Kantelpunt in woekerpolisaffaire?

ConsumentenClaim logo

Het gerechtshof Den Bosch heeft bepaald dat ASR door haar ingehouden kosten op een woekerpolis aan de klant moet terugbetalen. 

 

Het gaat om de eerste kosten, poliskosten en een deel van de ingehouden fondskosten. Het hof is van mening, aldus ConsumentenClaim, "dat de voorwaarden op grond waarvan ASR deze kosten inhield oneerlijk en onredelijk bezwarend zijn". De zaak betrof een Falcon Levensplan waarvan er in Nederland circa 220.000 zijn verkocht. ASR moet de kosten terugbetalen inclusief wettelijke rente, maar mag een eventueel eerder uitgekeerde compensatie daarop in mindering brengen.
Directeur Stef Smit van ConsumentenClaim: “Deze uitspraak zou wel eens het langverwachte kantelpunt in de woekerpolisaffaire kunnen betekenen.” Eerder dit jaar won ConsumentenClaim ook al een vergelijkbare zaak bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening. In de uitspraak benadrukt het hof dat de sanctie op oneerlijke bedingen ‘doeltreffend en afschrikwekkend’ moet zijn. Smit: "Dat lijkt hier zeker het geval, want op basis van schattingen van ConsumentenClaim zal de gemiddelde vergoeding per polis vele duizenden euro’s bedragen. Het betrof hier een relatief kleine polis waarbij 45 euro per maand werd ingelegd. Volgens onze berekeningen komen de onterecht ingehouden kosten inclusief wettelijke rente voor deze polis al uit op ruim 3.500 euro. Voor een gemiddelde polis gaat dus het om nog veel hogere bedragen.”

Reactie toevoegen

 
Webinar 'Vrouw, werk & levensfase'

Webinar 'Vrouw, werk & levensfase'

Speciaal voor verzekerden organiseert a.s.r. op Internationale Vrouwendag, 8 maart, om 15.00 uur het webinar ‘Vrouw, werk en levensfase’. In het webinar...

ASR van start met gratis onlineprogramma Mentale Kracht

ASR van start met gratis onlineprogramma Mentale Kracht

ASR heeft het online-programma Mentale Kracht ontwikkeld voor iedereen die een aov bij de verzekeraar heeft afgesloten. Binnen het programma krijgen verzekerden...

ASR opnieuw meest sociale verzekeraar

ASR opnieuw meest sociale verzekeraar

Er werken gemiddeld bij ASR meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt dan bij organisaties in dezelfde orde van grootte. Ook stimuleert ASR leveranciers en...

Cruciale rol adviseurs bij vroegsignalering geldproblemen

Cruciale rol adviseurs bij vroegsignalering geldproblemen

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Steeds meer mensen en bedrijven raken in Nederland in geldproblemen en de coronacrisis heeft dit alleen nog maar onderstreept....

Nieuwe holding ASR voor deelnemingen in distributie- en servicebedrijven

Nieuwe holding ASR voor deelnemingen in distributie- en servicebedrijven

ASR richt per 1 januari 2022 een nieuwe holding op voor de deelnemingen in distributie- en servicebedrijven (VKG, ANAC, Dutch ID, Supergarant en PoliService). Volgens...

Jos Baeten: “Watersnood Limburg toont noodzaak aan verzekeringsfonds”

Jos Baeten: “Watersnood Limburg toont noodzaak aan verzekeringsfonds”

Ook op beurspolissen hadden ondernemers de mogelijkheid om zich in te dekken tegen overstromingsschade. Die nuance wil CEO Jos Baeten van a.s.r. graag aangebracht...

ASR-medewerkers willen mensen in financiële nood helpen

ASR-medewerkers willen mensen in financiële nood helpen

"Binnen 24 uur waren er twintig collega's van ASR die zich hadden aangemeld voor de e-learning Budgetvaardig. Met deze e-learning kunnen collega's binnen hun eigen...

Burgerinitiatief tegen "schimmige kosten" kapitaalverzekeringen

Burgerinitiatief tegen "schimmige kosten" kapitaalverzekeringen

ConsumentenClaim is samen met Consumentenbond, Vereniging Woekerpolis.nl en Stichting Woekerpolisproces een burgerinitiatief gestart om kapitaalverzekeringen "transparanter...

"Voorbeeldscenario's Tiel Utrecht hebben geen invloed op uitkering"

"Voorbeeldscenario's Tiel Utrecht hebben geen invloed op uitkering"

"Welk voorbeeldscenario is gebruikt", aldus De Goudse in reactie op de aantijging van ConsumentenClaim en Radar, "heeft geen invloed op de uiteindelijke uitkering....

Tiel Utrecht zou onjuiste offertes hebben afgegeven

Tiel Utrecht zou onjuiste offertes hebben afgegeven

ConsumentenClaim en Radar menen dat Tiel Utrecht "jarenlang te rooskleurige offertes voor beleggingsverzekeringen heeft afgegeven. Doordat met verkeerde sterftetafels...