OvFD: scherp blijven op brondata
“De IBL-incidenten”, aldus het jaarverslag 2021 van de OvFD, “hebben ondubbelzinnig aangetoond dat er op diverse plekken in de keten inmiddels (inkomens)data worden gegenereerd, waarbij de adviseur weinig tot geen inzicht heeft in het tot stand komen van deze (inkomens)data, geen invloed kan uitoefenen op de controlemechanismen, maar vervolgens wél de verantwoordelijkheid draagt in haar adviesrapport voor de juistheid en betrouwbaarheid van deze gegevens. Wij pleiten ervoor om deze problematiek, gezamenlijk als sector, te beslechten, om zo te voorkomen dat innovatie en efficiency worden afgeremd.”
De OvFD is van mening dat de governance en processen met betrekking tot de IBL-tool nog niet voldoende gewaarborgd zijn. Het jaarverslag leest: “HDN geeft aan dat de werkgroep IBL binnen HDN aanvullende beheersmaatregelen in werking heeft gesteld, die extern zijn getoetst door BDO-accountants. In principe is het goed om controlemaatregelen te nemen, maar dat is achteraf en slechts een van de aspecten die goed geregeld moeten worden. Het belangrijkste is dat het fundament, dus de correcte aanlevering van gegevens, voldoende gewaarborgd moet zijn en dat is niet het geval. Bovendien is voor adviseurs niet inzichtelijk welke controlemaatregelen precies zijn genomen. De kans op nieuwe incidenten wordt door de controlemaatregelen misschien iets kleiner, maar wordt zeker niet voorkomen en daarmee blijven ook adviseurs het risico lopen dat zij achteraf de problemen moeten oplossen.
“De AFM heeft na de twee vorige incidenten aangegeven dat zij ‘het zeer wenselijk vindt dat adviseurs analyseren welke klanten uit het eigen klantenbestand zijn geraakt door het incident, herberekening maken aan de hand van nieuwe informatie en zo nodig met de klant in gesprek gaan over een oplossing’. Adviseurs draaien dus op voor de gevolgen van een incident.”
De OvFD maakt zich hoe dan ook zorgen over de steeds grotere verantwoordelijkheid voor (advies)software en andere IT-oplossingen. “Adviseurs hebben slechts een beperkt zicht op de blackbox die de getallen genereert, terwijl ze wel eindverantwoordelijk blijven voor de uitkomsten en het advies. De OvFD wil daar in 2022 met de sector over praten.”
Het jaarverslag van de OvFD gaat verder in op een groot aantal actuele kwesties in de adviessector en meldt de laatste stand van zaken in deze dossiers.
Reactie toevoegen
MoneyView geeft adviseurs inzicht in gebruik brondata geldverstrekkers
MoneyView geeft hypotheekadviseurs inzicht in welke geldverstrekkers het gebruik van brondata ondersteunen. “Hypotheekadviseurs hebben behoefte aan duidelijke,...
Obvion eerste met nieuwe aflossingsvrije hypotheekcheck van Datakeeper
Obvion maakt sinds 3 september gebruik van Datakeeper. Daarmee wordt het voor nieuwe klanten die via het intermediair een hypotheek willen afsluiten mogelijk om...
Vista werkt samen met drie brondatapartijen
Vista Hypotheken gaat vanaf deze zomer samenwerken met brondataleveranciers Ockto, iWize en Datakeeper. Merlyn van den Berg, CEO Vista Hypotheken: "Onlangs deelden...
Brondata leverancier Veilig Ophalen op HDN Platform aangesloten
Ordina en Blinqx Verzekering & Hypotheek zijn onder het label 'Veilig Ophalen' als nieuwe gecertificeerde Consumenten Data Leverancier toegevoegd aan...
Datakeeper is als nieuwe gecertificeerde brondata leverancier toegevoegd aan Hypotheken Data Netwerk (HDN). Hierdoor is het mogelijk voor consumenten om via de...
Florius van start met brondatacoach
Florius is gestart met een brondatacoach die hypotheekadviseurs ondersteunt bij het gebruik van brondata voor een snellere verwerking van hypotheekaanvragen.Dit...
(Hidde Koning, Ockto, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Als je naar buiten kijkt, zie je steeds meer concullega’s in hun brondatabolides voorbijrijden....
"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"
"Stop met herhaald toetsen van eerder getoetste vakbekwaamheid en breid inhoud toetsing niet uit naar vakbekwaamheid buiten vakgebied financieel adviseur." Aldus...

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Wat is het toch fijn als je zelf ook klant bent bij een verzekeraar. Gewoon omdat je dan ervaart wat je eigen...
Subsidietraject www.jouwvliegendestart.nl beëindigd
In totaal hebben 751 kandidaten gebruik gemaakt van de gesubsidieerde scholingsactiviteiten die Adfiz en OvFD hebben aangeboden om een carrièreswitch te maken...