Oosterbaan kraakt spotje ConsumentenClaim

ConsumentenClaim logo

"Het jaar is nog jong. Maar deze reclame nomineer ik al vast voor de domste (radio-) reclame van 2015." Dat tweet Jurjen Oosterbaan (Bureau D&O) over het sinds vorige week lopende radiospotje van ConsumentenClaim.

Met het spotje wil ConsumentenClaim mensen met een woekerpolis in beweging krijgen. In het spotje vertelt een vrouw aan haar partner dat ze een woekerpolis hebben. Daarna begint het stel blij te lachen. Een stem zegt vervolgens: "Ja, een woekerpolis is geld waard, vaak duizenden euro's. En er zijn er maar liefst zeven miljoen van verkocht, dus waarschijnlijk ook aan u. Dat geld laat u toch niet liggen?" Volgens Oosterbaan wordt "verzekerde van slachtoffer nu opportunist".

Reactie toevoegen

 

Reacties

Rob Goedhart - 27 januari 2015

hear, hear Lambert

Lambert Becks - 27 januari 2015

Is toch wel de omgedraaide wereld. Nu hou ik van een beetje omdenken, maar dit bevreemd mij zeer. Laat ik beginnen met te zeggen dat ik de bewuste spot niet ken, maar desalniettemin heeft het geen pas om de afzender van de clip de maat te nemen. Kennelijk is het nodig om de consument in beweging te krijgen. Dat herken ik. In plaats van deze oproep, deze spot, te bekritiseren, zou je ook je energie kunnen steken in de partijen die kennelijk nog steeds onvoldoende actie ondernemen om haar klanten te activeren.

Jeffrey Leichel - 27 januari 2015

Het bewuste spotje is behandeld in Editie.nl. Daarin was ook een spotje te zien over een boer op een fiets, die wordt ingehaald door buurman boer in een Porsche. "Woar doet ie 't toch van, moppert de fietsende boer". Omdat ie een beleggingsverzekering heeft, juicht de reclame. Smakelijk of onsmakelijk?. Als je de cartoonist loslaat op de woekerpolis affaire, kan het er in ieder geval veel harder aan toe gaan. En dat vinden we allemaal volledig geaccepteerd.

Nico van Koesveld - 27 januari 2015

Spotje vind ik nog een beetje duf. Moet net zo agressief zijn als dat de verzekeraars indertijd gebruikt hebben om klanten te werven. Als je geen polis afsloot, moest je toch wel erg dom zijn, zie inderdaad de reclame van ABC spaarplan. De Porsche https://www.youtube.com/watch?v=jVA7TCs4zow of de golferhttps://www.youtube.com/watch?v=GvyubAHsf28 Van mij mag het veel steviger aangezet worden. Worden ze misschien een keer wakker. Voorlopig verdienen de grote bestuurders nog bizar veel. Wat heeft dat er mee te maken? Nou, dat er nog weinig veranderd is in de cultuur van verzekeraars. Stevig aanzetten dus om de woekerzaak geregeld te krijgen.

Jurjen Oosterbaan Martinius - 27 januari 2015

@ Albert. Het doel heiligt de middelen. Welk doel dan? Geeft het platform dan een individueel hersteladvies of komt men vooral op voor een goede vergoeding van de schade? Mijn vrees met deze kreet is dat we straks klanten met twee teleurgestelde verwachtingen hebben: Klanten bouwen niet dat kapitaal op dat ze hadden verwacht en krijgen ook niet de grote schadevergoeding die uit dit spotje spat. Het blijkt toch wel heel moeilijk om over het onderwerp woekerpolissen correct te communiceren.

Jurjen Oosterbaan Martinius - 27 januari 2015

@Albert. Als ik het zo lees is het best lastig om consument te zijn. Blij dat ik een goede onafhankelijk adviseur heb.

Albert van der Poll - 27 januari 2015

Het doel heiligt de middelen? Ik ben telkens weer verbaasd, enerzijds over massale desinteresse van consumenten, (ook mijn eigen klanten die weigeren formulieren op te sturen, langs te komen, wijzigingskosten van verpanding te betalen enzovoorts) anderzijds dat de activiteiten van Ab en zijn cohort dan wel leiden tot drukbezochte info-avonden en massale respons op een simpel radiospotje.

Albert van der Poll - 27 januari 2015

@ Jurjen daar heb je ook weer gelijk in: mijn doel is die consument bij mij aan tafel te krijgen, zodat ik een tekening kan maken van een neerstortend vliegtuig, ter illustratie van het hefboom- en inteereffect. Aan de hand van een model 3 de toekomstige situatie kan schetsen en met de klant kan overleggen of die toekomstige situatie géén probleem, een beetje een probleem, of een groot probleem is, (het Almeloos stoplichtmodel) en wat voor maatregelen er mogelijk zouden zijn in de specifieke situatie van déze persoon. Los van kostenplaatjes, gratis hersteladvies, hoe ver dat gaat en puur fysieke mogelijkheden (3,3 miljoen polissen delen op 10.000 adviseurs die straks PE plus vermogen hebben gehaald): bij de niet-stichting van Ab gaat het om collectief claimen, waar ik me zo bij voorstel dat er zomaar jaren geprocedeerd kan worden. Ik zie daarbij wel zo'n USA class-action voor me. Als die consument tien jaar het basis herstel (orv afsplitsen lagere fondskosten etc) uitstelt in de hoop op een uitspraak dat alle kosten terug moeten en het beloofde rendement uitgekeerd gaan we de verkeerde kant op.Ik zie de collectieve claim niet als de oplossing van het individuele probleem, maar als een opstap nar het toch inwinnen van advies. Dan kan die consument zich melden bij Ab voor z'n collectief, bij Woekerpolisvrij als hij zelf aan de slag wil, bij ODIN of z'n eigen adviseur voor herstel naar de toekomst en bij de Claimexperts van René Graafsma als hij schade uit het verleden kan en/of wil verhalen. Primair is het verstoren van de vogel struis met de kop in het zand, het uitstelgedrag, het ontkennen van de situatie, het negeren van brieven e-mails enzovoorts. Dat is een doel op zich.

