Verbond pleit voor mediation voor slachtoffers letselschade

Logo Verbond van Verzekeraars

Een slachtoffer van letselschade krijgt recht op onafhankelijke bemiddeling (zoals mediation) als een zaak langer dan drie jaar loopt en hij niet tevreden is over de aanpak door de verzekeraar. Tevens vraagt de betrokken schadeafdeling van de verzekeraar na twee jaar altijd een second opinion. Aldus aanbevelingen van het Verbond van Verzekeraars om de afhandeling van letselschade te verbeteren.

Er zijn veel klachten over de afwikkeling van letselschades. Het Verbond: "Afwikkeling is vaak complex en tijdrovend, omdat de schade soms moeilijk of pas na verloop van tijd objectief is vast te stellen en er doorgaans meerdere partijen (artsen, advocaten, schadebehandelaars) bij betrokken zijn. Met de nieuwe aanbevelingen wil het Verbond voorkomen dat een letselschaderegeling te lang duurt en daardoor onnodig belastend wordt voor het slachtoffer. De nieuwe aanpak beoogt eventuele geschillen tijdig te voorkomen of op te lossen. De aanbevelingen kennen een proefperiode van drie jaar en zullen daarna geëvalueerd worden. Bij een positieve uitkomst van de evaluatie zal bezien worden of de aanbevelingen kunnen worden omgezet in een voor de leden bindende bedrijfsregeling."

 

Volgens het Verbond sluiten de aanbevelingen aan bij de Gedragscode Behandeling Letselschade van de Letselschaderaad en eerdere voorstellen van de Stichting de Ombudsman. De positie van slachtoffers van letselschade wordt volgens het Verbond eveneens versterkt via verbetering van de informatievoorziening. Daartoe werd eerder deze zomer de herziene Bedrijfsregeling 15 ‘Informatieverstrekking bij letselschade’ van kracht. Die regeling geeft verzekeraars de mogelijkheid slachtoffers voortaan rechtstreeks te informeren over bijvoorbeeld de voortgang van de schaderegeling en de totaal betaalde buitengerechtelijke kosten om mogelijk ‘dubbel declareren’ door zijn belangenbehartiger te voorkomen.

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

verzekeraarklachten.nl - 10 juli 2012

"De nieuwe aanpak beoogt eventuele geschillen TIJDIG te voorkomen of op te lossen...." Tijdig??? Een verzekerde krijgt pas recht op bemiddeling als een zaak langer dan 3 jaar loopt! En ook pas na twee jaar komt er een keer een second opinion. Het zou pas écht een verbetering zijn als de verzekeraar vanaf het eerste moment het slachtoffer zou aanbevelen een eigen deskundige in de arm te nemen. 'Afwikkeling is immers vaak complex?' Dan moet er meteen sprake zijn van een GELIJKWAARDIGE deskundigheid, dát voorkomt daadwerkelijk veel ongemak i het proces. En niet alleen dat, het zorgt er ook voor dat de verzekerde niet alleen aan schadevergoeding ontvangt wat hij vraagt, maar waar hij RECHT op heeft. Op onze website staan 100 gevallen die aantonen hoe belangrijk het is om direct een eigen deskundige in de arm te nemen, waarvan akte!

"Activerende werking arbeidsongeschiktheidsstelsel versterken"

"Activerende werking arbeidsongeschiktheidsstelsel versterken"

Om arbeidsparticipatie te stimuleren is een activerend arbeidsongeschiktheidsstelsel nodig. Aldus het Verbond van Verzekeraars in een position paper. Het Verbond:...

"Veel aanbod voor ouderen die autoverzekering willen afsluiten"

"Veel aanbod voor ouderen die autoverzekering willen afsluiten"

Ouderen die een autoverzekering willen afsluiten, kunnen uit genoeg verzekeraars kiezen. Bij driekwart van de aanbieders kunnen oudere automobilisten terecht....

Sneller duidelijkheid voor letselschadeslachtoffers?

Sneller duidelijkheid voor letselschadeslachtoffers?

Zes aanbevelingen om de gehanteerde systematiek bij het bepalen van de rekenrente bij letselschade te verbeteren. Die doet hoogleraar economie prof. dr. Lex Hoogduin...

Verbond: “Niet doen alsof markt cyberverzekeringen al volwassen is”

Verbond: “Niet doen alsof markt cyberverzekeringen al volwassen is”

Verzekeraars zetten al stappen om cyberpolissen voor iedereen begrijpelijker en beter vergelijkbaar te maken. Aldus reageert het Verbond van Verzekeraars op de AFM-verkenning...

Nieuwe leden en associate partners Verbond

Nieuwe leden en associate partners Verbond

Op de eerste bestuursvergadering in 2023 heeft het bestuur van het Verbond van Verzekeraars twee nieuwe leden verwelkomd: QBE Europe SA en Allianz Direct Versicherungs-AG. QBE...

Samen optrekken bij verzekeren overstromingsrisico

Samen optrekken bij verzekeren overstromingsrisico

(Geeke Feiter-Van Heuvelen, Verbond van Verzekeraars, in VVP 1-2023) Een veranderend klimaat vraagt om bewustzijn, preventie én verzekeringsoplossingen....

Meer regie en duidelijkheid voor slachtoffers verkeersongeval

Meer regie en duidelijkheid voor slachtoffers verkeersongeval

Slachtofferhulp Nederland en Achmea helpen mensen met licht letsel na een verkeersongeval aan betere informatie en online hulp. Het eerste hulpmiddel is nu live:...

Verbond: "EVR robuust en zorgvuldig systeem"

Verbond: "EVR robuust en zorgvuldig systeem"

Van de 12.000 vastgestelde fraudegevallen per jaar wordt momenteel een kleine 5.000 geregistreerd in het externe verwijzingsregister (EVR). Het aantal klanten dat...

Weurding: "Cumulatie van grote vraagstukken ongekend"

Weurding: "Cumulatie van grote vraagstukken ongekend"

"Ik hoop dat Vrede en Verbinding de buzzwords voor 2023 worden." Aldus algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond van Verzekeraars in zijn nieuwjaarstoespraak....

Nieuwe innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Nieuwe innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Het Verbond van Verzekeraars, ANVA en Doccle organiseren op 27 januari 2023 van 14.00 uur tot 16.00 uur bij het Verbond in Den Haag een verkennende bijeenkomst over...