Uit ander vaatje tappen bij zoektocht naar personeel

Architecten vergadering kantoor via Pixabay

Financieel dienstverleners kunnen prima mensen aantrekken uit andere branches, stelt De Vacature Makelaar in de whitepaper ‘De transformatie van de moderne financieel dienstverlener. Werken in een sector in beweging’. De paper leest: “Binnen het moderne takenpakket merken wij dat veel functies in de sector ook door middelbaar opgeleid personeel ingevuld kunnen worden, mits ze opleiding en ondersteuning ontvangen. Diploma’s als Wft en Wwft zijn indicatoren van hbo-denkniveau. Er wordt nog te weinig aandacht besteed aan interne opleidingstrajecten. Dit opent ook mogelijkheden om uit een heel ander vaatje te tappen: andere sectoren waar relevante competenties van belang zijn. Zo kun je in de horeca, hospitality en toerisme klantgericht en sociaal sterk personeel verleiden tot een stap met doorgroeimogelijkheden.”

In de paper worden vijf belangrijke trends gesignaleerd en besproken (onder meer in de vorm van interviews met mensen uit de sector): digitale innovatie is de grootste drijver van verandering in de sector, het werkveld vereist andere vaardigheden dan vroeger, werknemers hebben andere prioriteiten wat betreft arbeidsvoorwaarden dan vroeger, de tekorten op de arbeidsmarkt zijn structureel, het speelveld verandert, met nieuwe, verdwijnende en veranderende beroepen, spelers en doelgroepen.

Robo-advies

Als belangrijkste adviseursvaardigheden van de toekomst noemt De Vacature Makelaar: maatwerk bij complexere vraagstukken door meedenken, inlevingsvermogen
en creativiteit; adviseur voor alle financiële zaken, de gehele levensloop én hele familie; commerciële vaardigheden; bredere kennis, meerdere specialismen.

Daarmee onderscheidt de adviseur zich ook nadrukkelijk van de robo-adviseur die in opkomst is.

De paper: “We merken een trend waarin jonge adviseurs de voorkeur geven aan online advies, terwijl oudere adviseurs nog langs willen bij de klant. Aan klantzijde veranderen ook de behoeftes vanuit de jongere doelgroep. Adviesgeving moet gestroomlijnd zijn. Klanten verwachten binnen enkele seconden verschillende berekeningen en adviezen naast elkaar te kunnen zetten, producten af te sluiten en antwoord te krijgen op hun appje. In sommige gevallen (bijvoorbeeld via robo-adviseurs) wordt de tussenpersoon geheel weggenomen. Echt iets voor onze groeiende ‘doe-het-zelf-samenleving’.

“Betekent dit dat de adviseur in tien jaar buitenspel wordt gezet? Vooralsnog lijken klanten behoefte te hebben aan menselijk contact en een professional die de zaken uitlegt. Robo-adviseurs hebben voorlopig nog niet het niveau om complexere vraagstukken af te handelen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
AFM komt met visie op robo-advies

AFM komt met visie op robo-advies

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) presenteert in de komende maanden een visiedocument over digitale klantadvisering. Dat schrijft Karina Raaijmakers, tot...

Wat is een passend salaris?

Wat is een passend salaris?

Voor het werven van medewerkers en het behoud van bestaande krachten, is het belangrijk marktconform te belonen. Een te lage beloning zorgt voor problemen bij...

Sivi: onderzoek naar kwaliteitssysteem voor robo-advies

Sivi: onderzoek naar kwaliteitssysteem voor robo-advies

Kenniscentrum Sivi start onderzoek naar een kwaliteitssysteem voor robo-advies in de verzekeringsbranche. Sivi: "De technische drempels voor autonome adviestoepassingen...

Praktisch voor  personeelsbeleid

Praktisch voor personeelsbeleid

Als lid van het vvp-ondernemerspanel mag ik antwoord geven op personeelsvragen die op dit moment spelen in de branche. Veel leidinggevenden hebben deze kans gepakt...

Benoem en ontwikkel competenties

Benoem en ontwikkel competenties

De afgelopen jaren is veel aandacht besteed aan het voldoen aan de Wft-eisen oftewel de ‘kennis-component’ in de aansturing van medewerkers. Als een...

Toekomst voor personaliseren robo-advies

Toekomst voor personaliseren robo-advies

Diederik van Thiel en Fred van Raaij hebben een Digital Customer Experience model ontwikkeld dat richting geeft aan het persoonlijk maken van robo-advies, "net...

'Zo fris als een hoentje’ het nieuwe jaar in

'Zo fris als een hoentje’ het nieuwe jaar in

2017 is in de Chinese kalender het Jaar van de Haan. Een dier dat wordt geroemd om zijn veerkracht en denkvermogen. Dat kunnen de schadeverzekeraars volgend jaar...

Personeelsvragen bij het assurantieintermediair

Personeelsvragen bij het assurantieintermediair

Als lid van het VVP Ondernemerspanel mag ik antwoord geven op personeelsvragen die leven bij assurantie- en financieel advieskantoren. Veel leidinggevenden hebben...

Tekort gekwalificeerd personeel loopt op

Tekort gekwalificeerd personeel loopt op

Sinds eind 2009 was het aantal ondernemers dat aangeeft dat tekort aan gekwalificeerd personeel de bedrijfsvoering belemmert nog niet zo hoog als nu (zeven procent)....

Ga uit van haalbare omzetdoelstellingen

Ga uit van haalbare omzetdoelstellingen

De kengetallen binnen een financieel advieskantoor hangen logisch met elkaar samen. Door inzicht te hebben in deze kengetallen is het eenvoudig om tot goede omzetdoelstellingen...