Eerste afslag rechts

Rotonde via Pixabay

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Laatst schetste iemand mij de metafoor van een rotonde. Je kunt de comfortzone zien als een rotonde: we blijven dezelfde rondjes rijden, tenzij we er bewust voor kiezen om de rotonde te verlaten.

Pasgeleden sprak ik met een vriend. Hij is ook zelfstandig ondernemer. We bespraken hoe wij in Nederland met elkaar vanaf 2030 gaan proberen aflossingsvrije hypotheken af te lossen vanuit de opgebouwde pensioengaten. Hoe we met elkaar minimaal tot ons 67e moeten blijven werken zonder ons af te vragen hoe we dit fysiek, mentaal en financieel gaan volhouden. Hoe wij … En zo liep het gesprek nog een tijdje door.

Dit zijn serieuze maatschappelijke vraagstukken waar we in onze directe omgeving weinig mensen over horen praten. Het is alsof we allemaal in de koplampen van de onvermijdelijke financiële toekomst kijken. En we blijven stokstijf stil staan in plaats van te handelen om onheil te voorkomen. De vraag is waarom we niet handelen terwijl de signalen en consequenties helder zijn. Een deel van het antwoord is gewoonte, de gewoonte om weg te kijken van dit complexe vraagstuk en er vanuit te gaan dat het wel goed komt.

Comfortzone

Zolang we in dezelfde omgeving met dezelfde mensen dezelfde dingen blijven doen, verandert er weinig. En bewegen we langzaam maar zeker richting het onvermijdelijke moment dat we een oplossing moeten hebben voor de grotere maatschappelijke en financiële vraagstukken. Zonder dat we een oplossing hebben. Tot die tijd blijven we liever in onze comfortzone zitten. In die comfortzone zijn we al druk genoeg om alles te regelen en onze afspraken na te komen. Daar is geen ruimte om na te denken over de maatschappelijke vraagstukken die op lange termijn een probleem kunnen worden.

Afstand nemen

Als het over de financiële toekomst gaat, zijn er twee rondes. De eerste is de rotonde waarop klanten hun rondjes blijven rijden. Zolang zij zich niet bewust zijn van wat op hen afkomt, blijven zij comfortabel dezelfde dingen doen. De tweede rotonde is die waar adviseurs en aanbieders hun rondjes rennen. Zij kunnen ervoor kiezen om klanten mee te nemen buiten hun comfortzone en bijvoorbeeld in gesprek te gaan over hun onzekere financiële toekomst. Maar daarvoor moeten zij eerst afstand nemen van de dagelijkse beslommeringen en uit hun eigen comfort van de normale routines stappen.

‘We blijven dezelfde rondjes rijden’

Gelukkig is het leuk om iets anders te doen dan het gebruikelijke om tot nieuwe ideeën en oplossingen te komen. Soms kan het met een simpele aanpassing. Vorige week ging ik bijvoorbeeld met een managementteam overleggen tijdens een wandeling op de heide. Niet baanbrekend, maar wel effectief om de normale dynamiek in het team te doorbreken.

In andere situaties helpt een methode als LEGO Serious Play om uit de gebruikelijke patronen te komen. Of is een uitgebreider programma nodig in de Italiaanse Alpen. De essentie is: neem actie om van je eigen rotonde af te stappen. En als het effectief is, laat je daarin ondersteunen. Alleen dan gaan we antwoorden vinden op vragen als hoe we de aflossingsvrije hypotheken kunnen oplossen met pensioengaten.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Nieuwsbrief Ken je vak op vrijdag

Nieuwsbrief Ken je vak op vrijdag

Met een nieuwsbrief vol vakinformatie het weekeinde in. De VVP-nieuwsbrief bevat items uit het praktijkgerichte VVP-katern Ken je vak!, een aantal actuele vakinhoudelijke...

Zonde

Zonde

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Ik ben er inmiddels van overtuigd dat adviseurs en verzekeraars de kans hebben om er echt toe te gaan doen voor...

Gevalletje waterschade, zoek het verder zelf maar uit

Gevalletje waterschade, zoek het verder zelf maar uit

"U heeft geen dekking voor deze schade, zoek het verder zelf maar uit. Dat was de ‘dienstverlening’ van mijn verzekeraar na een gevalletje waterschade...

Van de regen in de drup

Van de regen in de drup

(door Björn Bierhaalder. MCH Consultancy) U heeft geen dekking voor deze schade, zoek het verder zelf maar uit. Dat was de ‘dienstverlening’ van...

De sector van de toekomst

De sector van de toekomst

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Ik heb een droom: samen nadenken over hoe betekenisvol zijn in de wereld van nu en morgen eruitziet. Oplossingen...

Aansluiten bij veranderende verwachtingen consument

Aansluiten bij veranderende verwachtingen consument

Het intermediair heeft een goede uitgangspositie om de vertrouwenspersoon van de consument te zijn, maar of dat ook een toppositie is valt te betwijfelen. Zo is...

Ga het gewoon doen

Ga het gewoon doen

Consumenten weten financieel adviseurs goed te vinden voor pensioenen en hypotheken. Voor andere toekomstige financiële vraagstukken is dat anders. “moeten...

Dag van het Topadvies: ga het gewoon doen

Dag van het Topadvies: ga het gewoon doen

Consumenten weten financieel adviseurs goed te vinden voor pensioenen en hypotheken. Voor andere toekomstige financiële vraagstukken is dat anders. “Moeten...

Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

De vijfde Dag van het Topadvies van VVP staat volledig in het teken van het verzilveren van klantgerichtheid. Onder de titel 'How to be wow' organiseert VVP deze...

Werkprogramma Risico-beheersing Volmachten

Werkprogramma Risico-beheersing Volmachten

(door Richard Meinders, SVC Groep) Het Werkprogramma Risicobeheersing Volmachten (WRV) is een intern risicobeheersingsprogramma. Als je dit goed op orde hebt,...