Rob Goedhart - 27 januari 2015

hear, hear, Jeffrey

Rob Goedhart - 27 januari 2015

Het is niet lastig om consument te zijn. Het is voor een consument lastig als hem niet gewoon voorgehouden wordt wat de productfouten waren en vaak nog zijn. Als hij een auto koopt, die vervolgens in elkaar stuikt heeft hij door welke miskoop hij heeft gedaan. Zij auto doet het niet meer. En dan kan hij vrij snel gaan bekijken of er nog verhaal te halen is op de dealer en/of fabrikant. Bij een financieel product wordt het de consument pas (vaak vele jaren later) duidelijk dat er iets aan de hand is als hij merkt, aan den lijve voelt dat hij veel minder geld krijgt dan verwacht was. Als dan vervolgens niemand voor hem opkomt en hij te horen krijgt 'dat het een complexe materie betreft, slechte beleggingsresultaten de oorzaak zijn, hij zijn eigen verantwoordelijkheid had moeten nemen, "wij als verzekeraar en financieel adviseur toch zo goed ons best dooen voor u, bla, bla," dan moet hij wel stevige doorzetter zijn wil hij verhaal kunnen halen. Conclusie: Ja, de spot is wat ongebruikelijk, maar als de consument zich daardoor aanmeldt bij een claiminstantie (zeker als die het upfront voor niets doet) dan kan het alleen maar beter zijn dan dat die consument niets doet. (Hij heeft dan kans op meer dan niets). Dan hebben we het over de schade die hem in het verleden is toegebracht. Naar de toekomst toe moeten de productgebreken verbeterd worden. Wat betreft de ORV door een eigen ingreep van verzekeraars door het woekertarief BINNEN de beleggingsverzekeringen naar beneden bij te stellen en niet - zoals nu gebeurt - de ORV er uit sleutelen, apart verzekeren en het daardoor voor de consument nog gecompliceerder maken. Waarom hoor ik over dat laatste niets vanuit financieel adviseurs?

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...

ConsumentenClaim start nieuwe actie tegen GroeiVermogen

ConsumentenClaim start nieuwe actie tegen GroeiVermogen

ConsumentenClaim start een nieuwe actie op basis van no cure no pay tegen GroeiVermogen. Dit omdat consumenten die eind jaren negentig een aandelenleaseovereenkomst...

Burgerinitiatief tegen "schimmige kosten" kapitaalverzekeringen

Burgerinitiatief tegen "schimmige kosten" kapitaalverzekeringen

ConsumentenClaim is samen met Consumentenbond, Vereniging Woekerpolis.nl en Stichting Woekerpolisproces een burgerinitiatief gestart om kapitaalverzekeringen "transparanter...

"Voorbeeldscenario's Tiel Utrecht hebben geen invloed op uitkering"

"Voorbeeldscenario's Tiel Utrecht hebben geen invloed op uitkering"

"Welk voorbeeldscenario is gebruikt", aldus De Goudse in reactie op de aantijging van ConsumentenClaim en Radar, "heeft geen invloed op de uiteindelijke uitkering....

Tiel Utrecht zou onjuiste offertes hebben afgegeven

Tiel Utrecht zou onjuiste offertes hebben afgegeven

ConsumentenClaim en Radar menen dat Tiel Utrecht "jarenlang te rooskleurige offertes voor beleggingsverzekeringen heeft afgegeven. Doordat met verkeerde sterftetafels...

Claimstichtingen supertrots op eerste grote succes

Claimstichtingen supertrots op eerste grote succes

"Dit is het eerste grote succes voor de belangenorganisaties die al jarenlang strijden voor een oplossing." Dit schrijven Woekerpolis.nl, Consumentenclaim...

Allianz bereikt akkoord met claimstichtingen

Allianz bereikt akkoord met claimstichtingen

Allianz heeft een akkoord bereikt met Woekerpolis.nl, Consumentenclaim en Stichting Woekerpolisproces over het tegemoetkomen van polishouders van beleggingsverzekeringen...

Kantelpunt in woekerpolisaffaire?

Kantelpunt in woekerpolisaffaire?

Het gerechtshof Den Bosch heeft bepaald dat ASR door haar ingehouden kosten op een woekerpolis aan de klant moet terugbetalen.    Het gaat om de eerste...

Oosterbaan en Verhage op bijeenkomst CFD

Oosterbaan en Verhage op bijeenkomst CFD

Jurjen Oosterbaan (Bureau D&O) en Cas Verhage (Nh1816) spreken op de laatste in de reeks Kansrijke Toekomstdagen van CFD. Deze dag - of eigenlijk middag - is...

Consumentenclaim start afhandeling letselschade

Consumentenclaim start afhandeling letselschade

ConsumentenClaim start met het verlenen van juridische bijstand voor gedupeerden met letselschade. Dit zijn voornamelijk slachtoffers die gewond zijn geraakt in...