen naar verwachting van...

Aan de slag met klantsignalen

Aan de slag met klantsignalen

(Partner in Kennis ABN AMRO in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Nieuwe hypotheekklanten krijgen vaak de meeste aandacht, maar ook na het passeren...