Eerste afslag rechts

Rotonde via Pixabay

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Laatst schetste iemand mij de metafoor van een rotonde. Je kunt de comfortzone zien als een rotonde: we blijven dezelfde rondjes rijden, tenzij we er bewust voor kiezen om de rotonde te verlaten.

Pasgeleden sprak ik met een vriend. Hij is ook zelfstandig ondernemer. We bespraken hoe wij in Nederland met elkaar vanaf 2030 gaan proberen aflossingsvrije hypotheken af te lossen vanuit de opgebouwde pensioengaten. Hoe we met elkaar minimaal tot ons 67e moeten blijven werken zonder ons af te vragen hoe we dit fysiek, mentaal en financieel gaan volhouden. Hoe wij … En zo liep het gesprek nog een tijdje door.

Dit zijn serieuze maatschappelijke vraagstukken waar we in onze directe omgeving weinig mensen over horen praten. Het is alsof we allemaal in de koplampen van de onvermijdelijke financiële toekomst kijken. En we blijven stokstijf stil staan in plaats van te handelen om onheil te voorkomen. De vraag is waarom we niet handelen terwijl de signalen en consequenties helder zijn. Een deel van het antwoord is gewoonte, de gewoonte om weg te kijken van dit complexe vraagstuk en er vanuit te gaan dat het wel goed komt.

Comfortzone

Zolang we in dezelfde omgeving met dezelfde mensen dezelfde dingen blijven doen, verandert er weinig. En bewegen we langzaam maar zeker richting het onvermijdelijke moment dat we een oplossing moeten hebben voor de grotere maatschappelijke en financiële vraagstukken. Zonder dat we een oplossing hebben. Tot die tijd blijven we liever in onze comfortzone zitten. In die comfortzone zijn we al druk genoeg om alles te regelen en onze afspraken na te komen. Daar is geen ruimte om na te denken over de maatschappelijke vraagstukken die op lange termijn een probleem kunnen worden.

Afstand nemen

Als het over de financiële toekomst gaat, zijn er twee rondes. De eerste is de rotonde waarop klanten hun rondjes blijven rijden. Zolang zij zich niet bewust zijn van wat op hen afkomt, blijven zij comfortabel dezelfde dingen doen. De tweede rotonde is die waar adviseurs en aanbieders hun rondjes rennen. Zij kunnen ervoor kiezen om klanten mee te nemen buiten hun comfortzone en bijvoorbeeld in gesprek te gaan over hun onzekere financiële toekomst. Maar daarvoor moeten zij eerst afstand nemen van de dagelijkse beslommeringen en uit hun eigen comfort van de normale routines stappen.

‘We blijven dezelfde rondjes rijden’

Gelukkig is het leuk om iets anders te doen dan het gebruikelijke om tot nieuwe ideeën en oplossingen te komen. Soms kan het met een simpele aanpassing. Vorige week ging ik bijvoorbeeld met een managementteam overleggen tijdens een wandeling op de heide. Niet baanbrekend, maar wel effectief om de normale dynamiek in het team te doorbreken.

In andere situaties helpt een methode als LEGO Serious Play om uit de gebruikelijke patronen te komen. Of is een uitgebreider programma nodig in de Italiaanse Alpen. De essentie is: neem actie om van je eigen rotonde af te stappen. En als het effectief is, laat je daarin ondersteunen. Alleen dan gaan we antwoorden vinden op vragen als hoe we de aflossingsvrije hypotheken kunnen oplossen met pensioengaten.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024, dinsdag verschenen, introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! VVP 2-2024) In dit tweede deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe operationaliseer...

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Met vreugde geven wij kennis…

Met vreugde geven wij kennis…

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 2-2024) Minimaal de helft van de ondernemers besteedt weinig aandacht aan de zwangerschapsuitkering. Hopelijk...

Gedoe met taal

Gedoe met taal

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....

Blijf in beweging

Blijf in beweging

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wat klanten vandaag een goede klantervaring vinden, kan morgen alweer achterhaald zijn. Het punt waarop...

Duurzame drager, lekker praktisch

Duurzame drager, lekker praktisch

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 2-2024) Kifid oordeelde recent in twee uitspraken dat de (gewijzigde) voorwaarden van...

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat zullen...