"verlies zaak tegen MultiSafe verlies voor klant"

logo consumentenbond

De Consumentenbond beraadt zich op de uitspraak in de zaak tussen haar en MultiSafe, nadat de rechtbank in Utrecht MultiSafe in het gelijk heeft gesteld. Ondertussen spreekt de bond van een verlies voor de consument.

De bond: "De rechter oordeelde dat de adviseur het recht heeft de relatie met zijn klanten op te zeggen als deze nieuwe voorwaarden niet accepteert. Daardoor weten consumenten vooraf niet of de dienstverlening voor de duur van de afgesloten verzekeringen hetzelfde blijft. Voor bestaande klanten betekent dit veel onduidelijkheid. Adviseurs kunnen hen rechtstreeks nieuwe kosten in rekening brengen terwijl zij ook al provisie van de verzekeraars ontvangen. Accepteren consumenten dat niet, dan mag de adviseur de relatie eenzijdig opzeggen en moeten klanten op zoek naar een nieuwe adviseur of een nieuw product afsluiten waarbij gebruik van een adviseur niet nodig is. (...)  Er is volgens de rechtbank geen verband tussen de producten die consumenten hebben bij de tussenpersonen en het begin en eind van de dienstverlening. Consumenten moeten daarom zelf de relatie opzeggen als zij geen producten meer bij de adviseur hebben. Voor consumenten is het nu extra belangrijk om heel bewust te kijken naar zowel de prijs van de producten als de diensten van de adviseur."

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jazeker............... een hypotheker - 23 mei 2012

Hoe is het met de aansprakelijkheid gesteld, als de klant per ongeluk, onbewust of uit onkunde een verkeerd product kiest. Stel, de klant sluit een AVP 1 milj dekking per schade. Ik adviseer de klant nu 2.5 milj af te dekken i.v.m. letselschade aansprakelijkheidsstellingen. Nu rijdt de verzekerde mijn kind aan, die raakt invalide en kan nooit meer werken. Kan de verzekerde dan zeggen, ja maar dat wist ik niet dat dit zo hoog kon oplopen. Bij een adviseur, zou hij, indien de adviseur niet aan kan tonen dat de klant geadviseerd is een 2,5 milj dekking te nemen, de adviseur op zijn aansprakelijkheid wijzen, om op die manier de aansprakelijkheidsverzekering van de adviseur aan te spreken. Hoop niet dat het kind dat wordt aangereden het kind van een van de medewerkers van de consumentenbond is, die gaat dan waarschijnlijk toch anders denken over advisering.

Jazeker............... een hypotheker - 23 mei 2012

Hie is het met de aansprakelijkheid gesteld, als de klant per ongeluk, onbewust of uit onkunde een verkeerd product kiest. Stel, de klant sluit een AVP 1.000.000 dekking per schade. Ik adviseer de klant nu 2.5 milj af te dekken i.v.m. letselschade aansprakelijkheidsstellingen. Nu rijdt de verzekerde mijn kins aan, invalide en kan nooit meer werken. Kan de verzekerde dan zeggen, ja maar dat wist ik niet. Bij een adviseur, zou hij, indien de adviseur niet aan kan tonen dat de klant geadviseerd is een 2,5 milj dekking te nemen, de adviseur op zijn aansprakelijkheid te wijzen, en op die manier de aansprakelijkheids verzekering van de adviseur aan te spreken. Hoop niet dat het kind dat wordt aangereden het kind van een van de medewerkers van de consumenten bond is, dan gaan dan waarschijnlijk toch anders denken over advisering.

Rob van Sneladvies.nl - 21 mei 2012

Met haar eenzijdige berichtgeving (rechtstreeks is goedkoper) heeft de Consumentenbond onze functie nooit begrepen: advies & distributie. Direct writers verkopen zonder advies haar producten. Nieuwe wetgeving dwingt ons de advieskosten apart in rekening te brengen. Wij hebben daar ook niet om gevraagd. Helaas is de terechte bestrijding van misstanden ver doorgeschoten waarbij het klantbelang helaas niet altijd optimaal tot zijn recht komt.

