VVP-poll: voor klanten is scheidslijn tussen rechtstreeks of via adviseur sluiten van producten steeds minder duidelijk.

Stelling van de week 2022

"Voor klanten is de scheidslijn tussen producten die rechtstreeks of via een adviseur afgesloten kunnen worden, steeds minder duidelijk", stelt a.s.r. in een brief aan adviseurs over het schrappen van de merknamen Ditzo en De Europeesche per 17 april 2023.  Volgens a.s.r. blijkt uit onderzoek dat klanten verwachten beide mogelijkheden op asr.nl te kunnen vinden. In dit geval gaat het uiteraard om zorg-, auto-, woon- en reisverzekeringen van Ditzo en om reis- en recreatieverzekeringen van Europeesche Verzekeringen.

Graag leggen we de visie van a.s.r. voor aan de markt. De stelling van deze week luidt dan ook: 'Voor klanten is scheidslijn tussen rechtstreeks of via adviseur sluiten van producten steeds minder duidelijk'.

We zijn benieuwd naar uw mening en reactie. Stemmen kan HIER.

Over de stelling van vorige week 'Provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt' waren de meningen eensgezind. Maar liefst 82 procent van de respondenten was het niet eens met deze stelling. Een signaal dat de adviesmarkt bepaald niet staat te trappelen om afscheid van provisie te nemen.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Kees Bergman - Kees Bergman Verz. Hyp Pens. 27 maart 2023

Wel stom toevallig dat de stelling over provisie en afschaffen van de merken Ditzo en Europeesche binnen 1 week achter elkaar komen. Klanten weten donders goed wanneer zij zaken rechtstreeks of via tussenpersoon verzekeren. Mijn telefoonnummer 071-4078900 is bekend.

Chris Broeders - Assurantiekantoor Broeders 27 maart 2023

Uiteraard is deze scheidslijn steeds minder duidelijk. Vooral bij ASR. Zodra de aanvraag bij ASR binnen is start het charmeoffensief van ASR waarbij de klant zich gedwongen voelt om een account aan te maken terwijl ze dat eigenlijk helemaal niet willen, een schade heeft ASR het liefst dat deze direct gemeld wordt zodat de adviseur buiten spel staat en bij leven doen ze ook het liefst direct zaken. Op de correspondentie staat overal het rechtstreekste afdelingsnummer van ASR en de adviseur wordt soms zelfs in het geheel niet meer benoemt en als je gelukt hebt staat onderaan de brief dat de klant ook rechtstreeks contact met een adviseur op kan nemen.

Meer over
VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

Er werd afgelopen week volop gestemd op de stelling 'Actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn'. Een meerderheid van 65 procent...

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

"Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...

VVP-poll: adviessector én overheid moeten zorgen voor jaarlijkse financiële APK voor alle Nederlanders

VVP-poll: adviessector én overheid moeten zorgen voor jaarlijkse financiële APK voor alle Nederlanders

“Zowel de AFM als DNB roepen op tot samenwerking binnen de sector en de overheid en stimuleren de introductie van een persoonlijk financieel onderhoud om handelingsperspectief...

VVP-poll:  invoering actieve provisietransparantie binnen half jaar is geen probleem.

VVP-poll: invoering actieve provisietransparantie binnen half jaar is geen probleem.

Actieve provisietransparantie gaat er nu snel van komen. Dat zegt Adfiz: "Na jaren van discussie met de minister, de Tweede Kamer en alle stakeholders over de vormgeving...

VVP-poll:  'Adviesbegrip uitbreiden naar beheerfase'

VVP-poll: 'Adviesbegrip uitbreiden naar beheerfase'

Adfiz pleit ervoor dat het adviesbegrip moet worden uitgebreid naar de beheerfase.  Adfiz schrijft onder meer: " Als het Wft adviesbegrip niet voor de beheerfase...

VVP-poll: hoogste tijd voor charmeoffensief van adviseurs richting consument.

VVP-poll: hoogste tijd voor charmeoffensief van adviseurs richting consument.

Uit onderzoek van het ministerie van Financiën blijkt dat consumenten angst hebben voor financieel adviseurs. De minister wilde achterhalen waarom consumenten...

VVP-poll: 'Banken doen al enorm veel voor de samenleving'

VVP-poll: 'Banken doen al enorm veel voor de samenleving'

Financiële dienstverleners riepen bij de uitbraak van de coronaepidemie in koor dat ze dit keer niet de oorzaak van het probleem wilden zijn, zoals bij de kredietcrisis,...

VVP-poll: 'Al mijn klanten zijn gewezen op het fantastische voordeel van de aflossingsvrije hypotheek'

VVP-poll: 'Al mijn klanten zijn gewezen op het fantastische voordeel van de aflossingsvrije hypotheek'

De meningen over de stelling van vorige keer 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's' waren verdeeld. Bijna de helft...

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

De AFM is tevreden met de inzet van de sector om klanten te wijzen op de risico's van een aflossingsvrije hypotheek. De afgelopen vijf jaar zijn namelijk 1,68 miljoen...

VVP-poll: verplichte AOV voor zelfstandigen gaat er niet meer komen

VVP-poll: verplichte AOV voor zelfstandigen gaat er niet meer komen

Lang niet iedereen vindt kunstmatige intelligentie nodig bij het werk als adviseur. Daar duidt de uitslag van de meest recente VVP-poll tenminste op. Vierenzeventig...