Als adviseur kan ik alleen proactief klantbeheer uitvoeren als geldverstrekkers hun klantdata aan me doorgeven

Data 2019

Afgelopen week was maar liefst 79 procent het eens met de stelling 'geen reden voor aanhoudend pleidooi verlaging maximale hypotheek'. Daarmee is het merendeel van de respondenten het niet eens met het pleidooi van DNB voor verdere verlaging van de maximale hypotheek.

We blijven deze week bij hypotheken. De hypotheekketens De Hypothekers Associatie (De Hypotheker), Financieel Fit Groep, Finzie, Geld & Woning, CMIS Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur), Hypotheek Visie en Van Bruggen Adviesgroep willen dat geldverstrekkers hun klantdata gaan delen.

Ze schrijven: "Voor adviseurs is het van essentieel belang om, nadat een hypotheek is geadviseerd en afgesloten, een volledig klantbeeld te behouden. Alleen met de actuele data kunnen zij proactief klantbeheer blijven uitvoeren. Aangezien geldverstrekkers vaak rechtstreeks klanten benaderen over mogelijke aanpassingen binnen de hypotheek en deze aanpassingen door de klant direct bij de geldverstrekker verricht kunnen worden, beschikt de betrokken financieel adviseur vaak niet over de meest actuele klant- en leninggegevens", aldus de ketens.

De stelling van deze week luidt daarom: "Als adviseur kan ik alleen proactief klantbeheer uitvoeren als geldverstrekkers hun klantdata aan me doorgeven"

We zijn benieuwd naar uw mening. Een fijne week toegewenst.

Reactie toevoegen

 

Reacties

drs. F.P.G. Robbe - Adviesburo Robbe BV, Heuvelstraat 5, 4902 AJ Oosterhout 1 juli 2019

Zelfs dossiers van hypotheken die al meer dan 10 jaar via ons zijn afgesloten, zijn essentieel voor het advies bij verlenging of oversluiten. Ons advieswerk wordt onmogelijk als wij in de toekomst moeten aangeven dat alle persoonlijke gegevens zijn vernietigd. Dat geldt ook voor de aansprakelijkheid van ons advies, (denk aan bijvoorbeeld de woekerpoliszaken:geen dossier geen bewijs mogelijk)

Peter Dirks - Midden Brabant Advies 1 juli 2019

De adviseur maakt een aanvangsdossier en tot dan gaat de vastlegging van de inventarisatie, het advies en de bemiddeling goed. Echter zodra de hypotheek loopt wordt de adviseur niet meer door de hypotheekverstrekker geïnformeerd. Sterker, achter de rug van de adviseur om zoekt de geldverstrekker contact met de klant van de adviseur en "besmet" vervolgens het integrale adviesdossier. Klantcontacten en informatiestromen dienen te allen tijde via de adviseur te lopen die het integrale financiële toekomstplan voor zijn klanten heeft opgesteld. Om de systemen van de onafhankelijk en professioneel adviseur weer up to date te krijgen (lees van de door de aanbieders veroorzaakte schade te herstellen), dient klantdata gedeeld te worden met de adviseur. Bij aanvang van de relatie is dat ook altijd de wens van de klant.

Meer over
VVP-poll: 'Adviseur die AI niet omarmt, zal zich uit de markt prijzen'

VVP-poll: 'Adviseur die AI niet omarmt, zal zich uit de markt prijzen'

In het voor adviseurs zeer relevante artikel 'AI: zorg of zegen voor het intermediair?' in de VVP Special ACT NOW! zegt Dennie van den Biggelaar van Onesurance:...

VVP-poll: ''Val kabinet zorgt komende halfjaar voor een impasse op de woningmarkt.'

VVP-poll: ''Val kabinet zorgt komende halfjaar voor een impasse op de woningmarkt.'

“Onze woningmarkt piept en kraakt aan alle kanten. Vooral starters met een koopwens maar zonder voldoende financiële middelen ontbreekt het aan perspectief....

VVP-poll: 'verzekeraars moeten niet lullen maar poetsen als het gaat om duurzaamheid'

VVP-poll: 'verzekeraars moeten niet lullen maar poetsen als het gaat om duurzaamheid'

Een opmerkelijk statement van Levent Türkmen van SUREbusiness over duurzaamheid afgelopen week. "Ondanks dat verzekeraars permanent en indringend om meer aandacht...

VVP-poll: gevaren kunstmatige intelligentie schromelijk overdreven

VVP-poll: gevaren kunstmatige intelligentie schromelijk overdreven

Van 321 stemmers was 95 procent het eens met de vorige VVP-stelling ('UBO-register zadelt financieel adviseurs op met onnodig veel werk'). Hoe duidelijk wilt u het...

Poll:  UBO-register zadelt financieel adviseurs op met onnodig veel werk

Poll: UBO-register zadelt financieel adviseurs op met onnodig veel werk

Bijna driekwart (72 procent) was het oneens met de VVP-stelling ‘Verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering speciaal voor zelfstandigen goede zaak’....

VVP-poll: 'Verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering speciaal voor zelfstandigen goede zaak'

VVP-poll: 'Verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering speciaal voor zelfstandigen goede zaak'

Maar liefst 93 procent van de bijna 200 respondenten was het afgelopen week eens met de stelling: 'De financiële sector dient duidelijker te maken dat advies...

"Maak als sector het verschil duidelijk tussen execution only en advies"

"Maak als sector het verschil duidelijk tussen execution only en advies"

Maar liefst 96 procent van de respondenten was het afgelopen (korte) week eens met de stelling 'De financiële sector dient duidelijker te maken dat advies en...

VVP-poll: 'Financiële sector dient duidelijker te maken dat advies en execution only totaal onvergelijkbaar zijn'

VVP-poll: 'Financiële sector dient duidelijker te maken dat advies en execution only totaal onvergelijkbaar zijn'

Het grote nieuws afgelopen week was ongetwijfeld dat de Afdeling advies van de Raad van State het kabinet haar huiswerk laat overdoen inzake actieve provisietransparantie....

VVP-poll: 'Ook bestaande klanten dienen te profiteren van een premieverlaging'

VVP-poll: 'Ook bestaande klanten dienen te profiteren van een premieverlaging'

Aegon maakte recent bekend de premie voor ondernemers te verlagen die een nieuwe AOV afsluiten. Mooi nieuws voor ondernemers die een AOV willen afsluiten, omdat...

VVP-poll: 'specialisme is de toekomst van het onafhankelijk adviesvak'

VVP-poll: 'specialisme is de toekomst van het onafhankelijk adviesvak'

Het Ratinginstituut Financieel Dienstverleners (RiFD) stelt in de jongste ‘Marktflitsen Intermediaire Adviesmarkt’ dat startende advieskantoren steeds...