Serie Actief Klantbeheer (10): verhogen winstgevendheid
"De kernfilosofie 'Een klant is niet voor even, maar voor het leven!' vormt de basis van de inspanningen van de Stichting Actief Klantbeheer, om de financiële gezondheid van consumenten te vergroten. Het verbeteren van besluitvorming rondom hypotheek, vermogensopbouw en verzekeringen (tijdens de looptijd van het product) draagt bij aan een steeds robuustere financiële positie voor individuen. Klantbeheer is hierbij niet slechts een bijkomstigheid naast adviseren; het is een integraal onderdeel van een duurzame relatie met klanten", aldus Nathan Brouwer van Figlo.
"In samenwerking met RuleCube zijn wij al een tijdje druk bezig om slimmere manieren te bedenken waarop advieskantoren hun klanten continu van dienst kunnen zijn. Moderne technologie heeft het toevoegen van nieuwe signalen simpel gemaakt. Verandering in wetgeving of fiscaliteit, updates in acceptatiekader of zelfs stijgingen in de waarde van beleggingen, we kunnen alles op de voet volgen en deze punten terugkoppelen naar zowel de adviseur als de consument. Om mogelijke cross- en of up-sell te faciliteren.
Maar waarom zou je dit willen? Internationaal onderzoek heeft aangetoond dat actief klantbeheer een aanzienlijke toegevoegde waarde heeft voor bedrijven in diverse sectoren. Een van de meest geciteerde onderzoeken is uitgevoerd door Bain & Company, getiteld Closing the Delivery Gap: How to Achieve True Customer-Led Growth. Dit onderzoek benadrukt het belang van actief klantbeheer en toont aan dat het een cruciale rol speelt bij het behouden van klanten, het vergroten van de loyaliteit en het realiseren van groei.
Bain & Company stelt dat het vijf keer duurder is om een nieuwe klant te werven, dan een bestaande klant te behouden. Actief klantbeheer richt zich specifiek op het opbouwen van duurzame relaties met bestaande klanten door voortdurende betrokkenheid, gepersonaliseerde diensten en het anticiperen op hun behoeften.
Onderzoek uitgevoerd door Harvard Business Review Analytic Services, benadrukt de impact van actief klantbeheer op de winstgevendheid van bedrijven. Dit onderzoek, genaamd The Impact of Customer Engagement, onthult dat bedrijven die inzetten op actief klantbeheer en betrokkenheid van klanten, gemiddeld een hogere winstgevendheid hebben vergeleken met concurrenten die dit niet doen. Dit komt doordat tevreden klanten sneller geneigd zijn om herhaalaankopen te doen en positieve mond-tot-mondreclame te genereren.
Daarnaast heeft het European Journal of Marketing een studie gepubliceerd, waarin wordt aangetoond dat actief klantbeheer niet alleen de klanttevredenheid verbetert, maar ook de klantloyaliteit vergroot. Door een persoonlijke benadering, regelmatige communicatie en het leveren van waarde op maat, voelen klanten zich meer verbonden met het bedrijf, wat resulteert in een hogere loyaliteit en een grotere bereidheid om langdurige relaties aan te gaan.
Deze verschillende onderzoeken illustreren de waarde van actief klantbeheer in het behouden van bestaande klanten, het vergroten van de klantloyaliteit, het stimuleren van herhaalaankopen en het uiteindelijk verhogen van de winstgevendheid van een bedrijf.
Waarom zou dit niet gelden voor de financiële sector? De klanten heb je, technologie vergemakkelijkt dit proces aanzienlijk en onderzoek toont aan dat het ook nog eens winstgevend is. Volgens mij is het niet de vraag wanneer we actief klantbeheer gaan doen, maar meer waarom we nog lang niet begonnen zijn!"
Meer informatie over de stichting: www.actiefklantbeheer.nl/
In de serie 'De Kracht van Actief Klantbeheer' geven deelnemers van de Stichting Actief Klantbeheer praktische voorbeelden van nut en noodzaak van Actief Klantbeheer. De serie wordt gepubliceerd in de nieuwsbrieven van VVP en InFinance.
Reactie toevoegen
Meer over
MUNT Hypotheken sponsor Stichting LEF
MUNT Hypotheken is sponsor geworden van Stichting LEF. Stichting LEF zet zich in voor financiële educatie van mbo-studenten in de leeftijd van 15-22 jaar....
TJIP partner Stichting Actief Klantbeheer
TJIP heeft zich aangesloten bij de Stichting Actief Klantbeheer. Met de aansluiting wil TJIP een bijdrage leveren aan de ondersteuning van financiële dienstverleners...
Financieel Paspoort uitgebreid met toeslagenberekening
Met behulp van de software van Figlo kan de app FP van Stichting Financieel Paspoort nu ook de toeslagen berekenen voor Zorg, Kinderbijslag en Kindgebonden Budget....
Samenwerking Figlo en Verduurzamingsloket Nederland
“In een tijd waarin duurzaamheid hoog op de agenda staat, biedt deze samenwerking hypotheekadviseurs, banken, verzekeraars en geldverstrekkers een complete...
Vitec Software Group neemt Figlo over
Vitec Software Group AB neemt Figlo over. Peter Dussel, Chief Operating Officer van Figlo: "Deze overname stelt ons in staat om onze missie voort te zetten: het...
Figlo heeft versie 26 van haar applicaties live gezet. Zo is de Scenario’s en Events pagina verbeterd, de box 3-heffing is nu te berekenen op basis van het...
Figlo biedt maxhyp.nl opnieuw gratis aan
Figlo biedt ook dit jaar de maxhyp tool aan adviseurs gratis aan. De tool berekent de maximale hypotheek voor 2024 én 2025. Maxhyp.nl is een tool voor...
Actief Klantbeheer bij grotere advieskantoren meer dagelijkse kost
Met name kleine advieskantoren besteden minder aandacht aan Actief Klantbeheer. Bij grote kantoren is Actief Klantbeheer wel dagelijkse kost, zo ook bij de early...
VVP Ondernemersdag praktijktips Michiel van Vugt: blijf adviseur
VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Michiel van Vugt (NNEK, Stichting Actief...
Figlo heeft versie 25 van haar applicaties live gezet. Figlo Alerts biedt nu vanuit het cliëntenoverzicht meer dan 80 meldingen over alle dossiers heen, zoals...