Verzekeraars spelen zwarte piet deels naar adviseurs

Logo Verbond van Verzekeraars

Het is volgens het Verbond van Verzekeraars mede de schuld van adviseurs dat verzekeraars hun ambitie bij het herstellen van de woekerpolisravage niet hebben weten waar te maken, zoals genadeloos vastgesteld door de AFM. Het Verbond noemt als een van de redenen de beperkte capaciteit bij advieskantoren.

Het Verbond: "Het nazorgbeleid bleek in de praktijk weerbarstig, omdat de financiële producten voor consumenten vaak moeilijk te doorgronden zijn, er sprake is van wantrouwen of desinteresse en het nemen van een besluit en het doorlopen van een adviestraject soms maanden kan duren. Ook hadden verzekeraars te maken met beperkte capaciteit bij advieskantoren die de consumenten hierin zouden moeten ondersteunen. Verzekeraars hebben de afgelopen maanden maatregelen genomen om het probleem met adviescapaciteit te ondervangen. Mede daardoor is het gelukt met grote groepen klanten in gesprek te komen. Nu worden alle zeilen bijgezet om ook vrijwel alle resterende klanten te kunnen bereiken. Inmiddels is er vertrouwen dat ook deze groep consumenten de komende maanden geactiveerd kan zijn."

Het Verbond gaat niet in op de kritiek van de AFM dat verzekeraars hun adviseurs niet optimaal ondersteunen bij het activeren en realiseren van oplossingen.

Het Verbond reageert er ook niet op dat het zover is moeten komen dat de autoriteiten nu met tuchtrecht moeten dreigen om achterblijvende verzekeraars harder aan het lopen te krijgen.

Het Verbond erkent wel dat het tot nu behaalde resultaat niet bevredigend is.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Geert Sijbring - 13 oktober 2014

En zo gaat het altijd, de rijke jongens spannen weer samen met de overheid. en strooien de burger zand in de ogen. En het is veel makkelijke een adviseur te pakken dan een bank of maatschappij. En daarvoor zetten ze een A Hertsenberg voor in, BURGER WEET NOG GEEN 10e VAN WAT ER WERKELIJK IS GEBEURD. Ik stel voor dat wij adviseurs het binnenhof gaan bestormen, en bezetten zodat er eindelijk wat gaat veranderen. want onze overheid en beleidsmakers luisteren alleen naar het kapitaal , de crimineel en buitenlanders . die onze samenleving volledig ontwrichten. dus niet meer praten maar ingrijpen. Geert Sijbring

Peter Huizinga - 10 oktober 2014

Men zegt weleens: Iemand een dolk in de rug steken. Of met modder gooien. Volgens mij is het messenwerpen volop begonnen!!!

Paul Schoo - 10 oktober 2014

Het leeuwendeel van de woekerpolissen is door verkoopkantoren van de verzekeraars via callcenters, die de afspraken maakten, in de markt gezet. Deze verkoopkantoren zijn daarna weer opgedoekt. Vreemd dat de verzekeraars nu zelf de shit moeten opruimen. Het Verbond is weer eens lekker bezig. Goed voor het onderlinge vertrouwen in de business partners. Maar ja een kat in nood blijft rare sprongen maken. Het is maar goed dat ik fijne klanten heb waarvoor het waard is te vechten. Van je business partner moet je het niet hebben blijkt wel weer.

Ken Yorukseven - 10 oktober 2014

@Paul: wie stond erbij en keek ernaar toen die rommel werd ontwikkeld en verkocht, wist wat er aan de gang was en deed niets ............ mijn excuses "niets" was iets te beladen ....... was druk bezig proberen te beslissen of hij zijn zeiljacht zou bestellen in donkerblauw met wit of alleen wit.

Dick Aardenburg - 10 oktober 2014

De klant staat centraal bij verzekeraars zoals aangegeven door AFM en politiek. Het belang van de klant echter nog steeds niet. Verzekeraars sturen standaard-brieven om op mogelijke tekorten te wijzen. Vervolgens bellen zij de klant op om lopende polissen om te zetten; ook oude regime polissen met winst garanties. Er zijn commerciële assurantiekantoren die nog steeds aansmeren, nu door ongevraagd arbeid te verrichten en nota's daarvoor te sturen. De, nog steeds onwetende, klant is alweer de dupe. Te veel immer wijzigende regelgeving dwingt klanten om betaald advies te zoeken, en dat wil niet iedereen. De aanvink cultuur overheerst, met alle nadelige gevolgen vandien... nadelig voor iedereen.

Ken Yorukseven - 10 oktober 2014

Hebben de verzekeraars geen "Product aansprakelijkheidsverzekering" afgesloten ??? (voor slechte of foutieve producten; volgens de wet dient een onderneming als gevolg van de eis van goed ondernemerschap dit geregeld te hebben in het belang van zijn cliënten). Of wisten ze niet van het bestaan af. Zwarte Piet is afgeschaft maar komt (binnenkort) weer terug en wordt weggegeven (of valt dit onder uithuwelijking.....?). De kok die het interne kostenplaatje (winst voor de verzekeraar) bekokstoofde voor de polissen is waarschijnlijk ontslagen en heeft de geheime formules meegenomen, heeft een zak geld meegekregen voor vrijwillig geheugenverlies en voor de zekerheid gemuilkorfd en verscheept naar Spanje.

