Digitale autonomie

Paul Janssen Ockto 2019

“Met de juiste digitale hulpmiddelen zijn we als industrie in staat om veel meer mensen te bedienen. Wij zijn ervan overtuigd dat met een dergelijke benadering de vraag naar persoonlijk advies toeneemt.” Aldus Paul Janssen, Product Director bij Ockto.

...

Waartoe is Ockto op aarde?

Ockto bestaat om consumenten snel en simpel informatie over zichzelf te laten verzamelen en deze beperkt, onder eigen regie en met de hoogste betrouwbaarheid, te laten delen met zijn dienstverlener. Wij zetten de mens centraal, zorgen voor digitale autonomie en maken het voor steeds meer mensen mogelijk om te kunnen deelnemen aan het digitale leven.

Waarom gelooft Ockto in de meerwaarde van persoonlijk onafhankelijk advies?

Ieder mens en ieder huishouden is uniek. Met zijn eigen verleden, verwachtingen, zekerheden en onzekerheden. En daar is maatwerk en een menselijke benadering bij nodig.

In het huidige klimaat wordt het voor huishoudens steeds belangrijker om goed financieel advies te krijgen. Zeker gezien de terugtrekkende beweging rondom hypotheekadvies en de individualisatie van het pensioenstelsel. Het is daarnaast ook onvermijdelijk dat er online (gratis) tools komen waarmee de consument zich grotendeels zelf bedient. Tools waarmee een goede robot op basis van betrouwbare gegevens een goed advies kan leveren. Sneller en objectiever dan een adviseur zou kunnen. De moderne financieel adviseur is nu al veel minder bezig met het vergaren van informatie. Dit is uit allerlei bronnen rechtstreeks beschikbaar. Dat maakt tijd vrij voor het verkrijgen van informatie over de belevingswereld van de cliënt. Wat wil deze cliënt nou echt, waar liggen zijn prioriteiten en welke zorgen heeft hij? Misschien is financiele coach daarom wel een betere term. Dan benadruk je de langdurige relatie die je met je cliënt aan gaat. Daar geloven wij echt in.

Waarom is automatisering hierbij cruciaal?

Goed financieel advies is kostbaar. Dat maakt het verkrijgen van de juiste ondersteuning voor veel mensen (schijnbaar) onbetaalbaar. Vaak is onduidelijk wat een financieel advies op maat oplevert. Men ziet dus wel de kosten, maar niet de baten. Daarmee sluiten we veel mensen buiten.

Met de juiste digitale hulpmiddelen zijn we als industrie in staat om veel meer mensen te bedienen. Met goedkopere of zelfs gratis alternatieven voor financieel inzicht en juiste indicaties over kosten versus opbrengsten van een financieel advies. Wij zijn ervan overtuigd dat met een dergelijke benadering de vraag naar persoonlijk advies toeneemt.

Wat kunnen we binnenkort verwachten?

Naast extra databronnen en kleinere wijzigingen zijn er twee belangrijke ontwikkelingen binnen Ockto. De belangrijkste is wellicht wel het nog beter faciliteren van de regiefunctie voor de Ockto-gebruiker. De aansluiting op de HDN-brondata service is daarvan een voorbeeld. De consument levert zijn gegevens aan zijn adviseur. Bij de bemiddeling kunnen geldverstrekkers delen van die informatie inzien om het acceptatieproces te versnellen. De gebruiker krijgt dan een melding in zijn Ockto-app dat er gegevens zijn opgevraagd en kan het opvragen voor volgende geldverstrekkers blokkeren. Geheel in lijn met de aanbevelingen van het programma ‘Regie op gegevens’ van de overheid. Daarnaast komen we dit jaar met een aansluiting op de gegevens uit banktransacties (PSD2). Zodat de harde gegevens uit de overheidsbronnen samenkomen met de zachtere informatie uit banktransacties. Dat geeft een scala aan nieuwe mogelijkheden.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
De Hypotheker breidt ontsluiting brondata uit naar alle klanten

De Hypotheker breidt ontsluiting brondata uit naar alle klanten

De Hypotheker biedt de Ockto-app vanaf nu aan al haar klanten aan. De Hypotheker bood een deel van haar klanten al sinds 2019 de mogelijkheid om documenten die nodig...

Ockto sluit aan bij de SIVI-standaarden

Ockto sluit aan bij de SIVI-standaarden

Met de vertaling van het Ockto Data Model naar de SIVI All Finance Datacatalogus (AFD) is een verdere stap gezet naar eenduidige registratie van klantdata. Peter...

Brondata Service wordt bekender gemaakt bij adviseurs

Brondata Service wordt bekender gemaakt bij adviseurs

De bekendheid van de Brondata Service bij financieel adviseurs kan beter. Daarom slaan Aegon, Argenta, ING, Lot Hypotheken en Ockto de handen in één...

Ockto breidt op te halen data uit met banktransacties

Ockto breidt op te halen data uit met banktransacties

De Ockto dataset is sinds kort uit te breiden met informatie uit banktransacties. De informatie wordt gecategoriseerd naar soort inkomsten en uitgaven. Denk daarbij...

Gemeentepolis koppelt met Ockto

Gemeentepolis koppelt met Ockto

Door het gebruik van Ockto in het inventarisatieproces kunnen gemeenteambtenaren nu sneller beoordelen of iemand recht heeft op de Gemeentepolis. Ook kan Ockto worden...

De lust van vaste lasten

De lust van vaste lasten

(Innovatie door Gert Vasse, Ockto, in VVP 5-2020) Veel Nederlanders hebben de afgelopen maanden helaas heel kritisch moeten kijken naar het uitgavenpatroon. Voor...

Obvion accepteert brondata via Ockto

Obvion accepteert brondata via Ockto

Obvion accepteert vanaf nu brondata via Ockto bij het beoordelen van hypotheekaanvragen. Het gaat in eerste instantie om data van UWV en Mijnpensioenoverzicht.nl....

Florius stelt brondata beschikbaar voor adviesgesprek

Florius stelt brondata beschikbaar voor adviesgesprek

Bij Florius is het mogelijk dat klanten via Ockto al vóór het adviesgesprek hun digitale klantgegevens aanleveren. Dit kan dankzij het verzoek ‘Opvragen...

Findesk integeert Ockto

Findesk integeert Ockto

Findesk heeft Ockto omarmd. Hierdoor kan het inventarisatieproces van een hypotheek aanzienlijk worden versneld. Dennis Hollander - Businessline Manager van Findesk:...

Consument kan via Ockto ook banktransacties delen

Consument kan via Ockto ook banktransacties delen

Ockto heeft van DNB een PSD2 vergunning gekregen waardoor Ockto als betaaldienstverlener is aangemerkt. Hierdoor kunnen consumenten via Ocko eenvoudig banktransacties...