Tips om millennials te binden als klant

Smartphone mobiel digitaal millennial

"Wat kun je als financieel adviseur voor millennials doen, behalve een latte macchiato met havermelk op kantoor serveren?", zo vroeg Lindenhaeghe zich af in een recente nieuwsbrief.

Millennials zijn geboren tussen 1982 en 2000 en besteden hun geld namelijk grotendeels aan ervaringen. De Duitse mobiele bank N26 heeft een millennial-lijstje paraat: bijzondere koffies, uit eten gaan, vervoer en de nieuwste technologie. De millennial is geen ster in het bijhouden van uitgaven. Een op de drie geeft vaak meer uit dan gepland. Het overzicht ontbreekt en mobiel bankieren-apps en contactloos betalen zorgen ervoor dat pijn in de portemonnee niet meteen wordt gevoeld. 

Hoe ga je als adviseur met deze groep om? Lindenhaeghe: "Ten eerste, wees waar de millennial is, dus op de smartphone. Dat kan via social media en WhatsApp, maar ook met eigen service-apps. De klant van de toekomst – wellicht zijn het al klanten – belt en mailt nu eenmaal minder vaak dan zijn of haar ouders. Wat valt er vervolgens aan millennials te communiceren? Een instagramfoto van de latte macchiato is geinig, maar de financieel adviseur is vooral een degelijke deskundige, een professional die een gezonde financiële toekomst van zijn klanten voor ogen heeft. Een verwijzing naar de budgettips van het Nibud is dus een aardig begin. Er vallen ook simpele besparende tips te communiceren. Investeer in goede bescherming voor smartphone en tablet, want verzekeraars worden steeds strenger bij schade aan dergelijke apparaten."

De tweede tip van Lindenhaeghe: kijk goed naar de schade die je wilt claimen. Het terugvragen van geld voor zelfs maar de kleinste schade lijkt logisch, maar uiteindelijk leidt een claimcultuur tot hogere premies en/of een hoger eigen risico.

Derde tip: verzeker alleen realistische risico’s. Sommige klanten zijn oververzekerd of hebben her en der dezelfde soort verzekeringen aangeschaft. De financieel adviseur behoedt hen voor onnodige kosten. Hij of zij neemt pakketten door en zoekt de best passende verzekeringen voor de klant. 

"De financiële toekomst van millennials is een goede reden om ze eens op kantoor uit te nodigen. Deze generatie mag dan genieten van ervaringen, ze kan op weinig zekerheden bouwen. Hoge studiekosten, flexwerk, uitgeklede arbeidsvoorwaarden, hoge huren en huizenprijzen, ver voorbij 65 jaar doorwerken, weinig uitzicht op pensioen; het behoort allemaal tot het millennialschap. Twintigers en dertigers moeten veel zelf regelen, ze kunnen daar de knowhow en ervaring van de financieel adviseur goed bij gebruiken. Jij kunt een robuust financieel toekomstplan voor ze samenstellen."

Reactie toevoegen

 
Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen

Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 01-2022). Sinds juli vorig jaar hebben verenigingen en stichtingen te maken met de Wet Bestuur en Toezicht...

Doe-het-zelf beleggen niet zonder risico’s

Doe-het-zelf beleggen niet zonder risico’s

(Permanent Actueel, Wft Vermogen, in VVP 01-2022) Steeds meer Nederlanders stappen van sparen over naar beleggen. Ze willen dat beleggen vooral zelf doen en ontdekken....

Ewald Bary: wat is jouw volgende STAP?

Ewald Bary: wat is jouw volgende STAP?

"STAP (Stimulans Arbeidsmarkt Positie) draagt eraan bij dat werknemers én werkgevers zich toekomstgericht kunnen ontwikkelen",  aldus Ewald Bary van...

Regeling WTS juli 2021

Regeling WTS juli 2021

(Lindenhaeghe in katern Ken je Vak! in VVP 6) In juli 2021 werd een deel van Nederland geplaagd door extreem hoog water en grote overstromingen. De gevolgen van...

Wetsvoorstel opkoopbescherming

Wetsvoorstel opkoopbescherming

(Lindenhaeghe in katern Ken je Vak! in VVP 6) Het kabinet heeft besloten om de opkoop van woningen door beleggers voor verhuur aan banden te leggen. Er komt dus...

Ewald Bary: "Laten we voor de verandering eens met één mond spreken"

Ewald Bary: "Laten we voor de verandering eens met één mond spreken"

"Het is nog nooit in de financiële sector gelukt om ook maar op één thema gezamenlijk naar buiten te treden. Hoe gaaf zou het zijn als we onze...

Geschillenregeling BKR naar Kifid

Geschillenregeling BKR naar Kifid

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken ja vak! VVP 5-2021) De Geschillenregeling BKR is 1 oktober over gegaan naar Kifid. Aanleiding hiervoor is het feit dat...

Kennis- en ervaringstoets niet altijd meer verplicht

Kennis- en ervaringstoets niet altijd meer verplicht

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in VVP 5-2021) Het is niet verplicht om advies in te winnen over een impactvol financieel product, zoals een hypotheek. In...

Nee? Dan ben je dus niet duurzaam!

Nee? Dan ben je dus niet duurzaam!

(Door Esther Vuijsters van Lindenhaeghe in VVP Special Duurzaam Adviseren 2021) Zoals bij alles dat in de mode is, wil iedereen een (tarwe)graantje meepikken....

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel is de winnaar van de VVP Advies Award 2021. Het op Goeree-Overflakkee gevestigde kantoor kreeg de meeste stemmen tijdens de finaleronde in de...