Daag je ‘mentale legacy’ uit!

Björn Bierhaalder werkt al jaren in de verzekeringssector. Hij richtte in 2010 samen met Richard Cramer MCH Consultancy op.

(Door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Tijdens de coronacrisis hebben we In korte tijd onze ‘mentale legacy’ doorbroken. We hebben veranderingen doorgevoerd die tot voor kort onhaalbaar leken. Het is een gemiste kans om het momentum voorbij te laten gaan om onze culturen en werkwijzen duurzaam te verbeteren. We hebben laten zien dat het kan. En het is nodig.

Laat ik gek beginnen: ik geniet van de verplichte rust die de coronacrisis ons geeft. Het onthaasten, het verplichte niets-moeten, de helderblauwe lucht boven mijn hoofd en de overdosis tijd thuis met mijn thuisscholierende kinderen vind ik een heerlijke verandering met het pre-coronatijdperk. Ja, dit zegt veel over mij en het leven dat ik pre-corona leidde. Ben ik ontevreden over mijn leven? Nee. Integendeel zelfs. Juist daarom is het afgedwongen niets-kunnen-doen zo’n prettige onderbreking. De kans is klein dat ik ooit op eigen initiatief de tijd had genomen om te genieten van waar ik nu van geniet. Want – eerlijk is eerlijk – ik had al langer een latent onrustig onderbuikgevoel dat ik veranderingen wilde doorvoeren. Dit leidde nog niet tot concrete actie. Ik mag dan een verandergoeroe zijn, ook voor mij geldt dat veranderen terwijl alles doorloopt leidt tot uitstelgedrag. Maar ja, nog even. En dan mogen we weer binnen elkaars persoonlijke ruimte komen. Moeten we omdat het mag weer naar de massa-evenementen-die-jeniet-mag-missen-als-je-tenminste-een-normaalleven-wilt-leiden? Kortom: nu ik dit allemaal heb ervaren, wil ik eigenlijk terug naar het pre-coronatijdperk? Of ga ik antwoord geven aan mijn latente veranderbehoefte?

Nieuwe balans

Ik doe het laatste. Niet radicaal anders. Maar, de manier waarop ik leef en werk ben ik aan het veranderen. Door mezelf anders te organiseren en anders te kijken naar wat ik echt belangrijk vind. De tijd is aangebroken om mijn 20 jaar oude professionele ‘mentale legacy’ uit te dagen. En aan te vullen met wat ik de afgelopen maanden heb geleerd. Om uiteindelijk tot een nieuwe balans te komen waarin ik het plezier van mijn pre-coronabestaan combineer met de onthaastende rust die ik tijdens de crisis heb ervaren.

‘De manier waarop ik leef en werk ben ik aan het veranderen’

Ik ben niet alleen met mijn wens om te veranderen. De afgelopen maanden heb ik veel mensen gesproken over onze ervaringen met de lockdown. Het valt mij op hoeveel mensen eenzelfde hoop of verwachting hebben over het post-coronatijdperk. De hoop en verwachting dat we met elkaar leren van wat we hebben ervaren en ons leven aangenamer gaan maken. Bijvoorbeeld door minder stress te ervaren in het reizen van en naar werk en door meer aandacht te geven aan de sociale kant van werken met collega’s (ooit gedacht dat we het contact met collega’s zo zouden missen?).

Ik hoor positieve en hoopvolle verhalen. We hebben het momentum om een aantal blijvende veranderingen door te voeren. Omdat we hebben laten zien dat het kan. En… omdat het nodig is.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Duivels dilemma in de hypotheekpraktijk

Duivels dilemma in de hypotheekpraktijk

Heb jij wel eens meegemaakt dat iemand alleen zaken met je wil doen, onder voorwaarden dat je afwijkt van de normen? Hoe ga je om met dit dilemma? Stap je over je...

Workshop ethische dilemma's in de financiële sector

Workshop ethische dilemma's in de financiële sector

De stichting New Financial Forum organiseert op 14 juni samen met Björn Bierhaalder (Make Change Happen), company purpose coach Tamara Ronteltap en rechtsfilosoof...

Haaks op de mores: tips voor financieel adviseurs

Haaks op de mores: tips voor financieel adviseurs

Manifesto is geen traditionele accountant. Met het verzorgen van de administratie alleen maak je namelijk allang het verschil niet meer. Hoe dan wel? Door persoonlijk...

Klantgerichtheid volgens de AFM

Klantgerichtheid volgens de AFM

Wat wil de klant? Er zijn weinig sectoren waar deze vraag zo van belang is als de financiële dienstverlening. De impact van een niet-passende aov of hypotheek...

Voor wie doen we het allemaal?

Voor wie doen we het allemaal?

Financieel dienstverleners willen graag klantgericht zijn. Toch ligt de focus in de terugblik op een jaar nagenoeg alleen op de financiële resultaten. Doe het...

Wiertsema: “Regelklimaat moet adviesvriendelijker”

Wiertsema: “Regelklimaat moet adviesvriendelijker”

“Het regelklimaat dient adviesvriendelijker te worden”, aldus Enno Wiertsema, algemeen directeur Adfiz, tijdens het congres ‘Klantgerichtheid intermediair’...

Mogelijk gemaakt door… uw adviseur

Mogelijk gemaakt door… uw adviseur

Kansen genoeg voor adviseurs en verzekeraars. Het is niet alleen de verzekeringswereld die verandert, ook de financiële situatie van klanten verandert. De...

Klantkennis sleutel tot succes

Klantkennis sleutel tot succes

Het intermediair staat dichtbij de klant, heeft vaak een lokale functie en de waardepropositie is bijna altijd die van customer intimacy. Toch is er voor het intermediair...

Naar een klantgerichte cultuur

Naar een klantgerichte cultuur

De assurantietussenpersoon is tevreden over zijn eigen klantgerichtheid, maar is veel minder te spreken over de klantgerichtheid van zijn businesspartners. Dat...

Zet jezelf op voorsprong

Zet jezelf op voorsprong

Een paar jaar geleden mocht ik een opdrachtgever helpen met een interessante vraag. De grootste klant daagde mijn opdrachtgever uit om meer te leveren dan de jaarlijkse...