Digitale autonomie

Paul Janssen Ockto 2019

“Met de juiste digitale hulpmiddelen zijn we als industrie in staat om veel meer mensen te bedienen. Wij zijn ervan overtuigd dat met een dergelijke benadering de vraag naar persoonlijk advies toeneemt.” Aldus Paul Janssen, Product Director bij Ockto.

...

Waartoe is Ockto op aarde?

Ockto bestaat om consumenten snel en simpel informatie over zichzelf te laten verzamelen en deze beperkt, onder eigen regie en met de hoogste betrouwbaarheid, te laten delen met zijn dienstverlener. Wij zetten de mens centraal, zorgen voor digitale autonomie en maken het voor steeds meer mensen mogelijk om te kunnen deelnemen aan het digitale leven.

Waarom gelooft Ockto in de meerwaarde van persoonlijk onafhankelijk advies?

Ieder mens en ieder huishouden is uniek. Met zijn eigen verleden, verwachtingen, zekerheden en onzekerheden. En daar is maatwerk en een menselijke benadering bij nodig.

In het huidige klimaat wordt het voor huishoudens steeds belangrijker om goed financieel advies te krijgen. Zeker gezien de terugtrekkende beweging rondom hypotheekadvies en de individualisatie van het pensioenstelsel. Het is daarnaast ook onvermijdelijk dat er online (gratis) tools komen waarmee de consument zich grotendeels zelf bedient. Tools waarmee een goede robot op basis van betrouwbare gegevens een goed advies kan leveren. Sneller en objectiever dan een adviseur zou kunnen. De moderne financieel adviseur is nu al veel minder bezig met het vergaren van informatie. Dit is uit allerlei bronnen rechtstreeks beschikbaar. Dat maakt tijd vrij voor het verkrijgen van informatie over de belevingswereld van de cliënt. Wat wil deze cliënt nou echt, waar liggen zijn prioriteiten en welke zorgen heeft hij? Misschien is financiele coach daarom wel een betere term. Dan benadruk je de langdurige relatie die je met je cliënt aan gaat. Daar geloven wij echt in.

Waarom is automatisering hierbij cruciaal?

Goed financieel advies is kostbaar. Dat maakt het verkrijgen van de juiste ondersteuning voor veel mensen (schijnbaar) onbetaalbaar. Vaak is onduidelijk wat een financieel advies op maat oplevert. Men ziet dus wel de kosten, maar niet de baten. Daarmee sluiten we veel mensen buiten.

Met de juiste digitale hulpmiddelen zijn we als industrie in staat om veel meer mensen te bedienen. Met goedkopere of zelfs gratis alternatieven voor financieel inzicht en juiste indicaties over kosten versus opbrengsten van een financieel advies. Wij zijn ervan overtuigd dat met een dergelijke benadering de vraag naar persoonlijk advies toeneemt.

Wat kunnen we binnenkort verwachten?

Naast extra databronnen en kleinere wijzigingen zijn er twee belangrijke ontwikkelingen binnen Ockto. De belangrijkste is wellicht wel het nog beter faciliteren van de regiefunctie voor de Ockto-gebruiker. De aansluiting op de HDN-brondata service is daarvan een voorbeeld. De consument levert zijn gegevens aan zijn adviseur. Bij de bemiddeling kunnen geldverstrekkers delen van die informatie inzien om het acceptatieproces te versnellen. De gebruiker krijgt dan een melding in zijn Ockto-app dat er gegevens zijn opgevraagd en kan het opvragen voor volgende geldverstrekkers blokkeren. Geheel in lijn met de aanbevelingen van het programma ‘Regie op gegevens’ van de overheid. Daarnaast komen we dit jaar met een aansluiting op de gegevens uit banktransacties (PSD2). Zodat de harde gegevens uit de overheidsbronnen samenkomen met de zachtere informatie uit banktransacties. Dat geeft een scala aan nieuwe mogelijkheden.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Omarm een robot: meer omzet, betere klantrelaties

Omarm een robot: meer omzet, betere klantrelaties

“Er is absoluut een direct verband tussen digitalisering en het verzilveren van klantgerichtheid. Goede digitalisering betekent goed en real time inzicht in...

Aandacht

Aandacht

(Voorwoord door Willem Vreeswijk, hoofdredacteur VVP) Aandacht maakt alles mooier, is de bekende slogan van een wereldconcern. Aandacht voor mensen, voor hun wensen,...

Samen vooruitgang vormgeven

Samen vooruitgang vormgeven

(Rondetafelgesprek in Special Contactgroep Automatisering van VVP) “Goedwerkende software staat hoog op de prioriteitenlijst, maar uiteindelijk wordt het een...

Game A spelen terwijl B aan de gang is

Game A spelen terwijl B aan de gang is

(Uit Special Contactgroep Automatisering van VVP) Mensen denken graag lineair, dat is logisch en makkelijk. Maar bij digitale ontwikkeling kan de voortgang er heel...

Bijzonder en persoonlijk

Bijzonder en persoonlijk

“Probeer complexiteit en diversiteit terug te brengen zodat er meer tijd is dat kleine beetje extra te geven wat je als adviseur bijzonder en persoonlijk...

Open platform voor ketenintegratie

Open platform voor ketenintegratie

“Steeds meer adviseurs en verzekeraars sluiten aan bij Aplaza, het open platform voor ketenintegratie. Wij gaan ook vergelijkers koppelen aan ons platform...

Persoonlijke klantreis

Persoonlijke klantreis

“Met persoonlijke aandacht maak je het verschil. Want elke klant is uniek. Het is niet moeilijk een persoonlijke klantreis te realiseren”, aldus Leon...

Veeleisende klantwens

Veeleisende klantwens

“Wij geloven in onafhankelijk advies dat via meerdere kanalen beschikbaar is voor de klant. Een persoonlijk adviesgesprek is daar een onderdeel van, maar...

Grip op uw geld

Grip op uw geld

Euroface is bekend van de Finixsoftware. Sinds kort timmert het bedrijf echter ook volop aan de weg met Finsave, een applicatie die de consument makkelijk laat...

Volledig klantbeeld

Volledig klantbeeld

Zorg voor een volledig klantbeeld door alle informatiestromen centraal op te slaan. Dit is één van de praktijktips van André van Nieuwenhuijzen,...