Paul Schoo - 10 oktober 2014

@Ken, zo te lezen doel je op onbehoorlijk bestuur. Zullen bestuurders leuk vinden mbt hun privévermogen. Goede insteek.

Frans Lampe - 10 oktober 2014

@Mark, zelfde probleem hier en ook dezelfde mogelijkheid voorgehouden aan klanten met beleggingspolissen. Verzekeraars zijn niet echt meewerkend geweest om het overlijdensrisico er uit te sleutelen. Neem ASR als voorbeeld, iedereen buiten gegooid en vervolgens duurbetaalde krachten los inhuren, die het niet begrijpen. Tja, dan kan ik ook geen ijzer met handen breken.

Albert van der Poll - 10 oktober 2014

Naast het benaderen van klanten met een hybridepolis die een hypotheekrentefonds hebben en door de verzekeraars nu de stuipen op het lijf wordt gejaagd met telefonades over de beleggingen heb ik nu ene nieuw fenomeen: ik wordt opgeroepen hersteladvies uit te brengen in het kader van polissen die naar 0,0 dreigen te lopen. Ik dacht die niet te hebben, maar er stond toch een relatie vermeld: een klant die al enkele maanden na afsluiten van de hypotheek - door een stommiteit van de verzekeraar- in een achterstandsituatie is beland en nu al meer dan vijf jaar de premie niet betaalt. En geachte verzekeraar wat denkt u dat ik in dezen kan ondernemen qua oplossing? Of hoe welkom ik ben?

Wil Rotteveel - 10 oktober 2014

Wat is de essentie van een verzekeraar c.q. verzekering volgens het oude wetboek van koophandel? Daar voldoet geen enkele woekerpolis aan, en zullen we ook gelijk de pensioenen meenemen? Dan gaan de grote verzekeraars en pensioenfondsen allemaal failliet! Voor de verzekeraars is de spiegel waarschijnlijk te confronterend?

Meer over
AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken

AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken

De AFM had bij het onderzoek naar overtreding van de regels inzake maatwerk bij hypotheken drie partijen op de korrel, niet alleen de Rabobank die eind vorig jaar...

AFM jaarverslag 2023: digitale verleidingen meest riskant voor jongeren

AFM jaarverslag 2023: digitale verleidingen meest riskant voor jongeren

Er is een aanpak nodig om gebruik van buy now, pay later (BNPL) door minderjarigen te stoppen. En sturing in cryptoapps kan leiden tot vaker en risicovol handelen....

AFM: aantal adviseurs en bemiddelaars met zelfstandige vergunning verder afgenomen

AFM: aantal adviseurs en bemiddelaars met zelfstandige vergunning verder afgenomen

In 2023 heeft de AFM 240 vergunningen verleend aan financieel dienstverleners. Twintig aanvragen hebben uiteindelijk niet tot een vergunningverlening geleid. Daartegenover...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

AFM: publicatie over Nxchange is in publiek belang

AFM: publicatie over Nxchange is in publiek belang

De AFM heeft Nxchange een aanwijzing gegeven vanwege het overtreden van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Nxchange schoot...

Vergunningplicht voor sommige aanbieders van groepsverzekeringen buiten de financiële sector

Vergunningplicht voor sommige aanbieders van groepsverzekeringen buiten de financiële sector

Bedrijven die groepsverzekeringen aanbieden aan hun klanten, hebben in bepaalde gevallen per 1 oktober 2025 een vergunning van de AFM nodig. Dat kan onder meer het...

Hypotheekbezitters vaak niet goed op de hoogte van kansen en risico’s

Hypotheekbezitters vaak niet goed op de hoogte van kansen en risico’s

Een aanzienlijk deel van de huiseigenaren verwacht dat verzekeraars de kosten betalen als hun woning schade oploopt door funderingsproblemen of overstroming. Dat...

AFM: "Informeer pensioengerechtigde minstens maand vóór aanpassing variabel pensioen"

AFM: "Informeer pensioengerechtigde minstens maand vóór aanpassing variabel pensioen"

Van de huidige pensioenuitvoerders die een variabele uitkering bieden, informeert het merendeel zijn deelnemers nog steeds te laat voor de nieuwe uitkering. De AFM...

Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid

Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid

Bij particuliere beleggers die zelfstandig of met advies beleggen let ongeveer de helft soms of (bijna) altijd op de duurzaamheid van beleggingen die zij doen. Om...

Marktmonitor 2024 voor 6.300 adviseurs en bemiddelaars van start

Marktmonitor 2024 voor 6.300 adviseurs en bemiddelaars van start

De eerste groep adviseurs en bemiddelaars kan vanaf 12 februari de Marktmonitor (MMAB) voor 2024 invullen. Groep 2 vanaf 19 februari en groep 3 vanaf 26 februari....