Zonde

Björn Bierhaalder werkt al jaren in de verzekeringssector. Hij richtte in 2010 samen met Richard Cramer MCH Consultancy op.

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Ik ben er inmiddels van overtuigd dat adviseurs en verzekeraars de kans hebben om er echt toe te gaan doen voor klanten en de maatschappij. Maar ze laten die kans nog steeds liggen. Zonde.

Het triggert mij al een tijdje: we zien dat klanten financieel zelfredzaam moeten worden om ook in de toekomst hun financiën op orde te houden. En het is overduidelijk dat klanten hier mentaal niet op zijn ingesteld en financieel verstandige keuzes liever voor zich uitschuiven. Een voorbeeld? Hoe gaan we de berg aflossingsvrije hypotheken aflossen met alle opgebouwde pensioengaten en de verdampte vermogens omdat we op enig moment in ons leven mantelzorger werden? Na de tweede vechtscheiding, uiteraard.

Het beeld dat ik schets, is minder grappig of uit verband getrokken dan we zouden willen. En ik kan dit onderbouwen. Afgelopen voorjaar heb ik met Fred de Jong en Susan Visser onderzoek gedaan onder consumenten die gebruik maken van financieel adviseurs. En wat blijkt? Zeventig procent van de consumenten maakt zich zorgen over de financiële toekomst. Zelfs zo erg dat zij daar stress van ervaren.

Verbaasd

Consumenten maken zich zorgen over verschillende zaken met financiële gevolgen. Of men genoeg inkomen heeft na het pensioen, stijgende zorgkosten, geld om praktische zaken als een wasmachine te vervangen, een onbezorgde toekomst voor de kinderen. Allemaal herkenbare zaken. En niemand lijkt zich zorgen te maken over de kwaliteit van de verzekeringspolis.

Ons onderzoek gaat verder. Voor alle onderwerpen waarbij consumenten aangeven zich zorgen te maken, heb je een spaarpotje of vermogen nodig. Wat zeggen de uitkomsten van ons onderzoek? Meer dan 50 procent van de deelnemers aan het onderzoek wil vermogen opbouwen via sparen. En minder dan tien procent via beleggen. Nog een keer: consumenten die vermogen willen opbouwen, doen dit liever via sparen dan via beleggen. Ik was verbaasd over deze uitkomst. Ga er stiekem vanuit dat consumenten de huidige rentepercentages op spaarproducten ook kennen.

‘Verzekeringswereld bij uitstek plek om betekenisvol te zijn’

Relevant

De combinatie van deze uitkomsten leert mij twee dingen. Ten eerste: de dienstverlening van adviseurs leidt niet tot een veilig en comfortabel gevoel bij consumenten. En ten tweede: consumenten kiezen ondanks het werk van adviseurs, voor oplossingen die ze niet gaan helpen hun probleem op te lossen.

Ik vind het interessant hoe de wereld om ons heen verandert en hoe bedrijven daarop reageren. Hoe ze zich aanpassen en ontwikkelen. Het wordt steeds belangrijker om betekenisvol te zijn. Betekenis geven aan werk, betekenisvol zijn voor anderen en maatschappelijk relevant zijn. Wat we doen, moet er echt toe doen. De verzekeringswereld is volgens mij bij uitstek de plek om betekenisvol te zijn voor anderen.

Reactie toevoegen

 

Reacties

PS - Platter-Schoo FD 3 januari 2020

Onder een steen geleefd? Het intermediair dealt elke dag met genoemde problemen bij klanten. Sluitpost blijft toch de portemonnee.

Meer over
Maak financieel kwetsbare huishoudens vitaal

Maak financieel kwetsbare huishoudens vitaal

(Björn Bierhaalder en Fred de Jong in katern Veilig Wonen in VVP 6-2023) Financieel vitale mensen zijn de levensader voor een gezonde financiële sector...

Masterclass succesvolle toekomst voor zelfstandig financieel advies

Masterclass succesvolle toekomst voor zelfstandig financieel advies

Fred de Jong en Björn Bierhaalder verzorgen op woensdagmiddag 25 oktober in Veenendaal de Masterclass tsuccesvolle oekomst van zelfstandig financieel advies....

Onderzoek naar toekomst van intermediair

Onderzoek naar toekomst van intermediair

MCH Consultancy en Adviesbureau Fred de Jong zijn in samenwerking met VKG onderzoek gestart naar detoekomst van het intermediair. Zij roepen adviseurs op aan het...

Onzekere consumenten onvoldoende voorbereid op financiële tegenslag

Onzekere consumenten onvoldoende voorbereid op financiële tegenslag

Financieel adviseurs kunnen een belangrijke rol spelen in het beter voorbereiden van consumenten op financiële tegenslag. Maar dat vraagt wel om een andere...

Mindfuck

Mindfuck

(Björn Bierhaalder, MCH Consultancy, in Ken je vak! VVP 6-2020) Vroeger speelde ik met mijn vrienden het spelletje ‘De omgekeerde wereld’. Een...

Het overlijdensrisico verzekeren: een kwestie van verantwoordelijkheid nemen

Het overlijdensrisico verzekeren: een kwestie van verantwoordelijkheid nemen

(Partner in Kennis Scildon VVP 5-2020) Kunnen de financiële gevolgen die ontstaan na overlijden van een kostwinner voldoende worden opgevangen door nabestaanden...

Mentale voorsprong

Mentale voorsprong

(De omslag door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy, in Ken je vak! VVP 5-2020) Afgelopen zomer brandde het bedrijf van mijn buurman tot de grond af. Vindt...

Dit kan ons allemaal overkomen

Dit kan ons allemaal overkomen

Door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy. Pas geleden zag ik het programma ‘Steenrijk Straatarm’. Iedere aflevering ruilt een stel met veel geld...

BNP Paribas Cardif: "Bewustzijn over hypotheekverzekeringen niet hoog genoeg"

BNP Paribas Cardif: "Bewustzijn over hypotheekverzekeringen niet hoog genoeg"

Uit recent onderzoek in opdracht van BNP Paribas Cardif blijkt dat veel Nederlandse consumenten geen idee hebben waarvoor zij zijn verzekerd met betrekking tot waarschijnlijk...

Scildon: met name huurders beter voorlichten over financiële gevolgen vooroverlijden

Scildon: met name huurders beter voorlichten over financiële gevolgen vooroverlijden

In Nederland overlijden jaarlijks ruim 150.000 mensen. Uit onderzoek dat is uitgevoerd door Fred de Jong en Björn Bierhaalder in opdracht van Scildon blijkt...