Uit ander vaatje tappen bij zoektocht naar personeel

Architecten vergadering kantoor via Pixabay

Financieel dienstverleners kunnen prima mensen aantrekken uit andere branches, stelt De Vacature Makelaar in de whitepaper ‘De transformatie van de moderne financieel dienstverlener. Werken in een sector in beweging’. De paper leest: “Binnen het moderne takenpakket merken wij dat veel functies in de sector ook door middelbaar opgeleid personeel ingevuld kunnen worden, mits ze opleiding en ondersteuning ontvangen. Diploma’s als Wft en Wwft zijn indicatoren van hbo-denkniveau. Er wordt nog te weinig aandacht besteed aan interne opleidingstrajecten. Dit opent ook mogelijkheden om uit een heel ander vaatje te tappen: andere sectoren waar relevante competenties van belang zijn. Zo kun je in de horeca, hospitality en toerisme klantgericht en sociaal sterk personeel verleiden tot een stap met doorgroeimogelijkheden.”

In de paper worden vijf belangrijke trends gesignaleerd en besproken (onder meer in de vorm van interviews met mensen uit de sector): digitale innovatie is de grootste drijver van verandering in de sector, het werkveld vereist andere vaardigheden dan vroeger, werknemers hebben andere prioriteiten wat betreft arbeidsvoorwaarden dan vroeger, de tekorten op de arbeidsmarkt zijn structureel, het speelveld verandert, met nieuwe, verdwijnende en veranderende beroepen, spelers en doelgroepen.

Robo-advies

Als belangrijkste adviseursvaardigheden van de toekomst noemt De Vacature Makelaar: maatwerk bij complexere vraagstukken door meedenken, inlevingsvermogen
en creativiteit; adviseur voor alle financiële zaken, de gehele levensloop én hele familie; commerciële vaardigheden; bredere kennis, meerdere specialismen.

Daarmee onderscheidt de adviseur zich ook nadrukkelijk van de robo-adviseur die in opkomst is.

De paper: “We merken een trend waarin jonge adviseurs de voorkeur geven aan online advies, terwijl oudere adviseurs nog langs willen bij de klant. Aan klantzijde veranderen ook de behoeftes vanuit de jongere doelgroep. Adviesgeving moet gestroomlijnd zijn. Klanten verwachten binnen enkele seconden verschillende berekeningen en adviezen naast elkaar te kunnen zetten, producten af te sluiten en antwoord te krijgen op hun appje. In sommige gevallen (bijvoorbeeld via robo-adviseurs) wordt de tussenpersoon geheel weggenomen. Echt iets voor onze groeiende ‘doe-het-zelf-samenleving’.

“Betekent dit dat de adviseur in tien jaar buitenspel wordt gezet? Vooralsnog lijken klanten behoefte te hebben aan menselijk contact en een professional die de zaken uitlegt. Robo-adviseurs hebben voorlopig nog niet het niveau om complexere vraagstukken af te handelen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Onderlinge 's Gravenhage krimpt personeel in

Onderlinge 's Gravenhage krimpt personeel in

Onderlinge 's Gravenhage krimpt haar personeelsbestand in. Eerder dit jaar merkte de levensverzekeraar 47 fte's aan als boventallig. Een deel van de betrokken medewerkers...