Serie Actief Klantbeheer (10): verhogen winstgevendheid
"De kernfilosofie 'Een klant is niet voor even, maar voor het leven!' vormt de basis van de inspanningen van de Stichting Actief Klantbeheer, om de financiële gezondheid van consumenten te vergroten. Het verbeteren van besluitvorming rondom hypotheek, vermogensopbouw en verzekeringen (tijdens de looptijd van het product) draagt bij aan een steeds robuustere financiële positie voor individuen. Klantbeheer is hierbij niet slechts een bijkomstigheid naast adviseren; het is een integraal onderdeel van een duurzame relatie met klanten", aldus Nathan Brouwer van Figlo.
"In samenwerking met RuleCube zijn wij al een tijdje druk bezig om slimmere manieren te bedenken waarop advieskantoren hun klanten continu van dienst kunnen zijn. Moderne technologie heeft het toevoegen van nieuwe signalen simpel gemaakt. Verandering in wetgeving of fiscaliteit, updates in acceptatiekader of zelfs stijgingen in de waarde van beleggingen, we kunnen alles op de voet volgen en deze punten terugkoppelen naar zowel de adviseur als de consument. Om mogelijke cross- en of up-sell te faciliteren.
Maar waarom zou je dit willen? Internationaal onderzoek heeft aangetoond dat actief klantbeheer een aanzienlijke toegevoegde waarde heeft voor bedrijven in diverse sectoren. Een van de meest geciteerde onderzoeken is uitgevoerd door Bain & Company, getiteld Closing the Delivery Gap: How to Achieve True Customer-Led Growth. Dit onderzoek benadrukt het belang van actief klantbeheer en toont aan dat het een cruciale rol speelt bij het behouden van klanten, het vergroten van de loyaliteit en het realiseren van groei.
Bain & Company stelt dat het vijf keer duurder is om een nieuwe klant te werven, dan een bestaande klant te behouden. Actief klantbeheer richt zich specifiek op het opbouwen van duurzame relaties met bestaande klanten door voortdurende betrokkenheid, gepersonaliseerde diensten en het anticiperen op hun behoeften.
Onderzoek uitgevoerd door Harvard Business Review Analytic Services, benadrukt de impact van actief klantbeheer op de winstgevendheid van bedrijven. Dit onderzoek, genaamd The Impact of Customer Engagement, onthult dat bedrijven die inzetten op actief klantbeheer en betrokkenheid van klanten, gemiddeld een hogere winstgevendheid hebben vergeleken met concurrenten die dit niet doen. Dit komt doordat tevreden klanten sneller geneigd zijn om herhaalaankopen te doen en positieve mond-tot-mondreclame te genereren.
Daarnaast heeft het European Journal of Marketing een studie gepubliceerd, waarin wordt aangetoond dat actief klantbeheer niet alleen de klanttevredenheid verbetert, maar ook de klantloyaliteit vergroot. Door een persoonlijke benadering, regelmatige communicatie en het leveren van waarde op maat, voelen klanten zich meer verbonden met het bedrijf, wat resulteert in een hogere loyaliteit en een grotere bereidheid om langdurige relaties aan te gaan.
Deze verschillende onderzoeken illustreren de waarde van actief klantbeheer in het behouden van bestaande klanten, het vergroten van de klantloyaliteit, het stimuleren van herhaalaankopen en het uiteindelijk verhogen van de winstgevendheid van een bedrijf.
Waarom zou dit niet gelden voor de financiële sector? De klanten heb je, technologie vergemakkelijkt dit proces aanzienlijk en onderzoek toont aan dat het ook nog eens winstgevend is. Volgens mij is het niet de vraag wanneer we actief klantbeheer gaan doen, maar meer waarom we nog lang niet begonnen zijn!"
Meer informatie over de stichting: www.actiefklantbeheer.nl/
In de serie 'De Kracht van Actief Klantbeheer' geven deelnemers van de Stichting Actief Klantbeheer praktische voorbeelden van nut en noodzaak van Actief Klantbeheer. De serie wordt gepubliceerd in de nieuwsbrieven van VVP en InFinance.
Reactie toevoegen
Meer over
VVP Ondernemersdag praktijktips Michiel van Vugt: blijf adviseur
VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Michiel van Vugt (NNEK, Stichting Actief...
Figlo heeft versie 25 van haar applicaties live gezet. Figlo Alerts biedt nu vanuit het cliëntenoverzicht meer dan 80 meldingen over alle dossiers heen, zoals...
"Wees de best mogelijke adviseur voor je relaties" (Actief Beheer Ronde van Nederland, slotetappe)
Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheerd en trainer & consultant bij Blinqx zoekt het uit! En dat doet hij actief!...
Ook Florius aangesloten bij Sticthing Actief Klantbeheer
Ook Florius heeft zich aangesloten bij de Stichting de Stichting Actief Klantbeheer. Er hebben zich inmiddels twintig partijen aan bij de stichting. De Stichting...
Doelbeleggen.nl sluit aan bij Stichting Actief Klantbeheer
Doelbeleggen.nl heeft zich als negentiende marktpartij aangesloten bij de Stichting Actief Klantbeheer. De vermogensbeheerder wil vanuit zijn bijzondere expertise...
Middelgrote kantoren boeken vooruitgang in actief klantbeheer
Middelgrote kantoren hebben afgelopen jaar aanzienlijke vooruitgang geboekt in hun volwassenheidsniveau als het gaat om actief klantbeheer. Dat concludeert de Stichting...
Samenwerking BOX duurzaam en Figlo
BOX Duurzaam en Figlo gaan samenwerken met als doel het proces van verduurzaming van woningen te vereenvoudigen en toegankelijker te maken voor zowel financieel...
Serie Actief Klantbeheer (10): klantrelaties versterken
“Je wilt investeren in bestaande klantrelaties als onderdeel van je zorgplicht als hypotheekadviseur. Maar het zorgt op termijn vaak ook voor klantkansen....
Serie Actief Klantbeheer (9): succesverhalen delen
"In de dynamische wereld van financieel advies is actief klantbeheer een cruciale factor voor zowel particulieren als financieel adviseurs. Onderzoek laat zien dat...
Figlo geeft adviseur gratis rekentool
Figlo geeft alle adviseurs van Nederland voor de kerst de rekentool 'maxhyp.nl) cadeau. De tool berekent de maximale hypotheek voor 2023 én 2024. De tool...