"Schaf verschil binnen- en buitendienst af"

Coen de Koning

"Aan schaderegelaars die geringschattend doen over whiplash-slachtoffers vraag ik wel eens: ‘Heb je wel eens last van hoofdpijn? Als ze dat bevestigen, vervolg ik: ‘Dat is niet waar, jij hebt nooit hoofdpijn.’ Dan kijken ze me heel raar aan en zeg ik met een serieus gezicht: ‘Hoofdpijn valt namelijk niet te bewijzen.’ Dan valt vaak het kwartje hoe ze zelf met slachtoffers omgaan.”

Dit zegt Coen de Koning, oprichter van Slot Letselschade uit Zeist in VVP 5. De Koning pleit ervoor dat verzekeraars slachtoffers weer de regie over hun eigen leven geeft. "Dat is goed voor slachtoffer én verzekeraar. Het getuigt van arrogantie als je denkt dat je iemand goed hebt geholpen door alleen een zak geld mee te geven." Hij geef verzekeraars de volgende tip mee: schaf het verschil tussen binnen- en buitendienst af.

Wel ziet De Koning in zijn bijna dertig jarig bestaan als advocaat op het gebied van letselschade en aansprakelijkheidsrecht wel degelijk een kentering ten goede bij verzekeraars. “Verzekeraars zijn zich meer bewust geworden van hun maatschappelijke rol, zien ook wel in dat het serieus nemen van een slachtoffer uiteindelijk ook het beste werkt voor de verzekeraar zelf én begrijpen inmiddels dat ze hun standpunt ook goed over het voetlicht moeten brengen bij programma’s als Radar. Het is een combinatie van welbegrepen eigenbelang, voorkomen van reputatieschade, maar meer en meer ook echt de intrinsieke wil het beter te doen. Het is ook gewoon veel leuker om slachtoffers te helpen dan ze als potentiële oplichters steeds de maat te nemen.”

Toch ziet hij zeker nog verbeterpunten. “De rol van verzekeraars is vreemd. Door kostbare tijd te verliezen aan lange procedures help je het slachtoffer niet en daarmee laat je in feite je eigen verzekerden in de steek. Want die verzekeren zich zodat als ze iemand schade berokkenen, dat netjes wordt opgelost. Uiteraard roep ik niet op tot naïviteit en is het toekennen van een weloverwogen schadebedrag van groot belang, maar dat neemt niet weg dat je al heel veel hulp kunt bieden aan de voorkant van een proces.”

Andere tip aan verzekeraars: schaf het verschil tussen binnen- en buitendienst af. “Deze boude stelling is ingegeven door het feit dat in de binnendienst nog erg veel mensen werken die veel weten van procedures, maar bepaald niet uitblinken in inlevingsvermogen. In de buitendienst zien ze de slachtoffers, maar hebben ze vaak beperkt mandaat. Dit lijdt tot heel veel dubbel werk, omdat de binnendienst steeds weer een plasje moet doen over het werk van de buitendienst. De consolidatieslag bij verzekeraars is al lange tijd gaande, ingegeven door efficiencyverhoging en kostenbesparingen. De enige afdeling waarop je nu juist niet kunt bezuinigen, is de afdeling personenschade. Daar kun je juist veel geld én leed besparen door de inzet van vakkundige en empathische medewerkers. Maar die moeten dan wel op pad en de slachtoffers echt zien. Kom achter dat bureau vandaan en laat dat niet aan een buitendienst over, maar wordt zelf je eigen binnen- en buitendienst.”

Lees hier het hele artikel.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Verzekeraars: fundamentele hervorming systeem letselschade noodzakelijk

Verzekeraars: fundamentele hervorming systeem letselschade noodzakelijk

Het onderzoek van de Universiteit Utrecht naar langlopende letselschadezaken toont volgens het Verbond van Verzekeraars aan dat het huidige systeem fundamenteel...

Afhandeling letselschade: Kamerleden blijven minister vuur aan schenen leggen

Afhandeling letselschade: Kamerleden blijven minister vuur aan schenen leggen

Kamerleden Van Nispen, Van Toorenburg en Kuiken blijven druk op minister Dekker uitoefenen om de afhandeling van letselschade door verzekeraars te versnellen. Dit...

Verzekeraars komen met speciale aanpak langlopende letselschadezaken

Verzekeraars komen met speciale aanpak langlopende letselschadezaken

Met een speciale aanpak maken verzekeraars meer werk van langlopende letselschadezaken. De zaken die al langer dan vijf jaar lopen, krijgen prioriteit in de aanpak....

Verbond: laat letselcommissie langlopende zaken versneld afhandelen

Verbond: laat letselcommissie langlopende zaken versneld afhandelen

Het Verbond van Verzekeraars pleit voor het oprichten van een onafhankelijke letselcommissie om langlopende letselschadezaken versneld af te handelen. Het Verbond...

PIV Congres verplaatst naar voorjaar 2021

PIV Congres verplaatst naar voorjaar 2021

Wegens de coronasituatie is het twintigste congres van het Personenschade Instituut Verzekeraars (PIV) verplaatst naar 28 mei 2021. Het congres zou eigenlijk worden...

Advocaat schond gedragsregels in letselschadezaak

Advocaat schond gedragsregels in letselschadezaak

Het Gerechtshof Den Haag laat een advocaat een deel van zijn honorarium terugbetalen aan een letselschadeslachtoffer. Dit wegens overtreding van de gedragsregels...

Katern 'Letselschade' in VVP 3

Katern 'Letselschade' in VVP 3

In de vandaag (dinsdag 7 juli 2020) verschenen VVP 3 onder meer het 'katern 'Letselschade' in samenwerking met Allianz Benelux en met uitstekende vakverhalen van...

Vlotter en minder complex

Vlotter en minder complex

(Katern Letselschade VVP 03-2020) Vlotter en minder complex. Dat moet volgens het Verbond van Verzekeraars de afhandeling van letselschade worden. Druk is er zeker,...

De enorme impact van een dwarslaesie

De enorme impact van een dwarslaesie

(Katern Letselschade, VVP 03-2020) De impact van een letselschade op een mensenleven is enorm. Op uitnodiging van Nostimos vertelde architect Ed Bijman tijdens...

Enige hoofdbrekens van de letselschadepraktijk in coronatijd

Enige hoofdbrekens van de letselschadepraktijk in coronatijd

(Kennisartikel Allianz in Katern Letselschade, VVP 03-2020) Alles rondom het coronavirus heeft impact op de maatschappij. Niets of niemand wordt ontzien. Om met...