Stilzitters betalen meer voor hun autoverzekering

Wiel via Pixabay

Mensen die nog nooit zijn overgestapt, betalen voor hun allrisk autoverzekering gemiddeld iets meer per maand (52 euro) dan mensen die wel eens een overstap gemaakt hebben (45 euro). Zo blijkt uit onderzoek door Allianz Direct.

Van de ondervraagden heeft dertig procent geen idee welke premie ze betalen. Ruim vier op de tien weet dit ongeveer te benoemen. De overige 29 procent weet exact het bedrag wat elke maand wordt besteed aan de autoverzekering.

Automobilisten betalen gemiddeld 46 euro per maand voor hun autoverzekering. Voor een WA-verzekering betalen respondenten rond de 30 euro per maand, voor een Beperkt Casco-verzekering gemiddeld 42 euro en voor een allrisk verzekering gemiddeld 52 euro.

Uit het onderzoek blijkt ook dat lang niet alle Nederlandse automobilisten weten waar zij voor verzekerd zijn. Slechts 28 procent is er precies van op de hoogte wat hun autoverzekering dekt. Bijna twee derde (61 procent) weet dit ongeveer te benoemen en een op de tien heeft geen idee.

 

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 24 juni 2020

Ik hoor nu al jaren iets over de waarde van advies, maar nooit wordt die bij onderzoeken concreet gewaardeerd. Als onze branche organisatie terecht aangeeft dat de onophoudelijke waarschuwingen van de AFM en de Consumentenbond en dergelijke "pas op voor adviseurs" nu toch wel erg het niveau van roddel en achterklap naderen, dan kan toch ook aangegeven worden welke producten met of zonder adviseur verkrijgbaar zijn. Dan kan de zelfredzame consument kiezen voor het goedkoopste online product en daar reuze gelukkig mee worden.Dat zijn vast die 29% die het exact weten en zelf uitzoeken. Zijn er nog 71% over. Die klant van mij kan kiezen om ongeveer hetzelfde te betalen, maar dan zit er iemand bij in die de BM ladder vergelijkt, de nieuwwaarde regeling, de terugval bij schade, de meerpremie bij een schadeclaim, de no blame regeling, vandalismedekking, korting met een app, of er nog een bonusbeschermer is te bemachtigen, wat en hoe de schadesturing is, de eigen risico's hulp bij het invullen van schadeformulieren, brieven over schadeverhaal, etc. etc. En nou denk ik zomaar dat mijn klant veel beter af is dan met de webmodule met de goedkoopste premie, al wat het maar de gemoedsrust. Dat er weer een gratis publiciteitsonderzoekje van de marketing afdeling van Allianz komt om maar weer eens te benadrukken dat het vast zeven euro goedkoper kan is voor veel consumenten helemaal niet zo boeiend.

PS - Platter-Schoo Fd 23 juni 2020

Kijkt er nog iemand naar de voorwaarden? of de bagger back-office van de prijsvechters? Zinloos onderzoek dus.

Meer over
Pleidooi voor neutraal platform delen voertuigdata

Pleidooi voor neutraal platform delen voertuigdata

In een brief aan informateur Mariëtte Hamer bepleiten de ANWB, verzekeraars en de mobiliteitsbranche het op verantwoorde wijze delen van voertuigdata wettelijk...

Uitlenen auto kan tot hoge kosten leiden

Uitlenen auto kan tot hoge kosten leiden

De helft van de auto-uitleners weet niet hoe het zit met de verzekering als er schade wordt gereden door de lener. Een autoverzekering dekt wel de gemaakte schade,...

Animatie Directe Schadeafhandeling

Animatie Directe Schadeafhandeling

Een korte animatie voor de klant met uitleg is toegevoegd aan de toolkit Directe Schadeafhandeling (DSA) die de werkgroepen DSA van het Verbond van Verzekeraars...

Polis stopt niet vanzelf bij schorsing

Polis stopt niet vanzelf bij schorsing

Indien (het kenteken van) een voertuig bij de RDW is geschorst, is het niet meer verplicht om een verzekering te hebben. Dit betekent echter niet dat in een dergelijk...

Verzekeraar moet bewijzen dat iemand anders de blaastest heeft afgelegd

Verzekeraar moet bewijzen dat iemand anders de blaastest heeft afgelegd

De Rechtbank Noord-Holland geeft Ansvar de kans te bewijzen dat de blaastest na het auto-ongeval niet bij de claimende klant maar diens stiefvader is afgenomen....

Auto’s met een hoog diefstalrisico vragen na datalek om betere beveiliging

Auto’s met een hoog diefstalrisico vragen na datalek om betere beveiliging

Auto’s met een hoog diefstalrisico vragen om betere beveiliging na het datalek bij RDC, meent Turien & Co. De assuradeur, die veel voertuigen in het duurdere...

Het geheim van onze autopremies

Het geheim van onze autopremies

(Partner in kennis Turien & Co. in VVP-special Bijzondere Risico's) Binnenkort introduceert Turien & Co. Assuradeuren een volledig nieuwe autoverzekeringslijn....

Loos alarm… voor verzekeraar

Loos alarm… voor verzekeraar

Loos alarm voor de verzekeraar in dit geval. Chubb, risicodrager van Assicuro, hoeft geen 170 mille uit te keren na diefstal van een Citroën DS 21 Injectie,...

Nederlanders zijn loyaal aan hun autoverzekeraar

Nederlanders zijn loyaal aan hun autoverzekeraar

Voor maar liefst 95 procent van de Nederlanders was de coronacrisis geen reden om te switchen van autoverzekeraar, aldus onderzoek van Allianz Direct. Volgens Allianz...

Meer rijbewijsbezitters ondanks coronacrisis

Meer rijbewijsbezitters ondanks coronacrisis

Op 1 januari 2021 hadden 11,4 miljoen personen een Nederlands autorijbewijs, 1,2 procent meer dan een jaar eerder. Door de maatregelen tegen het coronavirus kwamen...