Daag je ‘mentale legacy’ uit!

Björn Bierhaalder werkt al jaren in de verzekeringssector. Hij richtte in 2010 samen met Richard Cramer MCH Consultancy op.

(Door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Tijdens de coronacrisis hebben we In korte tijd onze ‘mentale legacy’ doorbroken. We hebben veranderingen doorgevoerd die tot voor kort onhaalbaar leken. Het is een gemiste kans om het momentum voorbij te laten gaan om onze culturen en werkwijzen duurzaam te verbeteren. We hebben laten zien dat het kan. En het is nodig.

Laat ik gek beginnen: ik geniet van de verplichte rust die de coronacrisis ons geeft. Het onthaasten, het verplichte niets-moeten, de helderblauwe lucht boven mijn hoofd en de overdosis tijd thuis met mijn thuisscholierende kinderen vind ik een heerlijke verandering met het pre-coronatijdperk. Ja, dit zegt veel over mij en het leven dat ik pre-corona leidde. Ben ik ontevreden over mijn leven? Nee. Integendeel zelfs. Juist daarom is het afgedwongen niets-kunnen-doen zo’n prettige onderbreking. De kans is klein dat ik ooit op eigen initiatief de tijd had genomen om te genieten van waar ik nu van geniet. Want – eerlijk is eerlijk – ik had al langer een latent onrustig onderbuikgevoel dat ik veranderingen wilde doorvoeren. Dit leidde nog niet tot concrete actie. Ik mag dan een verandergoeroe zijn, ook voor mij geldt dat veranderen terwijl alles doorloopt leidt tot uitstelgedrag. Maar ja, nog even. En dan mogen we weer binnen elkaars persoonlijke ruimte komen. Moeten we omdat het mag weer naar de massa-evenementen-die-jeniet-mag-missen-als-je-tenminste-een-normaalleven-wilt-leiden? Kortom: nu ik dit allemaal heb ervaren, wil ik eigenlijk terug naar het pre-coronatijdperk? Of ga ik antwoord geven aan mijn latente veranderbehoefte?

Nieuwe balans

Ik doe het laatste. Niet radicaal anders. Maar, de manier waarop ik leef en werk ben ik aan het veranderen. Door mezelf anders te organiseren en anders te kijken naar wat ik echt belangrijk vind. De tijd is aangebroken om mijn 20 jaar oude professionele ‘mentale legacy’ uit te dagen. En aan te vullen met wat ik de afgelopen maanden heb geleerd. Om uiteindelijk tot een nieuwe balans te komen waarin ik het plezier van mijn pre-coronabestaan combineer met de onthaastende rust die ik tijdens de crisis heb ervaren.

‘De manier waarop ik leef en werk ben ik aan het veranderen’

Ik ben niet alleen met mijn wens om te veranderen. De afgelopen maanden heb ik veel mensen gesproken over onze ervaringen met de lockdown. Het valt mij op hoeveel mensen eenzelfde hoop of verwachting hebben over het post-coronatijdperk. De hoop en verwachting dat we met elkaar leren van wat we hebben ervaren en ons leven aangenamer gaan maken. Bijvoorbeeld door minder stress te ervaren in het reizen van en naar werk en door meer aandacht te geven aan de sociale kant van werken met collega’s (ooit gedacht dat we het contact met collega’s zo zouden missen?).

Ik hoor positieve en hoopvolle verhalen. We hebben het momentum om een aantal blijvende veranderingen door te voeren. Omdat we hebben laten zien dat het kan. En… omdat het nodig is.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Klantgerichtheid in een digitale samenleving

Klantgerichtheid in een digitale samenleving

Financieel advies blijft belangrijk ook, of juist, in een samenleving die steeds verder gedigitaliseerd wordt. Voor het intermediair is het daarom ook belangrijk...

Wat heeft u nodig om klantgerichter te werken?

Wat heeft u nodig om klantgerichter te werken?

Wat heeft u nodig om klantgerichter te kunnen werken? Dit en meer vragen we aan het intermediair om te mate van klantgerichtheid te meten en om inzicht te kunnen...

Hoe stimuleer je medewerkers klantgerichter te werken?

Hoe stimuleer je medewerkers klantgerichter te werken?

Nu perverse omzetprikkels en bonussen binnen de intermediaire markt nagenoeg verdwenen zijn, ligt de focus meer op het prikkelen van kwaliteit en bijvoorbeeld ook...

Spiegel u aan de praktijkervaringen van adviescollega's

Spiegel u aan de praktijkervaringen van adviescollega's

Het meeste leert u van collega ondernemers, zo horen we vaak. U kunt uw collega’s dan ook helpen door mee te doen aan dit onderzoek over klantgerichtheid....

Klantgericht zijn, hoe doe je dat eigenlijk?

Klantgericht zijn, hoe doe je dat eigenlijk?

Sinds de start van de crisis die onze branche van financiële dienstverlening trof, wordt de term ‘klant centraal’ veel gebruikt. Om de klant centraal...

Ver voorbij de standaardoplossing

Ver voorbij de standaardoplossing

In een wereld waarin efficiëntie, standaardisatie en digitalisering leidende begrippen zijn, is het de kunst om als adviseur klantgericht te blijven. Hoe...

Mensen helpen maakt ‘t vak mooi

Mensen helpen maakt ‘t vak mooi

Wat zijn de momenten waarop je echt blij bent met je keuze voor het vak? Waarschijnlijk de momenten waarop je een klant hebt kunnen helpen en die klant daar dankbaar...

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Een relevanter vak als 'financieel adviseur' is er nauwelijks. Adviseurs helpen schade voorkomen, schades herstellen en maken dromen waar. Dichter bij de klant...

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Over een paar dagen vindt in Leusden de Dag van het Topadvies plaats, een intermediaire praktijkdag, puur gericht op adviseurs. Met intermediaire topsprekers en...

"Intermediaire zoektocht kost tijd"

"Intermediaire zoektocht kost tijd"

"De veranderingen in de sector bieden kansen, maar dan moet je wel in beweging komen. Oude gewoontes en wetmatigheden loslaten en je volledig richten op meerwaarde...