Serie Actief Klantbeheer (4): voorkomen is beter dan genezen

Remco Hoogweg

“Je kent de situatie vast wel; je hebt je klanten geholpen aan hun droomhuis. Ze werken fulltime en beide salarissen zijn meegenomen voor de financiering. Gelukkig hebben ze wat financiële ruimte, dus op dat moment vinden ze niet alle hypotheekverzekeringen nodig. Een paar jaar later verwachten zij hun eerste kind. Ze gaan beide een dag minder werken, waardoor hun gezamenlijke inkomen daalt. Daarnaast gaan de kosten uiteraard omhoog, want een kind kost nou eenmaal een hoop geld. Wat als één van hen nu ineens ziek wordt? Of zijn of haar baan verliest?” aldus Remco Hoogweg, Chief Value Proposition Officer bij BNP Paribas Cardif België en Nederland.

Financiële problemen liggen op de loer
"De kans dat deze klanten in de financiële problemen komen is dan ineens een stuk groter dan op het moment dat zij hun hypotheek hadden afgesloten. “Wat als een van deze klanten werkloos wordt? Of langdurig uitvalt door ziekte? Of erger?” Door actief beheer van de klantportefeuille zorg je er als adviseur voor dat de klant zich bewust is van de impact van belangrijke life events of andere veranderingen in de financiële situatie. Het biedt de adviseur de mogelijkheid om de klant nog eens te attenderen op de verschillende hypotheekrisico’s,  zoals arbeidsongeschiktheid, werkloosheid en overlijden. En de daarbij passende oplossingen te bespreken. Want het voorkomen van financiële problemen is natuurlijk altijd beter dan genezen.

Hybride en proactief advies
Dat is waarom een proactief advies op basis van actief klantbeheer zo belangrijk is. En actief klantbeheer hoeft helemaal niet ingewikkeld of tijdrovend te zijn. Er hoeft ook niet altijd een uitgebreid adviesgesprek aan ten grondslag te liggen. Persoonlijk geloof ik juist in hybride modellen, waarbij we slim gebruik maken van digitalisering en tools. Hiermee creëer je efficiëntie voor de adviseur, die zich om die reden volledig kan toeleggen op zijn expertise en persoonlijke aanpak.  

Betalingsbescherming afsluiten los van het hypotheekmoment
Jaren geleden hebben wij – tot nu toe als enige in de markt – besloten dat onze Hypotheek Aflos Verzekering op ieder moment moet kunnen worden gesloten. Dus ook los van het hypotheekmoment. Want je wilt je klant natuurlijk kunnen bijstaan tijdens het euforische moment van het kopen van een nieuwe woning, maar juist ook in de periode daarna inzicht bieden in belangrijke risico’s en mogelijke oplossingen.  

Financiële rust en gezondheid
Actief klantbeheer is ontzettend belangrijk voor het financieel weerbaar maken en houden van consumenten. Financieel adviseurs hebben hierin een sleutelrol, maar wij als aanbieder hebben hierin ook verantwoordelijkheid. Bijvoorbeeld door deze adviseurs maximaal te informeren en faciliteren met goede tooling en klantbedieningsprogramma’s. Door actiever samen te werken kunnen aanbieders en adviseurs verdere invulling geven aan actief klantbeheer. Want uiteindelijk staan we allemaal voor financiële rust en gezondheid voor iedere klant."

Meer informatie: https://www.actiefklantbeheer.nl/

In de serie 'De Kracht van Actief Klantbeheer' geven deelnemers van de Stichting Actief Klantbeheer praktische voorbeelden van nut en noodzaak van Actief Klantbeheer. De serie wordt gepubliceerd in de nieuwsbrieven van VVP en InFinance.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 7)

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 7)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde...

Serie Actief Klantbeheer (10): klantrelaties versterken

Serie Actief Klantbeheer (10): klantrelaties versterken

“Je wilt investeren in bestaande klantrelaties als onderdeel van je zorgplicht als hypotheekadviseur. Maar het zorgt op termijn vaak ook voor klantkansen....

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 6)

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 6)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde...

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Het is weer tijd voor het jaarlijkse onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer. Nu actueler dan ooit! Laat ook weten waar u tegenaan loopt en wat uw plannen...

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Wilt u weten hoe u ervoor staat op het gebied van actief klantbeheer, ook ten opzichte van uw collega’s, en wilt u meer inzicht? Heeft u uw plan al klaar voor...

Serie Actief Klantbeheer (10): verhogen winstgevendheid

Serie Actief Klantbeheer (10): verhogen winstgevendheid

"De kernfilosofie 'Een klant is niet voor even, maar voor het leven!' vormt de basis van de inspanningen van de Stichting Actief Klantbeheer, om de financiële...

Serie Actief Klantbeheer (9): succesverhalen delen

Serie Actief Klantbeheer (9): succesverhalen delen

"In de dynamische wereld van financieel advies is actief klantbeheer een cruciale factor voor zowel particulieren als financieel adviseurs. Onderzoek laat zien dat...

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

"U kent ze wel, dit soort uitspraken: 'Actief beheer vind ik als adviseur echt heel belangrijk, maar ik kom er niet aan toe.' Of: 'Al jaren wordt er over gekletst,...

Serie Actief Klantbeheer (7): iedereen heeft er tijd voor

Serie Actief Klantbeheer (7): iedereen heeft er tijd voor

"Een groter wordende groep hypotheekadviseurs is meer moeite gaan steken in de doorlopende ondersteuning na het afsluiten van een financieel product. De laatste...

Serie Actief Klantbeheer: meer omzet van bestaande klanten

Serie Actief Klantbeheer: meer omzet van bestaande klanten

VVP publiceerde afgelopen maanden in de nieuwsbrief en op de site verslagen van de etappes van de Actief Klantbeheer Tour door Nederland van Dirk van Haarlem (accountmanager/trainer...