Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.
De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant.
Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument voor het afsluiten van een nieuw contract te informeren over de dienstverlening die de klant kan verwachten en over de hoogte van de provisie. De hoogte van de provisie wordt bepaald op basis van het fijnmazig gemiddelde. Dat wil zeggen: de adviseur informeert op basis van gemiddelde provisies voor vergelijkbare producten met vergelijkbare risicodekkingen. Er zijn geen regels hoe een adviseur precies zijn klanten dient te informeren.
“De goede intenties van de wetgever ten spijt zullen veel consumenten niet opeens en masse actief aan hun adviseur gaan vragen welke diensten ze allemaal recht hebben. Om te voorkomen dat een indicatief provisiebedrag een eigen leven gaat leiden, los van een goed beeld van de geleverde diensten, is het verstandig om uit eigen beweging actief uit te leggen wat een klant allemaal aan je heeft”, zegt Lutger de Bruijn van Adfiz.
Eerder zei Adfiz-directeur Enno Wiertsema: "Ik zie kansen voor de adviseurs die uit eigen beweging nóg nadrukkelijker en duidelijker gaan uitleggen wat ze allemaal doen voor hun klanten. En juist daarin zit de meerwaarde van onafhankelijk financieel advies."
Adfiz heeft onder meer een infographic ontwikkeld die adviseurs helpt om de waarde van onafhankelijk advies makkelijker begrijpelijk te maken.
Reactie toevoegen
Adfiz: Handboek Zorgverzekeringswet bijgewerkt
Adfiz heeft haar Handboek Zorgverzekeringswet bijgewerkt. Het document wordt meestal tweemaal per jaar ge-update. Rond Prinsjesdag worden de meest recent bekend...
Cruciale rol adviseur bij relatiebeëindiging
(Adfiz in Ken je vak! VVP 5-6 2024) In het hypotheekgesprek komen veel onderwerpen aan de orde. De klant wil uiteraard alles weten over onderwerpen als de mogelijke...
Oproep Adfiz nieuwjaarspeiling
Deelname aan de Adfiz nieuwjaarspeiling staat nog tot eind volgende week open. Klik HIER om deel te nemen. In januari doet Adfiz altijd een nieuwjaarspeiling onder...
NN grote winnaar Adfiz Prestatie Onderzoek 2025
Nationale-Nederlanden is de grote winnaar van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. NN won twee van de vier categorieën (Duurzame ontwikkeling en Ketenefficiency)...
Adfiz-voorzitter: “Geef ons ons vak terug; laat ons de klant écht helpen”
"Geef ons professionals ons vak terug; laat ons de klant écht helpen.” Dat was de oproep van Adfiz-voorzitter Roger van der Linden in zijn nieuwjaarsspeech...
Adfiz introduceert geassocieerd partnerschap
"Adfiz wil onder de vlag van het geassocieerd partnerschap structureel samenwerken met bedrijven en organisaties die een bijdrage leveren aan een sterke en duurzame...
Adfiz en OvFD: verhoging examenleges veel te fors
Adfiz en OvFD maken bezwaar tegen de voorgestelde verhoging van 70 naar 85 euro van de leges voor het Wft- en PE-examen en het voorstel de mogelijkheid te creëren...
(Uit VVP 5-6 2024) Wat is hot en wat is not in verzekeringsland? VVP Actueel op de korrel duikt er weer in. Met dit keer als boodschap: een bubbeltje mag best...
Adfiz Prestatie Onderzoek 2025 nominaties Verzekerbaarheid
DAS, Nationale-Nederlanden en TAF zijn genomineerd in de categorie Verzekerbaarheid van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. Nominatie 1: DAS met Contracten van...
Nominaties 'Duurzame ontwikkeling' Adfiz Prestatie Onderzoek 2025
AnsvarIdéa/Turien, De Goudse en Nationale-Nederlanden zijn genomineerd in categorie Duurzame ontwikkeling van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. Nominatie...