Baken

Willem Vreeswijk 2018

De onafhankelijke financieel adviseur staat midden in de samenleving. Hij of zij is het eerste financieel aanspreekpunt van particulieren en bedrijven en vervult daarmee maatschappelijk gezien een belangrijke rol, zeker in deze onzekere en weerbarstige tijden. De afgelopen coronaperiode en de watersnoodramp in Limburg hebben maar weer eens onderstreept hoe belangrijk het werk van een adviseur is.

We hoeven maar naar buiten te kijken om te zien hoe drastisch de samenleving aan het veranderen is. Daarmee verandert de rol van adviseur ook. Natuurlijk blijft de adviseur als een financiële huisarts fungeren voor zijn klanten. Hij geeft preventietips (voorkomen van schade), gezondheidstips (hoe kun je nu en straks een gelukkig leven leiden) en helpt als het nodig is met het genezingsproces (hulp bij calamiteiten). De adviseur kan echter ook een belangrijke rol spelen om mee te bouwen aan een meer duurzame, sociale en gelijkwaardige samenleving. Hij kan er mede voor zorgen dat mensen niet buiten de boot vallen, sneller en beter worden opgevangen en hij kan bijdragen aan een duurzamere wereld voor medewerkers en klanten.

Voorwaarde is uiteraard dat de adviseur geen rol speelt, maar dat zijn rol echt is. Duurzaamheid is bijvoorbeeld een trend en op trends is het makkelijk meeliften. Maar is dit ook echt jouw thema? Wat doe je er zelf aan, hoe sta je erin als kantoor en wat vinden je medewerkers er eigenlijk van? En je klanten?

Stel dat duurzaamheid jouw thema is, wat zou het dan mooi zijn om echt in gesprek te gaan met je medewerkers en je klanten over dit onderwerp. Hoe mooi is het dan om tips uit te wisselen tussen kantoor en klant, maar er ook voor te zorgen dat je klanten tips aan elkaar kunnen geven. Dan kun je elkaar daadwerkelijk helpen met verduurzaming in de praktijk. Bovendien nemen betrokkenheid en passie van je medewerkers toe, neemt je maatschappelijke impact toe en wordt de relatie met je klanten een stuk duurzamer.

Je kunt uiteraard een ander thema kiezen dat past bij de ontwikkelingen van vandaag de dag. Het maakt niet uit welk thema dat is, zolang je er maar zelf in gelooft en er honderd procent voor gaat.

Deze Special Adviesvak als Cruciaal Beroep is een bewaareditie voor alle onafhankelijk adviseurs van Nederland. Deze vakspecial is mede mogelijk gemaakt door Allianz, ANVA, a.s.r., ARAG, Centraal Beheer, DAK, ING, Nationale-Nederlanden, Scildon en VKG en bevat best practices, tips, inzichten en ideeën om je maatschappelijke rol als adviseur verder te vergroten.

Veel inspiratie!

Reactie toevoegen

 
Adviesvak belangrijkste vorm van maatschappelijke betrokkenheid

Adviesvak belangrijkste vorm van maatschappelijke betrokkenheid

Hoe toon je als adviesbedrijf je maatschappelijke betrokkenheid? Dat kan op tal van manieren: van het sponsoren van goede doelen tot het verrichten van vrijwilligerswerk....

Samen werken in het belang van de klant

Samen werken in het belang van de klant

De liefde voor het adviesvak bij adviseur Peggy van der smitte is bijzonder groot. Dat kreeg ze mee van haar vader die het Amersfoortse adviesbedrijf heeft opgericht....

"Pas op bij direct advies bank of verzekeraar"

"Pas op bij direct advies bank of verzekeraar"

Stichting ODIN waarschuwt consumenten extra voorzichtig te zijn bij het kopen of omzetten van financiële producten bij banken en verzekeraars, zonder tussenkomst...

Robo advies heeft de toekomst

Robo advies heeft de toekomst

Robo advies heeft de toekomst volgens 83 procent van de geldverstrekkers.   Finextra en AdviceRobo hebben leiders van financiële instellingen wereldwijd...

Advies in lijn met tijdgeest is passend advies

Advies in lijn met tijdgeest is passend advies

Volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening is een advies dat de destijds geldende mores volgde passend, zelfs al past achteraf de conclusie dat...

Zeven vragen aan... Sijtze Faber

Zeven vragen aan... Sijtze Faber

1. Wat drijft je als ondernemer? Heb je een motto? Als zoon van een kruidenier ben ik groot geworden met het besef dat klantbelang centraal staat. Daar werk je...

Advies belangrijk bij roekeloze financiële consument

Advies belangrijk bij roekeloze financiële consument

"Oplossing kan zijn dat mensen vrijwillig data delen met  hun adviseur zodat hij/zij met de meest actuele situatie proactief een klant kan benaderen en...

Local hero... Cees Dekker

Local hero... Cees Dekker

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het kleinere advieskantoor centraal. Het belang van deze helden voor de lokale samenleving kan niet genoeg...

Zeven vragen aan.... Sven Kelder

Zeven vragen aan.... Sven Kelder

1. Wat drijft je als ondernemer? Heb je een motto? Passie! Mijn drijfveer is de waardering van klanten als blijkt dat je aan hun behoefte hebt voldaan. Maar ook...

Persoonlijke groei in alle opzichten

Persoonlijke groei in alle opzichten

"Onze doelstelling voor 2016 is groei, zowel zakelijk als persoonlijk. We willen groeien in het aantal zakelijke en particuliere klanten met een focus op de persoon...