Weinig animo voor ruilen data voor polissen

GfK (logo)

Slechts 12 procent van de Nederlanders is bereid om persoonlijke gegevens over o.a. hun gezondheid, financiën en energieverbruik te delen in ruil voor een beloning of lagere kosten, aldus internationaal online- onderzoek van GfK.

Volgens het onderzoek is dertig procent van de Nederlanders hiertoe niet bereid. In andere landen is de bereidheid groter. Wereldwijd zijn er namelijk veel meer mensen die persoonlijke gegevens willen delen (27%).  In het online onderzoek is aan 22.000 respondenten, over 17 landen verspreid, in een 7 puntschaal gevraagd hoe sterk men het eens of oneens is met de stelling: 'Ik ben bereid om mijn persoonlijke gegevens (o.a. gezondheid, financiën en energieverbruik) te delen in ruil voor voordelen of een beloning zoals lagere kosten.'

Mannen laten makkelijker gegevens achter dan vrouwen In Nederland zijn meer mannen (15 procent) dan vrouwen (8 procent) bereid hun persoonlijke gegevens te delen. Internationaal gezien zijn er geen verschillen tussen mannen en vrouwen en geeft in beide gevallen 27 procent aan om hun gegevens te willen delen.

Jongeren hebben minder moeite om hun persoonlijke gegevens te delen dan ouderen. Dit bleek ook tijdens het event Verzekeren? What else... van het New Financial Forum, waar veel jonge talenten uit de financiële sector bij aanwezig waren. De jongeren gaven hier juist aan geen enkel probleem te hebben met het ruilen van data voor bijvoorbeeld een gratis verzekering of een andere dienst.

Reactie toevoegen

 
Kunstmatige intelligentie slim aanpakken

Kunstmatige intelligentie slim aanpakken

(Justin Schlee, ANVA, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Kunstmatige intelligentie is een interessante tool die het overwegen waard is, vooral als het...

Nadenken over keuzes

Nadenken over keuzes

(Lex de Bruijn, Insurance Data, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Voor een succesvolle implementatie van een Business Intelligence (BI) ofwel datastrategie...

Win tijd met AI en Machine Learning

Win tijd met AI en Machine Learning

(Partner in kennis Inpact in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Dagelijks worden enorme hoeveelheden data gecreëerd. In de verzekeringsbranche is dat...

Blijf heer en meester over data

Blijf heer en meester over data

(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Weet wat u wilt met data, dat is de vraag die vooraf gaat aan elke andere beslissing op gegevensvlak. Vervolgens...

Katern Haal meer uit data in nieuwe VVP

Katern Haal meer uit data in nieuwe VVP

Pak kunstmatige intelligentie slim aan, stelt Justin Schlee (ANVA) in het katern Haal meer uit data in de dinsdag verschenen nieuwe VVP 1-2024. Schlee: "Mijn advies...

Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

De AFM en DNB hebben een position paper gepubliceerd waarin de twee toezichthouders hun beleidsvisie en prioriteiten over datatoegang uiteenzetten. Het bevat...

Gebruikers verantwoordelijk maken voor ethisch gebruik data

Gebruikers verantwoordelijk maken voor ethisch gebruik data

Datagebruikers zouden de verantwoordelijkheid moeten krijgen om verkregen data op een ethische manier te gebruiken. Aldus DNB en AFM in het (Engelstalige) discussiedocument dat...

Datagedreven toezicht versus dataminimalisatie

Datagedreven toezicht versus dataminimalisatie

Minister Kaag ziet vooralsnog geen privacyproblemen bij de intensivering van het datagedreven toezicht door AFM en DNB. Dat antwoordt zij op vragen van de vaste...

“Geef klant inzicht in data die premie bepalen”

“Geef klant inzicht in data die premie bepalen”

De Consumentenbond roept verzekeraars op klanten inzage te geven in de data die ze gebruiken bij hun premiebepaling. De bond in de dinsdag verschenen Consumentengids:...

Toezichthouders willen betere voorlichting over online gebruik gegevens

Toezichthouders willen betere voorlichting over online gebruik gegevens

Bedrijven, instellingen en overheden moeten mensen beter voorlichten hoe zij hun gegevens online gebruiken. Dat vinden de Autoriteit Consument en Markt (ACM), de...