Smartphone blijft bedreiging voor verkeersveiligheid
Interpolis waarschuwt op basis van nieuw onderzoek dat het gebruik van de mobiele telefoon in het verkeer nog even hoog is als twee jaar geleden. Op basis van zelf gerapporteerd gedrag in 2019 gaf 66 procent van de automobilisten aan de telefoon te gebruiken in het verkeer. In 2017 was dat 62 procent. Van de fietsers gaf in 2019 56 procent aan de mobiele telefoon te gebruiken tegen 54 procent in 2017. Voetgangers gebruiken het meest hun mobiel. 84 procent in 2019 tegen 82 procent in 2017.
Driekwart van de volwassenen is van mening dat telefoongebruik in het verkeer gevaarlijk is. Toch blijven veel mensen het zelf doen. Zo geeft 42 procent aan berichten te lezen tijdens het rijden en 36 procent stuurt berichten. Bijna een op de twaalf geeft zelfs aan wel eens te gamen in de auto.
Alleen onder volwassen fietsers is een daling te zien van het bellen met de telefoon in de hand. Patty Jansen, onderzoeker bij Interpolis: ”Dat is positief en zou mogelijk een gevolg kunnen zijn van de aandacht voor het onderwerp in combinatie met het invoeren van boetes. Overigens zijn alle andere handelingen op de fiets, zoals appen, nog niet afgenomen. Het onderzoek laat vooral zien dat er echt een gedragsverandering nodig is om het hardnekkige telefoongebruik op de fiets te doorbreken.
"Het is zorgwekkend dat het gewoontegedrag niet vermindert en het vertrouwen in de eigen bekwaamheid niet afneemt. Ook zien we geen positieve ontwikkeling wat betreft de risicoperceptie van het telefoongebruik in het verkeer. Omdat het meestal goed afloopt, zien mensen niet de noodzaak hun eigen gedrag te veranderen. Wij zien het leed van mensen bij wie het wel slecht afloopt. Wij willen dat dit stopt en zullen ons dan ook nog meer inzetten op het aanpakken van de factoren die het gedrag bepalen. Bijvoorbeeld door via campagnes te laten het zien dat het jou ook kan overkomen. Ook ontwikkelen we apps die het gewoontegedrag doorbreken door er nieuwe gewoontes tegenover te zetten, zoals de PhoNo app voor fietsers en de AutoModus app voor automobilisten."
De sociale omgeving en het gevoel van sociale druk draagt bij aan het telefoongebruik in het verkeer, bij jongeren zelfs sterker dan bij volwassenen. Een van de redenen is dat jongeren gevoeliger zijn voor sociale norm en sociale druk. Bij hen speelt de sociale omgeving een grote rol. 83 procent van de jongeren en 58 procent van de volwassenen geeft aan dat de sociale omgeving positief tegenover het gebruik van de mobiele telefoon in het verkeer staat. Bijna de helft van de volwassenen en 71 procent van de jongeren schat in dat de sociale omgeving het vervelend vindt, als zij niet meteen terugbellen of berichten terugsturen.
Reactie toevoegen
Meer over
Interpolis: ondernemers onderschatten impact cyberaanval
Ondernemers onderschatten de impact van een cyberaanval op hun bedrijf en medewerkers. Negen van de tien ondernemers denkt binnen een week na een succesvolle aanval...
Zzp'ers stuk minder vertrouwen in kabinet dan mkb-ondernemers
Bijna de helft (47 procent) van de zzp’ers heeft (zeer) weinig vertrouwen in het kabinet, ten opzichte van 37 procent van de mkb-ondernemers, aldus onderzoek...
Klanten trouw aan hun autoverzekeraar
Maar liefst 93 procent van de klanten wil bij de huidige autoverzekeraar klant blijven. Interpolis heeft de trouwste klanten, met een gemiddelde klanthistorie van...
De Vereende: "Geef kinderen geen fatbike"
In een opinie roept de Vereende adviseurs op ouders te wijzen op de gevaren als zij hun kinderen een fatbike geven. Carola Wijkamp-Hermsen, directievoorzitter:...
Interpolis voert campagne tegen social media in het verkeer
Uit recent onderzoek blijkt dat driekwart van de volwassenen hun telefoon gebruikt terwijl ze actief deelnemen aan het verkeer. Dit gedrag brengt ernstige risico's ...
Volwassenen gebruiken vaker telefoon in verkeer
"Het is duidelijk dat het aandeel telefoongebruikers in het verkeer hoog blijft en onder volwassenen zelfs toeneemt." Aldus SWOV-onderzoek in opdracht van Interpolis....
Mannen twee keer zo vaak betrokken bij verkeersincidenten
Mannen zijn volgens onderzoek in opdracht van Interpolis vaker betrokken bij verkeersongevallen en onveilige verkeersituaties dan vrouwen, die betere en veiligere...
Formule 1-fans maken iets meer brokken dan niet-fans
Formule 1-fans rijden zelfverzekerder, avontuurlijker dan niet-fans en laten zich minder snel beïnvloeden door externe factoren zoals het weer of een gesprek...
Meer verkeersongevallen door agressief rijgedrag
Autobestuurders vertonen steeds vaker gevaarlijk, riskant en agressief rijgedrag, constateert DAS die het aantal meldingen van verkeersongevallen zonder letsel met...
Interpolis roept automobilisten op om bewuster aan het verkeer deel te nemen.
Uit data van Interpolis blijkt dat het aantal autoschademeldingen in 2023 opnieuw licht is toegenomen, met ruim 1.000 claims naar bijna 110.000. Uit aanvullend onderzoek...