Verbond pleit voor mediation voor slachtoffers letselschade

Logo Verbond van Verzekeraars

Een slachtoffer van letselschade krijgt recht op onafhankelijke bemiddeling (zoals mediation) als een zaak langer dan drie jaar loopt en hij niet tevreden is over de aanpak door de verzekeraar. Tevens vraagt de betrokken schadeafdeling van de verzekeraar na twee jaar altijd een second opinion. Aldus aanbevelingen van het Verbond van Verzekeraars om de afhandeling van letselschade te verbeteren.

Er zijn veel klachten over de afwikkeling van letselschades. Het Verbond: "Afwikkeling is vaak complex en tijdrovend, omdat de schade soms moeilijk of pas na verloop van tijd objectief is vast te stellen en er doorgaans meerdere partijen (artsen, advocaten, schadebehandelaars) bij betrokken zijn. Met de nieuwe aanbevelingen wil het Verbond voorkomen dat een letselschaderegeling te lang duurt en daardoor onnodig belastend wordt voor het slachtoffer. De nieuwe aanpak beoogt eventuele geschillen tijdig te voorkomen of op te lossen. De aanbevelingen kennen een proefperiode van drie jaar en zullen daarna geëvalueerd worden. Bij een positieve uitkomst van de evaluatie zal bezien worden of de aanbevelingen kunnen worden omgezet in een voor de leden bindende bedrijfsregeling."

 

Volgens het Verbond sluiten de aanbevelingen aan bij de Gedragscode Behandeling Letselschade van de Letselschaderaad en eerdere voorstellen van de Stichting de Ombudsman. De positie van slachtoffers van letselschade wordt volgens het Verbond eveneens versterkt via verbetering van de informatievoorziening. Daartoe werd eerder deze zomer de herziene Bedrijfsregeling 15 ‘Informatieverstrekking bij letselschade’ van kracht. Die regeling geeft verzekeraars de mogelijkheid slachtoffers voortaan rechtstreeks te informeren over bijvoorbeeld de voortgang van de schaderegeling en de totaal betaalde buitengerechtelijke kosten om mogelijk ‘dubbel declareren’ door zijn belangenbehartiger te voorkomen.

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

verzekeraarklachten.nl - 10 juli 2012

"De nieuwe aanpak beoogt eventuele geschillen TIJDIG te voorkomen of op te lossen...." Tijdig??? Een verzekerde krijgt pas recht op bemiddeling als een zaak langer dan 3 jaar loopt! En ook pas na twee jaar komt er een keer een second opinion. Het zou pas écht een verbetering zijn als de verzekeraar vanaf het eerste moment het slachtoffer zou aanbevelen een eigen deskundige in de arm te nemen. 'Afwikkeling is immers vaak complex?' Dan moet er meteen sprake zijn van een GELIJKWAARDIGE deskundigheid, dát voorkomt daadwerkelijk veel ongemak i het proces. En niet alleen dat, het zorgt er ook voor dat de verzekerde niet alleen aan schadevergoeding ontvangt wat hij vraagt, maar waar hij RECHT op heeft. Op onze website staan 100 gevallen die aantonen hoe belangrijk het is om direct een eigen deskundige in de arm te nemen, waarvan akte!

Alleen procedurele regels Gedragscode Behandeling Letselschade wettelijk verankerd

Alleen procedurele regels Gedragscode Behandeling Letselschade wettelijk verankerd

Schadeverzekeraars worden wettelijk verplicht om te beschikken over adequate procedures en maatregelen ter voorkoming van overschrijding van termijnen bij de behandeling...

Verbond: leennormen en beschikbaarheid energieprestatiegarantie niet koppelen

Verbond: leennormen en beschikbaarheid energieprestatiegarantie niet koppelen

“Voor ons staat niet vast dat het verstandig is om bij de huidige stand van zaken de leennormen mede te laten afhangen van de beschikbaarheid van een energieprestatiegarantie.”...

Verbond: zorgvuldig te werk gaan bij aanpakken ‘hardheden’

Verbond: zorgvuldig te werk gaan bij aanpakken ‘hardheden’

Wees zorgvuldig bij het aanpakken van hardheden in het stelsel van sociale zekerheid. Dat stelt het Verbond van Verzekeraars in het ‘verkiezingsprogramma’...

In hele verzekeringssector lagere resultaten in 2022

In hele verzekeringssector lagere resultaten in 2022

Uit Het financieel jaarverslag van de gezamenlijke verzekeraars blijkt dat er in de hele verzekeringssector in 2022 sprake was van lagere resultaten. Zo is het resultaat...

Duurzaam schadeherstel moet de norm worden

Duurzaam schadeherstel moet de norm worden

Duurzaam herstel moet de norm worden bij het afhandelen van schade, in plaats van vervangen. Schoonmakend Nederland, Stichting Nederlands Instituut Van Register...

Stv gaat audits uitvoeren voor NKL

Stv gaat audits uitvoeren voor NKL

De Letselschade Raad en Stv hebben op 5 juni een overeenkomst getekend, zodat Stv nu ook audits kan uitvoeren voor organisaties die het Nationaal Keurmerk Letselschade...

Kaag: niks veranderd bij verzekering truckruns

Kaag: niks veranderd bij verzekering truckruns

“Ik heb geen aanwijzingen dat het verzekeren van evenementen die worden georganiseerd door vrijwilligers in brede zin steeds vaker een probleem is.”...

Recordbedrag aan schade door extreem weer

Recordbedrag aan schade door extreem weer

De schade door extreem weer bedraagt in 2022 meer dan 886 miljoen euro, het hoogste bedrag aan verzekerde schade sinds 2007. Dit blijkt uit de jaarlijkse Klimaatschademonitor...

Verbond ontwikkelt toolkit klimaatrisico's

Verbond ontwikkelt toolkit klimaatrisico's

Het Verbond van Verzekeraars heeft een toolkit klimaatrisico’s op zijn website gezet. Het Verbond: "Een van de belangrijkste tools die je op onze themapagina...

Nibud lanceert Geldplan Bijna pensioen

Nibud lanceert Geldplan Bijna pensioen

Nibud heeft het Geldplan Bijna pensioen gelanceerd. Hiermee krijgen 55-plussers inzicht in de keuzes die zij kunnen maken over hun pensionering. "Het Geldplan Bijna...