De mythe van het gratis advies

Enno Wiertsema NIEUW 2017

 

Met mythen en sagen probeerden de oude grieken zaken die hun voorstellingsvermogen te boven gingen, of die ze niet konden rijmen met hun wereldbeeld, te verklaren. Het waren verhalen gebaseerd op wat ze om zich heen zagen, op kennis en ervaring die ze hadden en dat alles aangelengd met een dosis fantasie, waarmee losse eindjes aan elkaar werden geknoopt.

Het resultaat waren smeuïge, lekker in het gehoor liggende vertellingen die houvast boden. Maar wat we niet uit het oog mogen verliezen, is dat mythen van begin tot eind compleet verzonnen waren. Anno 2018, bijna drie millennia en een goeie tweeduizend kilometer van Griekenland verwijderd, kennen we ook in Nederland onze eigen mythen. En ook dat zijn verhalen die ‘het goed doen’. En die een ver klaring bieden voor zaken die we niet begrijpen of waar we ons niet in kunnen vinden.

Eén van die hedendaagse Nederlandse mythen, is de mythe van het gratis advies. Net als in de Griekse mythologie is ook die mythe van begin tot eind volledig uit de lucht gegrepen. Ik sta met regelmaat versteld van het gemak waarmee sommige organisaties roepen dat advies in bepaalde dossiers gratis zou moeten zijn. Bijvoorbeeld bij allerlei vormen van nazorg. Of, van recenter datum, in het kader van het activeren van klanten met aflossingsvrije hypotheken.

Door maar te blijven herhalen dat advies gratis moet zijn, wordt een beeld gecreëerd dat niet strookt met de werkelijkheid, een mythe. Daarmee schaden die organisaties niet alleen het belang van een hele beroepsgroep, maar ook dat van de klant. En dan vaak ook nog het belang van juist die klant die het meest gebaat is bij een goed en op maat gesneden advies.

Maar advies is niet gratis; het is van waarde voor de klant. Vaak van grote waarde. En het is ook nog eens de broodwinning voor ongeveer 30.000 mensen die werkzaam zijn in de financieel adviessector. En geloof me, adviseurs sturen echt niet voor elk wissewasje een factuur. Een klant die zijn adviseur om informatie vraagt, zal vaak kosteloos de gevraagde informatie krijgen. Maar als het verder gaat dan informeren, dan begint de dienst -het advies-waarvoor gewoon betaald moet worden. Dat lijkt me niet alleen logisch, het is ook goed. Goed omdat het ontvangen van een vergoeding voor een dienst die je levert ervoor zorgt, dat je blijft nadenken over de service die je je klant biedt. Goed, omdat advies een dienst is waarmee de klant echt geholpen wordt en die hem in staat stelt om een verstandige keuze te maken.

‘Door maar te blijven herhalen dat advies gratis moet zijn, wordt een onwerkelijk beeld gecreëerd’

Dat is ook waar we als maatschappij voor hebben gekozen met het provisieverbod. Dus laat het met rust, gun zowel de klant als de adviseur een eerlijke behandeling en stop met het voeden van de mythe van het gratis advies!

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Adfiz: minister vindt juiste balans

Adfiz: minister vindt juiste balans

De juiste balans tussen wensen uit de Kamer en de argumenten uit de sector. Dat vindt minister Hoekstra in volgens Adfiz in de maatregelen die hij dinsdag bekend...

Adfiz Prestatie Onderzoek: nieuwe winnaars bij Particulier Leven en Schade

Adfiz Prestatie Onderzoek: nieuwe winnaars bij Particulier Leven en Schade

De nieuwe 'Beste Partner'-prijzen van Adfiz zijn gewonnen door de Vereende (Beste Partner Verzekerbaarheid), TAF (Beste Partner Efficiency) en Movir (Beste Partner...

Adfiz wil meer publieke aandacht voor echte waarde van advies

Adfiz wil meer publieke aandacht voor echte waarde van advies

Een veel belangrijker issue dan provisie is dat "er meer publieke aandacht komt voor de echte waarde van advies, en dat we rechtstreekse productverkoop en leadgeneratie...

Adfiz start Watson-pilot

Adfiz start Watson-pilot

Adfiz start een pilot met Watson van IBM. In zijn maandcolumn op www.adfiz.nl roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema leden op mee te doen met de pilot. Wiertsema:...

Adfiz tegen algemene verlaging collectiviteitskorting

Adfiz tegen algemene verlaging collectiviteitskorting

Adfiz is ervan overtuigd dat een generieke verlaging van de collectiviteitskorting niet gaat leiden tot meer zorginhoudelijke afspraken. De oplossing moet wat...

Adfiz: experiment met ecosystemen

Adfiz: experiment met ecosystemen

Adfiz doet het komende jaar samen met leden mee aan diverse innovatiepilots en -experimenten. Voor de Ken-je-Vak serie van VVP doet de branchevereniging verslag...