Van velzen: "de Consumentenbond als verzekeraar?"

De nieuwe dienst Bemiddeling bij conflicten van de Consumentenbond lijkt volgens Dik van velzen (Nibe-SVV) verdacht veel op een verzekering. "Ik ben benieuwd of DNB haar tanden laat zien."

 Van Velzen in zijn wekelijke blog: "De Consumentenbond biedt een nieuwe dienst aan: bemiddelen bij problemen die consumenten hebben met een leverancier of dienstverlener. Dat kost 85 euro per keer, maar je kunt ook een abonnement sluiten voor 12 euro per maand. Over die laatste variant wil ik het graag hebben. Want een abonnement op het bemiddelen bij problemen lijkt verdacht veel op een verzekering. Er is sprake van (1) een overeenkomst, (2) een premie, (3) een schadevergoeding (in natura, de bemiddelingsactiviteit) en (4) onzekerheid over de vraag of zich een probleem zal voordoen.

"Om verzekeringen te mogen aanbieden, moet je een vergunning hebben van DNB. Zo’n vergunning heeft de Consumentenbond niet. Dat DNB over de vergunningsplicht niet lichtvaardig denkt, is bekend. Een paar jaren geleden kwalificeerde DNB serviceabonnementen van een intermediair nog als ‘verzekering’. Dat die tussenpersoon niets anders deed dan hij altijd al deed (klanten helpen bij schade) en dat alleen de wijze waarop hij betaald werd veranderde, vond DNB niet relevant. Met die serviceabonnementen kwam het toch nog goed, maar wel onder de voorwaarde dat de hulpverlening bij schade een ondergeschikt deel van de totaal geboden service zou zijn. (...) Ik ben benieuwd of DNB nu ook haar tanden laat zien."

Reactie toevoegen

 
Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...

Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa

Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de contractering van zorgaanbieders dit jaar weer niet rond is bij de start van het overstapseizoen. De Consumentenbond...

Consumentenbond luidt noodklok over zorgstelsel

Consumentenbond luidt noodklok over zorgstelsel

De informatievoorziening over de inhoud van zorgverzekeringen is volgens de Consumentenbond onder de maat en de solidariteit wordt ondermijnd. “Daarnaast wordt...

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

De Consumentenbond is blij dat de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen waarin minister Kaag wordt opgeroepen haast te maken met de invoering van actieve provisietransparantie...

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

De Consumentenbond roept Nederlanders op te vragen naar de exacte beloning die hun financieel adviseur ontvangt. De nieuwste Consumentengids gaat in op de ontwikkelingen...

Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro

Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro

Het televisieprogramma Kassa besteedde 22 augustus opnieuw aandacht aan de compensatieregelingen voor teveel betaalde rente op doorlopende kredieten met variabele...

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

“Volkomen terecht” is de reactie van Rob Goedhart, voorzitter van Stichting Geldbelangen op de uitspraak van de Commissie van Beroep van het Kifid, waarin...

Consumentenbond wil nationale vergelijker zorgverzekeringen

Consumentenbond wil nationale vergelijker zorgverzekeringen

De Consumentenbond wil dat er in 2023 een nieuwe, onafhankelijke nationale vergelijkingssite voor zorgverzekeringen komt. Op die site kunnen consumenten uitgebreide...

“Geef klant inzicht in data die premie bepalen”

“Geef klant inzicht in data die premie bepalen”

De Consumentenbond roept verzekeraars op klanten inzage te geven in de data die ze gebruiken bij hun premiebepaling. De bond in de dinsdag verschenen Consumentengids:...

Consumentenbond lanceert Zorgeloos Duurzaam Wonen Huisscan

Consumentenbond lanceert Zorgeloos Duurzaam Wonen Huisscan

De Consumentenbond heeft de Zorgeloos Duurzaam Wonen Huisscan gelanceerd. Met de scan regelt de consument op één plek advies, offertes en installatie....