WA: Directe Schadeafhandeling vanaf 1 juli

Autoschade Audi TB 2020

Als alles volgens plan verloopt, stapt het overgrote deel van de motorrijtuigverzekeraars op 1 juli over op Directe Schadeafhandeling en volgt een klein deel in de maanden erna. De klant kan dan de materiële schade aan zijn voertuig gewoon indienen bij zijn eigen verzekeraar, als die schade het gevolg is van een botsing en de bestuurder van het andere motorrijtuig geheel of gedeeltelijk aansprakelijk is. Ook moet het gaan om voertuigen met een Nederlands kenteken.

Het Verbond op zijn site "Als er een ongeval tussen een personenauto en een ander voertuig (auto, brommer, motor) heeft plaatsgevonden, melden beide partijen hun materiële schade gewoon bij hun eigen verzekeraar. Die onderzoekt vervolgens of er dekking is. Als je WA-verzekerd bent, neemt je verzekeraar de schade alleen in behandeling als de andere partij mede of volledig aansprakelijk is voor het ongeval. Je hebt in dat geval alleen nog maar met je eigen verzekeraar te maken en dat betekent ook dat eventuele discussies over de aansprakelijkheid met jouw eigen verzekeraar plaatsvinden. Wij zeggen wel eens dat de ‘lijntjes’ voor klanten een stuk korter worden.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...

Voertuigschade claimen of niet?

Voertuigschade claimen of niet?

De klant kan sinds 12 juli in Mijn a.s.r. schadeverzekeringen berekenen of het interessanter is om voertuigschade te claimen of zelf te betalen. Dit aan de hand...

Verzekeringssector van start met Directe Schadeafhandeling

Verzekeringssector van start met Directe Schadeafhandeling

Zoals eerder aangekondigd is de verzekeringssector van start gegaan met Directe Schadeafhandeling. Met deze nieuwe dienstverlening kan schade sneller en eenvoudiger...

Onderzoek Verbond: gebruik rijhulpsystemen vergroot verkeersveiligheid

Onderzoek Verbond: gebruik rijhulpsystemen vergroot verkeersveiligheid

Uit donderdag gepubliceerd onderzoek, uitgevoerd door het Data Analytics Centre (DAC) van het Verbond van Verzekeraars, blijkt dat de meeste rijhulpsystemen, ook...

Pleidooi voor neutraal platform delen voertuigdata

Pleidooi voor neutraal platform delen voertuigdata

In een brief aan informateur Mariëtte Hamer bepleiten de ANWB, verzekeraars en de mobiliteitsbranche het op verantwoorde wijze delen van voertuigdata wettelijk...

Uitlenen auto kan tot hoge kosten leiden

Uitlenen auto kan tot hoge kosten leiden

De helft van de auto-uitleners weet niet hoe het zit met de verzekering als er schade wordt gereden door de lener. Een autoverzekering dekt wel de gemaakte schade,...

Animatie Directe Schadeafhandeling

Animatie Directe Schadeafhandeling

Een korte animatie voor de klant met uitleg is toegevoegd aan de toolkit Directe Schadeafhandeling (DSA) die de werkgroepen DSA van het Verbond van Verzekeraars...

Polis stopt niet vanzelf bij schorsing

Polis stopt niet vanzelf bij schorsing

Indien (het kenteken van) een voertuig bij de RDW is geschorst, is het niet meer verplicht om een verzekering te hebben. Dit betekent echter niet dat in een dergelijk...

Verzekeraar moet bewijzen dat iemand anders de blaastest heeft afgelegd

Verzekeraar moet bewijzen dat iemand anders de blaastest heeft afgelegd

De Rechtbank Noord-Holland geeft Ansvar de kans te bewijzen dat de blaastest na het auto-ongeval niet bij de claimende klant maar diens stiefvader is afgenomen....

Directe Schadeafhandeling "mooi proces bij abc-tje"

Directe Schadeafhandeling "mooi proces bij abc-tje"

In een adviseursmailing vraagt 112Schade zich af of Directe Schadeafhandeling van WA-schade altijd goed zal gaan werken. De belangenbehartiger over de nieuwe dienst...