"Schaf verschil binnen- en buitendienst af"

Coen de Koning

"Aan schaderegelaars die geringschattend doen over whiplash-slachtoffers vraag ik wel eens: ‘Heb je wel eens last van hoofdpijn? Als ze dat bevestigen, vervolg ik: ‘Dat is niet waar, jij hebt nooit hoofdpijn.’ Dan kijken ze me heel raar aan en zeg ik met een serieus gezicht: ‘Hoofdpijn valt namelijk niet te bewijzen.’ Dan valt vaak het kwartje hoe ze zelf met slachtoffers omgaan.”

Dit zegt Coen de Koning, oprichter van Slot Letselschade uit Zeist in VVP 5. De Koning pleit ervoor dat verzekeraars slachtoffers weer de regie over hun eigen leven geeft. "Dat is goed voor slachtoffer én verzekeraar. Het getuigt van arrogantie als je denkt dat je iemand goed hebt geholpen door alleen een zak geld mee te geven." Hij geef verzekeraars de volgende tip mee: schaf het verschil tussen binnen- en buitendienst af.

Wel ziet De Koning in zijn bijna dertig jarig bestaan als advocaat op het gebied van letselschade en aansprakelijkheidsrecht wel degelijk een kentering ten goede bij verzekeraars. “Verzekeraars zijn zich meer bewust geworden van hun maatschappelijke rol, zien ook wel in dat het serieus nemen van een slachtoffer uiteindelijk ook het beste werkt voor de verzekeraar zelf én begrijpen inmiddels dat ze hun standpunt ook goed over het voetlicht moeten brengen bij programma’s als Radar. Het is een combinatie van welbegrepen eigenbelang, voorkomen van reputatieschade, maar meer en meer ook echt de intrinsieke wil het beter te doen. Het is ook gewoon veel leuker om slachtoffers te helpen dan ze als potentiële oplichters steeds de maat te nemen.”

Toch ziet hij zeker nog verbeterpunten. “De rol van verzekeraars is vreemd. Door kostbare tijd te verliezen aan lange procedures help je het slachtoffer niet en daarmee laat je in feite je eigen verzekerden in de steek. Want die verzekeren zich zodat als ze iemand schade berokkenen, dat netjes wordt opgelost. Uiteraard roep ik niet op tot naïviteit en is het toekennen van een weloverwogen schadebedrag van groot belang, maar dat neemt niet weg dat je al heel veel hulp kunt bieden aan de voorkant van een proces.”

Andere tip aan verzekeraars: schaf het verschil tussen binnen- en buitendienst af. “Deze boude stelling is ingegeven door het feit dat in de binnendienst nog erg veel mensen werken die veel weten van procedures, maar bepaald niet uitblinken in inlevingsvermogen. In de buitendienst zien ze de slachtoffers, maar hebben ze vaak beperkt mandaat. Dit lijdt tot heel veel dubbel werk, omdat de binnendienst steeds weer een plasje moet doen over het werk van de buitendienst. De consolidatieslag bij verzekeraars is al lange tijd gaande, ingegeven door efficiencyverhoging en kostenbesparingen. De enige afdeling waarop je nu juist niet kunt bezuinigen, is de afdeling personenschade. Daar kun je juist veel geld én leed besparen door de inzet van vakkundige en empathische medewerkers. Maar die moeten dan wel op pad en de slachtoffers echt zien. Kom achter dat bureau vandaan en laat dat niet aan een buitendienst over, maar wordt zelf je eigen binnen- en buitendienst.”

Lees hier het hele artikel.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Verzekeraars verheugd over komst Kamer Langlopende Letselschadezaken

Verzekeraars verheugd over komst Kamer Langlopende Letselschadezaken

Het Verbond van Verzekeraars is zeer verheugd over de instelling van een onafhankelijke Kamer Langlopende Letselschadezaken. De Letselschade Raad stelt in opdracht...

Jurilex krijgt Nationaal Keurmerk Letselschade

Jurilex krijgt Nationaal Keurmerk Letselschade

Jurilex Letselschade heeft het Nationaal Keurmerk Letselschade gekregen van De Letselschade Raad. Alle veertien vestigingen van Jurilex Letselschade, inclusief het...

"Letselschadeslachtoffers soms sneller geholpen via gemeente"

"Letselschadeslachtoffers soms sneller geholpen via gemeente"

Soms zijn er goede redenen om letselschadeslachtoffers te wijzen op betere mogelijkheden via de gemeente, stelt het Verbond van Verzekeraars in reactie op een onderzoek...

Een positieve ervaring na een ongeval

Een positieve ervaring na een ongeval

(Partner in kennis Flyct in VVP-special Bijzondere Risico's) "Wij gaan voor een persoonlijke aanpak en zorgen ervoor dat een letselschade geen nummer wordt. Met...

Vrijwilliger valt uit hoge kerstboom: wie is aansprakelijk voor de letselschade?

Vrijwilliger valt uit hoge kerstboom: wie is aansprakelijk voor de letselschade?

(Door Maya Spetter, Spetter Advocaat en Mediaton). Een gemeente heeft met dorpskernen afspraken gemaakt over het plaatsen van kerstbomen. Een dorpskern schakelt...

Leidraad Afwikkeling Beroepsziektezaken aangeboden aan staatssecretaris

Leidraad Afwikkeling Beroepsziektezaken aangeboden aan staatssecretaris

De Letselschade Raad heeft de Leidraad Beroepsziekten aan staatssecretaris Van ’t Wout aangeboden. De leidraad bevat een stappenplan voor de afhandeling van...

Rekenrente en letselschade

Rekenrente en letselschade

(Maya Spetter, letselschade-advocaat, in Ken je vak! VVP 5-2020) De hoogte van de rekenrente is bij het berekenen van de toekomstschade van een slachtoffer met...

Dekker: Kifid ook voor geschil consument en verzekeraar aansprakelijke partij

Dekker: Kifid ook voor geschil consument en verzekeraar aansprakelijke partij

Om de toegang tot het Kifid te verbeteren wordt er op in gezet dat gedupeerden ook bij het instituut terecht kunnen, als er sprake is van een geschil over de AVP...

Anderhalve ton subsidie voor herstelbemiddeling in letselschadezaken

Anderhalve ton subsidie voor herstelbemiddeling in letselschadezaken

Het kabinet geeft 150.000 euro startsubsidie aan De Letselschade raad om verder vorm te geven aan herstelbemiddeling in letselschadezaken. Dat schrijft minister...

Snellere afhandeling letselschade vraagt om vertrouwen en empathie

Snellere afhandeling letselschade vraagt om vertrouwen en empathie

Systeemverandering alleen is niet genoeg om de afhandeling van slepende letselschadezaken te versnellen, ook zijn aan beide kanten meer personen gewenst die bereid...