OvFD: scherp blijven op brondata

Data via Pixabay 2

“De IBL-incidenten”, aldus het jaarverslag 2021 van de OvFD, “hebben ondubbelzinnig aangetoond dat er op diverse plekken in de keten inmiddels (inkomens)data worden gegenereerd, waarbij de adviseur weinig tot geen inzicht heeft in het tot stand komen van deze (inkomens)data, geen invloed kan uitoefenen op de controlemechanismen, maar vervolgens wél de verantwoordelijkheid draagt in haar adviesrapport voor de juistheid en betrouwbaarheid van deze gegevens. Wij pleiten ervoor om deze problematiek, gezamenlijk als sector, te beslechten, om zo te voorkomen dat innovatie en efficiency worden afgeremd.”

De OvFD is van mening dat de governance en processen met betrekking tot de IBL-tool nog niet voldoende gewaarborgd zijn. Het jaarverslag leest: “HDN geeft aan dat de werkgroep IBL binnen HDN aanvullende beheersmaatregelen in werking heeft gesteld, die extern zijn getoetst door BDO-accountants. In principe is het goed om controlemaatregelen te nemen, maar dat is achteraf en slechts een van de aspecten die goed geregeld moeten worden. Het belangrijkste is dat het fundament, dus de correcte aanlevering van gegevens, voldoende gewaarborgd moet zijn en dat is niet het geval. Bovendien is voor adviseurs niet inzichtelijk welke controlemaatregelen precies zijn genomen. De kans op nieuwe incidenten wordt door de controlemaatregelen misschien iets kleiner, maar wordt zeker niet voorkomen en daarmee blijven ook adviseurs het risico lopen dat zij achteraf de problemen moeten oplossen.

“De AFM heeft na de twee vorige incidenten aangegeven dat zij ‘het zeer wenselijk vindt dat adviseurs analyseren welke klanten uit het eigen klantenbestand zijn geraakt door het incident, herberekening maken aan de hand van nieuwe informatie en zo nodig met de klant in gesprek gaan over een oplossing’. Adviseurs draaien dus op voor de gevolgen van een incident.”

De OvFD maakt zich hoe dan ook zorgen over de steeds grotere verantwoordelijkheid voor (advies)software en andere IT-oplossingen. “Adviseurs hebben slechts een beperkt zicht op de blackbox die de getallen genereert, terwijl ze wel eindverantwoordelijk blijven voor de uitkomsten en het advies. De OvFD wil daar in 2022 met de sector over praten.”

Het jaarverslag van de OvFD gaat verder in op een groot aantal actuele kwesties in de adviessector en meldt de laatste stand van zaken in deze dossiers.

Reactie toevoegen

 
Fluctuaties in toezichtskosten beperken

Fluctuaties in toezichtskosten beperken

De OvFD plaats kanttekeningen bij het plan van Financiën om bij adviseurs en bemiddelaars voortaan 'omzet' te nemen in plaats van 'aantal werkzame personen'...

OvFD: "Belangrijk dat nazorg naar adviseur gaat"

OvFD: "Belangrijk dat nazorg naar adviseur gaat"

De OvFD zegt op www.kop-munt.nl "steeds vaker te zien dat klanten uit vrees voor de kosten van de adviseur zelf wijzigingen in het product gaan aanbrengen via de...

Adfiz en OvFD: efficiënte uniforme aanpak aflossingsvrij helaas onmogelijk

Adfiz en OvFD: efficiënte uniforme aanpak aflossingsvrij helaas onmogelijk

Volgens Adfiz en OvFD is het niet mogelijk gebleken om sectorbreed tot een uniforme en efficiënte samenwerking te komen in het aflossingsvrij-dossier. Geldverstrekkers...

Stel leveranciers van adviessoftware onder toezicht van de AFM

Stel leveranciers van adviessoftware onder toezicht van de AFM

De OvFD is van mening dat leveranciers van advies- en vergelijkingssoftware onder toezicht moeten komen van de AFM. De OvFD komt tot deze conclusie naar aanleiding...

Aflossingsblij, maar niet aflossingsverplicht!

Aflossingsblij, maar niet aflossingsverplicht!

De AFM geeft in een brief aan welke inspanning zij verwacht van geldverstrekkers in het dossier aflossingsvrije hypotheken. Dit moet resulteren in inzicht in de...

OvFD: wetsvoorstel Franchise schiet door voor financiële sector

OvFD: wetsvoorstel Franchise schiet door voor financiële sector

Voor franchiseformules die werkzaam zijn in de financiële dienstverlening is het wetsvoorstel Franchise volgens de OvFD "een complicerende factor in de al strikt...

OvFD: jarenlange lobby beloond

OvFD: jarenlange lobby beloond

"We zijn heel blij met het feit dat de minister onafhankelijk advies wettelijk gaat markeren.' Zo reageert OvFD-voorzitter Christian Dijkhof op de aankondiging van...

Afspraken over klantbenadering aflossingsvrij

Afspraken over klantbenadering aflossingsvrij

Adfiz en OvfD hebben met het Verbond van Verzekeraars en NVB afspraken gemaakt over het informeren van klanten met een aflossingsvrije hypotheek. De AFM geeft in...

Brandbrief brancheorganisaties over verwerken BSN

Brandbrief brancheorganisaties over verwerken BSN

Verschaf onafhankelijk adviseurs zekerheid over het verwerken van het BSN. "Indien zij dit niet kunnen verwerken, betekent dit dat ze voor een groot aantal financiële...

"Fiscale behandeling advies moet terug naar niveau van voor provisieverbod"

"Fiscale behandeling advies moet terug naar niveau van voor provisieverbod"

Bevorder de toegankelijkheid van advies en breng de fiscale behandeling van advies terug naar het niveau van voor het provisieverbod. Dat is de boodschap van Enno...