Digitale autonomie

Paul Janssen Ockto 2019

“Met de juiste digitale hulpmiddelen zijn we als industrie in staat om veel meer mensen te bedienen. Wij zijn ervan overtuigd dat met een dergelijke benadering de vraag naar persoonlijk advies toeneemt.” Aldus Paul Janssen, Product Director bij Ockto.

...

Waartoe is Ockto op aarde?

Ockto bestaat om consumenten snel en simpel informatie over zichzelf te laten verzamelen en deze beperkt, onder eigen regie en met de hoogste betrouwbaarheid, te laten delen met zijn dienstverlener. Wij zetten de mens centraal, zorgen voor digitale autonomie en maken het voor steeds meer mensen mogelijk om te kunnen deelnemen aan het digitale leven.

Waarom gelooft Ockto in de meerwaarde van persoonlijk onafhankelijk advies?

Ieder mens en ieder huishouden is uniek. Met zijn eigen verleden, verwachtingen, zekerheden en onzekerheden. En daar is maatwerk en een menselijke benadering bij nodig.

In het huidige klimaat wordt het voor huishoudens steeds belangrijker om goed financieel advies te krijgen. Zeker gezien de terugtrekkende beweging rondom hypotheekadvies en de individualisatie van het pensioenstelsel. Het is daarnaast ook onvermijdelijk dat er online (gratis) tools komen waarmee de consument zich grotendeels zelf bedient. Tools waarmee een goede robot op basis van betrouwbare gegevens een goed advies kan leveren. Sneller en objectiever dan een adviseur zou kunnen. De moderne financieel adviseur is nu al veel minder bezig met het vergaren van informatie. Dit is uit allerlei bronnen rechtstreeks beschikbaar. Dat maakt tijd vrij voor het verkrijgen van informatie over de belevingswereld van de cliënt. Wat wil deze cliënt nou echt, waar liggen zijn prioriteiten en welke zorgen heeft hij? Misschien is financiele coach daarom wel een betere term. Dan benadruk je de langdurige relatie die je met je cliënt aan gaat. Daar geloven wij echt in.

Waarom is automatisering hierbij cruciaal?

Goed financieel advies is kostbaar. Dat maakt het verkrijgen van de juiste ondersteuning voor veel mensen (schijnbaar) onbetaalbaar. Vaak is onduidelijk wat een financieel advies op maat oplevert. Men ziet dus wel de kosten, maar niet de baten. Daarmee sluiten we veel mensen buiten.

Met de juiste digitale hulpmiddelen zijn we als industrie in staat om veel meer mensen te bedienen. Met goedkopere of zelfs gratis alternatieven voor financieel inzicht en juiste indicaties over kosten versus opbrengsten van een financieel advies. Wij zijn ervan overtuigd dat met een dergelijke benadering de vraag naar persoonlijk advies toeneemt.

Wat kunnen we binnenkort verwachten?

Naast extra databronnen en kleinere wijzigingen zijn er twee belangrijke ontwikkelingen binnen Ockto. De belangrijkste is wellicht wel het nog beter faciliteren van de regiefunctie voor de Ockto-gebruiker. De aansluiting op de HDN-brondata service is daarvan een voorbeeld. De consument levert zijn gegevens aan zijn adviseur. Bij de bemiddeling kunnen geldverstrekkers delen van die informatie inzien om het acceptatieproces te versnellen. De gebruiker krijgt dan een melding in zijn Ockto-app dat er gegevens zijn opgevraagd en kan het opvragen voor volgende geldverstrekkers blokkeren. Geheel in lijn met de aanbevelingen van het programma ‘Regie op gegevens’ van de overheid. Daarnaast komen we dit jaar met een aansluiting op de gegevens uit banktransacties (PSD2). Zodat de harde gegevens uit de overheidsbronnen samenkomen met de zachtere informatie uit banktransacties. Dat geeft een scala aan nieuwe mogelijkheden.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Generiek en onafhankelijk

Generiek en onafhankelijk

“Wij nemen het stukje techniek voor onze rekening (the science) en geven de adviseur zo meer ruimte om zijn toegevoegde waarde op interpersoonlijk vlak te...

Complimenten ontvangen

Complimenten ontvangen

“Goede automatisering zorgt ervoor dat jij en je team kunnen excelleren. Slechte automatisering zorgt ervoor dat je out of business raakt”, aldus Joost...

Financiële data verbinden

Financiële data verbinden

“De financiële sector is doorlopend in beweging. Ook IT-ontwikkelingen bieden nieuwe mogelijkheden. De financieel adviseur moet mee in de veranderingen...

Wacht niet af

Wacht niet af

“Wacht niet af. Er komen regels over wat onafhankelijk advies is. Belangrijker is dat een klant blij wordt van een duidelijke en objectieve onderbouwing...

Pro-actief klantenbeheer

Pro-actief klantenbeheer

De Nationale Hypotheekbond ondersteunt financieel adviseurs bij het invulling geven aan pro-actief klantbeheer. Directeur Jeroen Oversteegen noemt het belangrijk...

Écht persoonlijk advies

Écht persoonlijk advies

“Wij geloven in de kracht van écht persoonlijk advies. Een consument is alleen echt geholpen met persoonlijk advies inspelend op zijn/ haar klantvraag”,...

Slimme data-oplossingen

Slimme data-oplossingen

Met de slimme data-oplossingen Lckr en Historisch databeheer van Ordina kunnen adviseurs een beter en vollediger advies geven. Lckr Met Lckr heeft uw klant...

Sneller, slimmer, efficiënter

Sneller, slimmer, efficiënter

“Met MeetingpointAdvies heeft TJIP een platform dat de concurrentiepositie van financieel adviseurs versterkt doordat zij sneller, slimmer en efficiënter...

Connecten van financiele data

Connecten van financiele data

“Wij geloven in een Connected Finance platform, dat de regie teruggeeft aan de consument door verbindingen te leggen tussen mensen, platformen en data”,...

Optimale taakverdeling

Optimale taakverdeling

Met Verne komen nieuwe commerciële mogelijkheden binnen bereik van tussenpersonen en volmachten, die vroeger exclusief door verzekeraars werden bediend. Aldus...