"Vergelijkingssoftware hard nodig in zakelijke markt"

Levent Turkmen 2022

De oproep van de AFM begin dit jaar aan de branche om de verzekeringsvoorwaarden van cyberverzekeringen beter vergelijkbaar te maken, verdient meer aandacht, aldus Levent Türkmen, directeur SUREbusiness. "We moeten het onderwerp 'voorwaardenvergelijking' verbreden naar de totale, zakelijke markt."

In haar verkenning 'Cyberverzekeringen Verkenning naar de Nederlandse verzekeringsmarkt' stelde de AFM begin dit jaar dat het nog moeilijk is cyberverzekeringen onderling te vergelijken en verbindt daaraan de constatering dat van adviseurs nieuwe/aanvullende kennis wordt gevraagd om een goede risico-inschatting te maken.

Türkmen: ”De constateringen die de AFM doet zijn naar mijn ervaring terecht. Maar moeten niet beperkt blijven tot cyberverzekeringen. Zakelijk schade is een complexe markt met een beperkt aantal aanbieders die sterk verschillende voorwaarden hanteren. Waar in de particuliere markt op het gebied van polisvoorwaarden vergaande uniformering heeft plaatsgevonden, met als voorbeeld de AVP, zie je bij zakelijk een veel grotere variëteit aan voorwaarden."

Het aantal vergelijkingsprogramma's voor zakelijke schade is nog uiterst beperkt. "Dit is te verklaren uit het feit dat de materie complex en divers is en de markt in vergelijking met hypotheken beperkt. Automatiseerders kunnen hun kostbare ICT-capaciteit rendabeler in andere segmenten inzetten. Het gevolg is dat bij een sondering die wij recentelijk onder het intermediair lieten uitvoeren, de indicatie naar voren komt dat 80 procent van het intermediair dat actief is op het gebied van zakelijk schade hiervoor geen aparte vergelijkingssoftware beschikbaar heeft."

Türkmen stelt dat het kunnen vergelijken van een breed pallet aanbieders in de komende jaren belangrijker wordt. "Je ziet bij impactvolle producten dat het criterium voor onafhankelijkheid nu gelegd wordt bij het vergelijken van minimaal 60 procent van de relevante markt. Daarmee zet je voor de hele markt een norm neer. Je ziet het ook in de rechtspraak en de uitspraken van Kifid: van de adviseur die niet specifiek aangeeft dat zijn advies is gebaseerd op een duidelijk aangegeven set risicodragers, wordt verwacht dat deze toch een brede verkenning uitvoert. Ik denk dat deze ontwikkeling zich zal doorzetten”.

“Ik adviseer adviseurs in hun adviesrapporten aan de klant te vermelden op welke wijze het marktaanbod is vergeleken. Wanneer je maar twee aanbieders vergelijkt dan is dat jouw keuze als adviseur. Maar zorg ervoor dat de klant dit weet. Onduidelijkheid op dit punt zal naar mijn verwachting steeds risicovoller worden. De uitspraak van de rechtbank Midden-Nederland van 4 augustus 2021 (ECLI:NL:RBMNE:2021:3687) is denk ik illustratief voor het een ontwikkeling waarin adviseurs vaker juridisch ter verantwoording worden geroepen voor adviezen waar het verwijt van de klant draait om de elementen ‘premie’ in relatie tot ‘voorwaarden’”.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo 12 mei 2023

60 vergelijkingen zijn schier onmogelijk. Door de diversiteit valt er niet te vergelijken. Uit een inventarisatie moet blijken wat de verzekeringsbehoefte van een klant is. Als je dan 3 goed gekwalificeerde producten kunt aanbevelen dan ben je al heel ver. Los van de voorwaarden zul je ook moeten meewegen hoevaak verzekeraars claims aanvechten. Hoe de administratieve organisatie functioneert en of men solvabel genoeg is om beloften te kunnen nakomen. Je hebt er weinig aan en je ondergraaft de vertrouwensrelatie met jouw klant als blijkt dat een verzekeraar regelmatig jojoot met haar premie en/ of voorwaarden.

Ellis de Haan in directie SUREbusiness

Ellis de Haan in directie SUREbusiness

Ellis de Haan is toegetreden tot de directie van SUREbusiness. Zij is verantwoordelijk voor IT.  De Haan is al vier jaar verbonden aan SUREbusiness en geeft...

SUREbusiness realiseert dekking voor groeiend segment duurdere auto’s

SUREbusiness realiseert dekking voor groeiend segment duurdere auto’s

SUREbusiness kan voortaan offertes verstrekken voor personenauto’s en bestelauto’s met een catalogusprijs tot 200.000 euro. ”. De verzekeringscapaciteit...

Van Ommeren 600e deelnemer SUREbusiness

Van Ommeren 600e deelnemer SUREbusiness

SUREbusiness is onlangs de samenwerking met het 600e financieel advieskantoor aangegaan: Van Ommeren Financieel Adviesbureau uit Barneveld. Van Ommeren is een allrounder...

Leven in een zekerheidscultuur

Leven in een zekerheidscultuur

(Uit ARAG-special 'Vertrouwen op het recht') Steeds meer Nederlanders merken dat ze in het dagelijks leven juridische hulp kunnen gebruiken. Het tempo in de samenleving...

Zakelijke klanten in 2020 tevreden over contact verzekeraar

Zakelijke klanten in 2020 tevreden over contact verzekeraar

Zakelijke klanten van schadeverzekeraars waarderen hun verzekeraar eind 2020 beter dan een jaar eerder. Zowel de dienstverlening, de premie als de verzekering...

Bijna twee derde bedrijven verwacht verdere verharding van de verzekeringsmarkt

Bijna twee derde bedrijven verwacht verdere verharding van de verzekeringsmarkt

Ruim 64 procent van Nederlandse bedrijven met een omzet van tussen de 50 miljoen en 1 miljard euro verwacht een verdere verharding van de verzekeringsmarkt bij de...

SUREbusiness breidt productassortiment uit

SUREbusiness breidt productassortiment uit

SUREbusiness heeft het productaanbod uitgebreid met de vrachtwagenverzekering en de zakelijke motorfietsverzekering van Nationale-Nederlanden en de zakelijke personen-...

Adfiz: checklist zakelijke klanten en de coronacrisis

Adfiz: checklist zakelijke klanten en de coronacrisis

Adfiz heeft een beknopte checklist van onderwerpen gemaakt die adviseurs kunnen helpen bij het proactief benaderen van zakelijke relaties in de coronacrisis. Adfiz:...

Coronavirus: gun ondernemer premiebetalingstermijn van drie maanden

Coronavirus: gun ondernemer premiebetalingstermijn van drie maanden

SUREbusiness pleit voor een uniforme mogelijkheid voor uitstel van betaling van zakelijke schadeverzekeringen voor ondernemers die, als gevolg van de coronamaatregelen,...

Provisie en tekencommissie zijn geen ‘giften’

Provisie en tekencommissie zijn geen ‘giften’

"Verzekeraars die provisie en tekencommissie blijven zien als een ‘gift’ of als mogelijkheid om kosten te besparen in plaats van een vergoeding voor...