Bert - 21 mei 2012

Consumentenbond is een slechte verliezer.

Bert - 21 mei 2012

Consumentenbond is een slechte verliezer.

Aad Bleukens - 21 mei 2012

Het oordeel van de rechter zegt alleen iets over de prijs van de adviseur. Die mag de adviseur zelf bepalen. Daarnaast mag de klant zelf bepalen akkoord te gaan met die prijs of niet. Het zal duidelijk zijn dat de AFM scherp zal letten op transparantie en eerlijke informatie verstrekking, juist ook over de beloning, van de adviseur aan de klant. De consumentenbond wil natuurlijk altijd voor een dubbeltje op de eerst rang zitten. Helaas voor de bond gaat dat niet altijd meer op. Het staat de consumentenbond vrij om zelf medewerkers in dienst te nemen en zo financieel advies te geven voor een “dubbeltje” zodat leden van de consumentenbon dan eerste rang zitten. Dat is overigens eerder geprobeerd door een andere club belangenbehartigers; Vereniging eigen huis met hypotheken en verzekeringen, niet gelukt. ANWB met reizen en verzekeringen, niet gelukt. Het is in het belang van de klant om te kunnen kiezen voor een vertrouwde, deskundige adviseur en die kost nu eenmaal geld. Aad Bleukens

intermediar - 16 mei 2012

@consumentenbond. Welkom in de nieuwe wereld van belonen. Op aandringen van consumentenbond ontstaan. Ik hoop dat doorloopprovisie op schade zo snel mogelijk verdwijnt. Iets waar de consumentenbond zelf niet vies van is sinds zij ZELF bemiddelt in verzekeringen.

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...

Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa

Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de contractering van zorgaanbieders dit jaar weer niet rond is bij de start van het overstapseizoen. De Consumentenbond...

Consumentenbond luidt noodklok over zorgstelsel

Consumentenbond luidt noodklok over zorgstelsel

De informatievoorziening over de inhoud van zorgverzekeringen is volgens de Consumentenbond onder de maat en de solidariteit wordt ondermijnd. “Daarnaast wordt...

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

De Consumentenbond is blij dat de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen waarin minister Kaag wordt opgeroepen haast te maken met de invoering van actieve provisietransparantie...

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

De Consumentenbond roept Nederlanders op te vragen naar de exacte beloning die hun financieel adviseur ontvangt. De nieuwste Consumentengids gaat in op de ontwikkelingen...

Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro

Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro

Het televisieprogramma Kassa besteedde 22 augustus opnieuw aandacht aan de compensatieregelingen voor teveel betaalde rente op doorlopende kredieten met variabele...

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

“Volkomen terecht” is de reactie van Rob Goedhart, voorzitter van Stichting Geldbelangen op de uitspraak van de Commissie van Beroep van het Kifid, waarin...

Consumentenbond wil nationale vergelijker zorgverzekeringen

Consumentenbond wil nationale vergelijker zorgverzekeringen

De Consumentenbond wil dat er in 2023 een nieuwe, onafhankelijke nationale vergelijkingssite voor zorgverzekeringen komt. Op die site kunnen consumenten uitgebreide...

“Geef klant inzicht in data die premie bepalen”

“Geef klant inzicht in data die premie bepalen”

De Consumentenbond roept verzekeraars op klanten inzage te geven in de data die ze gebruiken bij hun premiebepaling. De bond in de dinsdag verschenen Consumentengids:...

Consumentenbond lanceert Zorgeloos Duurzaam Wonen Huisscan

Consumentenbond lanceert Zorgeloos Duurzaam Wonen Huisscan

De Consumentenbond heeft de Zorgeloos Duurzaam Wonen Huisscan gelanceerd. Met de scan regelt de consument op één plek advies, offertes en installatie....