Daag je ‘mentale legacy’ uit!

Björn Bierhaalder werkt al jaren in de verzekeringssector. Hij richtte in 2010 samen met Richard Cramer MCH Consultancy op.

(Door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Tijdens de coronacrisis hebben we In korte tijd onze ‘mentale legacy’ doorbroken. We hebben veranderingen doorgevoerd die tot voor kort onhaalbaar leken. Het is een gemiste kans om het momentum voorbij te laten gaan om onze culturen en werkwijzen duurzaam te verbeteren. We hebben laten zien dat het kan. En het is nodig.

Laat ik gek beginnen: ik geniet van de verplichte rust die de coronacrisis ons geeft. Het onthaasten, het verplichte niets-moeten, de helderblauwe lucht boven mijn hoofd en de overdosis tijd thuis met mijn thuisscholierende kinderen vind ik een heerlijke verandering met het pre-coronatijdperk. Ja, dit zegt veel over mij en het leven dat ik pre-corona leidde. Ben ik ontevreden over mijn leven? Nee. Integendeel zelfs. Juist daarom is het afgedwongen niets-kunnen-doen zo’n prettige onderbreking. De kans is klein dat ik ooit op eigen initiatief de tijd had genomen om te genieten van waar ik nu van geniet. Want – eerlijk is eerlijk – ik had al langer een latent onrustig onderbuikgevoel dat ik veranderingen wilde doorvoeren. Dit leidde nog niet tot concrete actie. Ik mag dan een verandergoeroe zijn, ook voor mij geldt dat veranderen terwijl alles doorloopt leidt tot uitstelgedrag. Maar ja, nog even. En dan mogen we weer binnen elkaars persoonlijke ruimte komen. Moeten we omdat het mag weer naar de massa-evenementen-die-jeniet-mag-missen-als-je-tenminste-een-normaalleven-wilt-leiden? Kortom: nu ik dit allemaal heb ervaren, wil ik eigenlijk terug naar het pre-coronatijdperk? Of ga ik antwoord geven aan mijn latente veranderbehoefte?

Nieuwe balans

Ik doe het laatste. Niet radicaal anders. Maar, de manier waarop ik leef en werk ben ik aan het veranderen. Door mezelf anders te organiseren en anders te kijken naar wat ik echt belangrijk vind. De tijd is aangebroken om mijn 20 jaar oude professionele ‘mentale legacy’ uit te dagen. En aan te vullen met wat ik de afgelopen maanden heb geleerd. Om uiteindelijk tot een nieuwe balans te komen waarin ik het plezier van mijn pre-coronabestaan combineer met de onthaastende rust die ik tijdens de crisis heb ervaren.

‘De manier waarop ik leef en werk ben ik aan het veranderen’

Ik ben niet alleen met mijn wens om te veranderen. De afgelopen maanden heb ik veel mensen gesproken over onze ervaringen met de lockdown. Het valt mij op hoeveel mensen eenzelfde hoop of verwachting hebben over het post-coronatijdperk. De hoop en verwachting dat we met elkaar leren van wat we hebben ervaren en ons leven aangenamer gaan maken. Bijvoorbeeld door minder stress te ervaren in het reizen van en naar werk en door meer aandacht te geven aan de sociale kant van werken met collega’s (ooit gedacht dat we het contact met collega’s zo zouden missen?).

Ik hoor positieve en hoopvolle verhalen. We hebben het momentum om een aantal blijvende veranderingen door te voeren. Omdat we hebben laten zien dat het kan. En… omdat het nodig is.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Post-COVID leiderschap

Post-COVID leiderschap

De crisis zorgt voor het gevoel van verbondenheid en elkaar helpen in moeilijke omstandigheden. En laat zien dat ingebakken waarheden over werk heel snel kunnen...

Pak financiële onzekerheid consument aan

Pak financiële onzekerheid consument aan

(door Björn Bierhaalder van MCH Consultancy en Dick de Kruijk van Scildon) Adviseurs hebben een vertrouwensrelatie met hun particuliere klanten. Klanten hebben...

Vakmanschap en enthousiasme

Vakmanschap en enthousiasme

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) We moeten meer vertellen over hoe we als branche oplossingen bedenken waardoor mensen en bedrijven dingen kunnen...

Zonde

Zonde

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Ik ben er inmiddels van overtuigd dat adviseurs en verzekeraars de kans hebben om er echt toe te gaan doen voor...

Gevalletje waterschade, zoek het verder zelf maar uit

Gevalletje waterschade, zoek het verder zelf maar uit

"U heeft geen dekking voor deze schade, zoek het verder zelf maar uit. Dat was de ‘dienstverlening’ van mijn verzekeraar na een gevalletje waterschade...

Van de regen in de drup

Van de regen in de drup

(door Björn Bierhaalder. MCH Consultancy) U heeft geen dekking voor deze schade, zoek het verder zelf maar uit. Dat was de ‘dienstverlening’ van...

De sector van de toekomst

De sector van de toekomst

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Ik heb een droom: samen nadenken over hoe betekenisvol zijn in de wereld van nu en morgen eruitziet. Oplossingen...

Aansluiten bij veranderende verwachtingen consument

Aansluiten bij veranderende verwachtingen consument

Het intermediair heeft een goede uitgangspositie om de vertrouwenspersoon van de consument te zijn, maar of dat ook een toppositie is valt te betwijfelen. Zo is...

Ga het gewoon doen

Ga het gewoon doen

Consumenten weten financieel adviseurs goed te vinden voor pensioenen en hypotheken. Voor andere toekomstige financiële vraagstukken is dat anders. “moeten...

Dag van het Topadvies: ga het gewoon doen

Dag van het Topadvies: ga het gewoon doen

Consumenten weten financieel adviseurs goed te vinden voor pensioenen en hypotheken. Voor andere toekomstige financiële vraagstukken is dat anders. “Moeten...