Daag je ‘mentale legacy’ uit!

Björn Bierhaalder werkt al jaren in de verzekeringssector. Hij richtte in 2010 samen met Richard Cramer MCH Consultancy op.

(Door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Tijdens de coronacrisis hebben we In korte tijd onze ‘mentale legacy’ doorbroken. We hebben veranderingen doorgevoerd die tot voor kort onhaalbaar leken. Het is een gemiste kans om het momentum voorbij te laten gaan om onze culturen en werkwijzen duurzaam te verbeteren. We hebben laten zien dat het kan. En het is nodig.

Laat ik gek beginnen: ik geniet van de verplichte rust die de coronacrisis ons geeft. Het onthaasten, het verplichte niets-moeten, de helderblauwe lucht boven mijn hoofd en de overdosis tijd thuis met mijn thuisscholierende kinderen vind ik een heerlijke verandering met het pre-coronatijdperk. Ja, dit zegt veel over mij en het leven dat ik pre-corona leidde. Ben ik ontevreden over mijn leven? Nee. Integendeel zelfs. Juist daarom is het afgedwongen niets-kunnen-doen zo’n prettige onderbreking. De kans is klein dat ik ooit op eigen initiatief de tijd had genomen om te genieten van waar ik nu van geniet. Want – eerlijk is eerlijk – ik had al langer een latent onrustig onderbuikgevoel dat ik veranderingen wilde doorvoeren. Dit leidde nog niet tot concrete actie. Ik mag dan een verandergoeroe zijn, ook voor mij geldt dat veranderen terwijl alles doorloopt leidt tot uitstelgedrag. Maar ja, nog even. En dan mogen we weer binnen elkaars persoonlijke ruimte komen. Moeten we omdat het mag weer naar de massa-evenementen-die-jeniet-mag-missen-als-je-tenminste-een-normaalleven-wilt-leiden? Kortom: nu ik dit allemaal heb ervaren, wil ik eigenlijk terug naar het pre-coronatijdperk? Of ga ik antwoord geven aan mijn latente veranderbehoefte?

Nieuwe balans

Ik doe het laatste. Niet radicaal anders. Maar, de manier waarop ik leef en werk ben ik aan het veranderen. Door mezelf anders te organiseren en anders te kijken naar wat ik echt belangrijk vind. De tijd is aangebroken om mijn 20 jaar oude professionele ‘mentale legacy’ uit te dagen. En aan te vullen met wat ik de afgelopen maanden heb geleerd. Om uiteindelijk tot een nieuwe balans te komen waarin ik het plezier van mijn pre-coronabestaan combineer met de onthaastende rust die ik tijdens de crisis heb ervaren.

‘De manier waarop ik leef en werk ben ik aan het veranderen’

Ik ben niet alleen met mijn wens om te veranderen. De afgelopen maanden heb ik veel mensen gesproken over onze ervaringen met de lockdown. Het valt mij op hoeveel mensen eenzelfde hoop of verwachting hebben over het post-coronatijdperk. De hoop en verwachting dat we met elkaar leren van wat we hebben ervaren en ons leven aangenamer gaan maken. Bijvoorbeeld door minder stress te ervaren in het reizen van en naar werk en door meer aandacht te geven aan de sociale kant van werken met collega’s (ooit gedacht dat we het contact met collega’s zo zouden missen?).

Ik hoor positieve en hoopvolle verhalen. We hebben het momentum om een aantal blijvende veranderingen door te voeren. Omdat we hebben laten zien dat het kan. En… omdat het nodig is.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

De vijfde Dag van het Topadvies van VVP staat volledig in het teken van het verzilveren van klantgerichtheid. Onder de titel 'How to be wow' organiseert VVP deze...

Klantgerichtheidsreis op vijfde Dag van het Topadvies

Klantgerichtheidsreis op vijfde Dag van het Topadvies

Hoe maak je de overstap van intermediair naar klantgericht dienstverlener? Dat is hét thema van de sessie van Björn Bierhaalder (MCH) op de vijfde Dag...

Eerste afslag rechts

Eerste afslag rechts

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Laatst schetste iemand mij de metafoor van een rotonde. Je kunt de comfortzone zien als een rotonde: we blijven...

De kracht van reflectie (en je mag er van genieten)

De kracht van reflectie (en je mag er van genieten)

Ik schrijf deze column terwijl ik met mijn gezin in het Noord-Italiaanse bergen ben. We komen hier ieder jaar voor de sneeuw en om een paar dagen de dagelijkse...

Klantgerichtheid, ga er maar aan staan

Klantgerichtheid, ga er maar aan staan

Door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy Tijdens een expeditie weet je vooraf niet wat je onderweg tegenkomt. En hoe lang de tocht gaat duren. Je kunt daarom...

Ons voordeel optimaal benutten

Ons voordeel optimaal benutten

Door de terugtrekkende overheid op sociale voorzieningen, is er meer zelfredzaamheid nodig. Voor veel mensen leidt dit tot complexe financiële vraagstukken...

Wat LEGO deed, kunnen wij ook

Wat LEGO deed, kunnen wij ook

(door Björn Bierhaalder) Disruptie die de fundamenten van de markt verandert, ligt op de loer. Innovatie, digitalisering, robotisering zijn de thema’s...

Stap voor stap naar je ambitie

Stap voor stap naar je ambitie

Als je een startend advieskantoor bent, wat ga je dan doen? Provisieloos werken? Inzetten op advies? Volledig digitaal werken? Allemaal goede ideeën. Maar...

Tien learnings trendonderzoek klantgerichtheid 2018

Tien learnings trendonderzoek klantgerichtheid 2018

Sjoerd (het online platform van SparklingCRM) heeft naar aanleiding van het trendonderzoek 2018 inzake  klantgerichtheid intermediair een kennisdocument opgesteld...

Betekenisvol zijn voor klanten

Betekenisvol zijn voor klanten

We zitten in een ontwikkeling van de verzekeringsadviseur op de fiets naar automatisering van de administratieve processen, naar digitalisering van klantgerichte...