Eerste afslag rechts

Rotonde via Pixabay

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Laatst schetste iemand mij de metafoor van een rotonde. Je kunt de comfortzone zien als een rotonde: we blijven dezelfde rondjes rijden, tenzij we er bewust voor kiezen om de rotonde te verlaten.

Pasgeleden sprak ik met een vriend. Hij is ook zelfstandig ondernemer. We bespraken hoe wij in Nederland met elkaar vanaf 2030 gaan proberen aflossingsvrije hypotheken af te lossen vanuit de opgebouwde pensioengaten. Hoe we met elkaar minimaal tot ons 67e moeten blijven werken zonder ons af te vragen hoe we dit fysiek, mentaal en financieel gaan volhouden. Hoe wij … En zo liep het gesprek nog een tijdje door.

Dit zijn serieuze maatschappelijke vraagstukken waar we in onze directe omgeving weinig mensen over horen praten. Het is alsof we allemaal in de koplampen van de onvermijdelijke financiële toekomst kijken. En we blijven stokstijf stil staan in plaats van te handelen om onheil te voorkomen. De vraag is waarom we niet handelen terwijl de signalen en consequenties helder zijn. Een deel van het antwoord is gewoonte, de gewoonte om weg te kijken van dit complexe vraagstuk en er vanuit te gaan dat het wel goed komt.

Comfortzone

Zolang we in dezelfde omgeving met dezelfde mensen dezelfde dingen blijven doen, verandert er weinig. En bewegen we langzaam maar zeker richting het onvermijdelijke moment dat we een oplossing moeten hebben voor de grotere maatschappelijke en financiële vraagstukken. Zonder dat we een oplossing hebben. Tot die tijd blijven we liever in onze comfortzone zitten. In die comfortzone zijn we al druk genoeg om alles te regelen en onze afspraken na te komen. Daar is geen ruimte om na te denken over de maatschappelijke vraagstukken die op lange termijn een probleem kunnen worden.

Afstand nemen

Als het over de financiële toekomst gaat, zijn er twee rondes. De eerste is de rotonde waarop klanten hun rondjes blijven rijden. Zolang zij zich niet bewust zijn van wat op hen afkomt, blijven zij comfortabel dezelfde dingen doen. De tweede rotonde is die waar adviseurs en aanbieders hun rondjes rennen. Zij kunnen ervoor kiezen om klanten mee te nemen buiten hun comfortzone en bijvoorbeeld in gesprek te gaan over hun onzekere financiële toekomst. Maar daarvoor moeten zij eerst afstand nemen van de dagelijkse beslommeringen en uit hun eigen comfort van de normale routines stappen.

‘We blijven dezelfde rondjes rijden’

Gelukkig is het leuk om iets anders te doen dan het gebruikelijke om tot nieuwe ideeën en oplossingen te komen. Soms kan het met een simpele aanpassing. Vorige week ging ik bijvoorbeeld met een managementteam overleggen tijdens een wandeling op de heide. Niet baanbrekend, maar wel effectief om de normale dynamiek in het team te doorbreken.

In andere situaties helpt een methode als LEGO Serious Play om uit de gebruikelijke patronen te komen. Of is een uitgebreider programma nodig in de Italiaanse Alpen. De essentie is: neem actie om van je eigen rotonde af te stappen. En als het effectief is, laat je daarin ondersteunen. Alleen dan gaan we antwoorden vinden op vragen als hoe we de aflossingsvrije hypotheken kunnen oplossen met pensioengaten.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Kameleons en draaideuren

Kameleons en draaideuren

(Annemieke Postema, RADI AOV, in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Ondernemers zijn vaak net kameleons; ze passen zich aan veranderende omstandigheden aan. Maar hoe...

Maar dan gaat het toch nog heel snel mis…

Maar dan gaat het toch nog heel snel mis…

(Mieke Dadema in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Ik heb nooit schade, dus ik lees nooit de voorwaarden van mijn eigen verzekeringen. Ik lees die alleen beroepsmatig...

Gelijke kansen

Gelijke kansen

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Voor werkgevers wordt het verplicht een werkwijze te hebben en toe te passen waarin ze aangeven hoe ze het wervings- en selectieproces...

Oprecht betrokken betekent…

Oprecht betrokken betekent…

(Sonja Stalfoort in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Een hogere klant-én medewerkerstevredenheid… Hoe werkt dat precies? In de basis wil iedere medewerker...

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

(Christel van Bommel-Versluijs in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Klanten hebben in 2001 een hypotheek afgesloten. Nu blijkt dat de bijbehorende levensverzekering...

Poortwachtergarantie

Poortwachtergarantie

(Angelo Wiegmans van Bedrijf Plus in VVP 2) Werkgevers kunnen een verzuimverzekering afsluiten met een Poortwachtergarantie. Zo’n garantie klinkt aantrekkelijk,...

Return to sender

Return to sender

(Annemieke Postema van AOVdokter in Katern Ken je Vak! in VVP 2) Een adreswijziging wordt vaak gezien als een eenvoudige, niet adviesgevoelige mutatie die zich...

De ins en outs van de Zorgverzekeringswet

De ins en outs van de Zorgverzekeringswet

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Omdat vrijwel iedereen die in Nederland woont verplicht is een zorgverzekering af te sluiten, zal de Zorgverzekeringswet...

Handhaving op wet DBA komt terug

Handhaving op wet DBA komt terug

(Marjol Nikkels van CS Opleidingen in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Op 16 december 2022 is de langverwachte brief van minister van Gennip verschenen om de...

Verbetering of tijdverspilling?

Verbetering of tijdverspilling?

(Christel van Bommel- Versluijs in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Wat 2023 ons gaat brengen? Dat is altijd afwachten, maar er zijn plannen genoeg. Om er een...