Uit ander vaatje tappen bij zoektocht naar personeel

Architecten vergadering kantoor via Pixabay

Financieel dienstverleners kunnen prima mensen aantrekken uit andere branches, stelt De Vacature Makelaar in de whitepaper ‘De transformatie van de moderne financieel dienstverlener. Werken in een sector in beweging’. De paper leest: “Binnen het moderne takenpakket merken wij dat veel functies in de sector ook door middelbaar opgeleid personeel ingevuld kunnen worden, mits ze opleiding en ondersteuning ontvangen. Diploma’s als Wft en Wwft zijn indicatoren van hbo-denkniveau. Er wordt nog te weinig aandacht besteed aan interne opleidingstrajecten. Dit opent ook mogelijkheden om uit een heel ander vaatje te tappen: andere sectoren waar relevante competenties van belang zijn. Zo kun je in de horeca, hospitality en toerisme klantgericht en sociaal sterk personeel verleiden tot een stap met doorgroeimogelijkheden.”

In de paper worden vijf belangrijke trends gesignaleerd en besproken (onder meer in de vorm van interviews met mensen uit de sector): digitale innovatie is de grootste drijver van verandering in de sector, het werkveld vereist andere vaardigheden dan vroeger, werknemers hebben andere prioriteiten wat betreft arbeidsvoorwaarden dan vroeger, de tekorten op de arbeidsmarkt zijn structureel, het speelveld verandert, met nieuwe, verdwijnende en veranderende beroepen, spelers en doelgroepen.

Robo-advies

Als belangrijkste adviseursvaardigheden van de toekomst noemt De Vacature Makelaar: maatwerk bij complexere vraagstukken door meedenken, inlevingsvermogen
en creativiteit; adviseur voor alle financiële zaken, de gehele levensloop én hele familie; commerciële vaardigheden; bredere kennis, meerdere specialismen.

Daarmee onderscheidt de adviseur zich ook nadrukkelijk van de robo-adviseur die in opkomst is.

De paper: “We merken een trend waarin jonge adviseurs de voorkeur geven aan online advies, terwijl oudere adviseurs nog langs willen bij de klant. Aan klantzijde veranderen ook de behoeftes vanuit de jongere doelgroep. Adviesgeving moet gestroomlijnd zijn. Klanten verwachten binnen enkele seconden verschillende berekeningen en adviezen naast elkaar te kunnen zetten, producten af te sluiten en antwoord te krijgen op hun appje. In sommige gevallen (bijvoorbeeld via robo-adviseurs) wordt de tussenpersoon geheel weggenomen. Echt iets voor onze groeiende ‘doe-het-zelf-samenleving’.

“Betekent dit dat de adviseur in tien jaar buitenspel wordt gezet? Vooralsnog lijken klanten behoefte te hebben aan menselijk contact en een professional die de zaken uitlegt. Robo-adviseurs hebben voorlopig nog niet het niveau om complexere vraagstukken af te handelen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hoffelijk en HvA verhogen instroom financiële sector

Hoffelijk en HvA verhogen instroom financiële sector

Hoffelijk en de Hogeschool van Amsterdam (HvA) slaan de handen ineen om de instroom van nieuw talent in de financiële sector te verhogen. Het curriculum van...

VVP helpt bij vinden nieuwe medewerkers

VVP helpt bij vinden nieuwe medewerkers

VVP helpt financieel dienstverleners voortaan bij de zoektocht naar gekwalificeerd personeel. Dit is mogelijk door de samenwerking die VVP en Werk & Co zijn...

Werknemers gestimuleerd zelf regie te nemen over loopbaan

Werknemers gestimuleerd zelf regie te nemen over loopbaan

Bijna 60 procent van de verzekeraars investeert in de duurzame inzetbaarheid van hun medewerkers, een toename van 20 procent ten opzichte van 2016. Dit blijkt uit...

Nieuwe manieren vinden om personeel aan je te binden

Nieuwe manieren vinden om personeel aan je te binden

ABN Amro verwacht dat de groei in veel sectoren gaat afkalven door het chronische gebrek aan personeel. Het personeelstekort is het sterkst voelbaar in transport...

Tekort aan personeel grootste belemmering

Tekort aan personeel grootste belemmering

Zakelijke dienstverleners hebben volgens het CBS positieve verwachtingen voor de komende drie maanden. Wel wordt volgens een tekort aan personeel als een belemmering...

Consument vertrouwt finbot steeds meer

Consument vertrouwt finbot steeds meer

De financiële digitale assistent staat nog niet helemaal op het niveau van een mens, maar het scheelt niet veel. Uit een onderzoek van PanelWizard in opdracht...

Zonder context haakt klant af

Zonder context haakt klant af

Adviseurs moeten financiële beslissingen voor klanten in de digitale omgeving betekenis geven, zo gaf Jan Verstegen, directeur van online platform Eerstestap.nl,...

Word een cyborg

Word een cyborg

“Omarm de techniek. Word een cyborg.” Dat gaf André van Luijk (Woonvisie, De Gratis Makelaar) mee aan de adviseurs die zijn kennissessie bijwoonden...

Fantastisch pleidooi voor hybride advies

Fantastisch pleidooi voor hybride advies

Een aantal maanden geleden trad de AFM naar buiten met haar visie op roboadvies. In dit visiedocument onderscheidt ze vier soorten advies, waarbij de robot in...

AFM: alleen online tools in belang klant

AFM: alleen online tools in belang klant

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) wil dat verzekeraars, adviseurs en ontwikkelaars alleen algoritmes en online tools ontwikkelen die rechtstreeks het belang...