Connecten van financiele data

Dennes Roes Topicus 2019

“Wij geloven in een Connected Finance platform, dat de regie teruggeeft aan de consument door verbindingen te leggen tussen mensen, platformen en data”, aldus Dennes Roes, creatief directeur bij Topicus.

...

Elke consument heeft recht op een actueel en begrijpelijk totaaloverzicht van zijn financiële situatie. Als we inzoomen op de markt van de financieel adviseurs zien we vanuit de zorgplicht in het privaatrecht de volgende drie speerpunten:

  • De financieel adviseur moet waken over belangen van de consument.
  • De financieel adviseur is verplicht periodiek aandacht te besteden aan zijn klanten.
  • De zorgplicht geldt zowel bij aanvang als tijdens de looptijd van de dossiers.

Wanneer we kijken naar de Nederlandse woningmarkt zien we dat van de 7,6 miljoen woningen in Nederland 4,3 miljoen koopwoningen zijn. Hiervan zijn er 3,5 miljoen belast met een hypotheek. Dit betekent dat aan 3,5 miljoen ‘woningeigenaren’ periodiek aandacht besteed moet worden door de financieel adviseur. Dit is zonder technologie niet te realiseren, terwijl iedere consument récht heeft op nazorg.

Het is daarom van belang ook de consument ‘tools’ te geven waarmee ze grip kunnen houden op hun financiële situatie. Door het realiseren van een nazorgplatform wordt zowel de consument, de geldverstrekker als de financieel adviseur geholpen. De zogenoemde nazorgdriehoek.

Hoe gaat dit in zijn werk?

Het nazorgplatform is een platform dat gerealiseerd wordt voor de consument. Het belangrijkste punt hierbij is dat de consument de enige is die toestemming kan geven om zijn financiële data naar een ‘externe bron’ te ontsluiten. Des temeer data het platform heeft, hoe klant specifieker deze ‘triggers’ kan afgeven bij wijzigingen in een product of de persoonlijke omstandigheden.

Het nazorgplatform ‘volgt’ de wijzigingen van de consument en berekend aan de hand van deze wijzigingen automatisch verschillende scenario’s. Denk bijvoorbeeld aan pensioen, overlijden of einde relatie. De belangrijkste vraag is dan vaak; Kan ik in het huis blijven wonen of moet ik mijn woning gaan verkopen? Het nazorgplatform maakt de consument bewust van zijn financiële situatie, waarna de consument contact kan opnemen met zijn of haar financieel adviseur.

Nazorg

Met het nazorgplatform voldoet de financieel adviseur ten alle tijden aan zijn zorgplicht die is gesteld vanuit wet- en regelgeving. Er wordt periodiek naar de klantsituatie gekeken en proactief triggers gestuurd naar de klant, bij wijzigingen in de live-events die betrekking kunnen hebben op de huidige ‘woonsituatie’. De consument wordt tijdig op de hoogte gebracht van de financiële gevolgen van dit live-event. Het is dan ook aan de consument om actief contact op te nemen met zijn financieel adviseur. Hiermee voldoe je als financieel adviseur aan zorgplicht vanuit het privaatrecht, je hebt de consument (automatisch) op de hoogte gebracht van gevolgen in zijn situatie. Ook al kiest de consument ervoor niks te doen kan je als financieel adviseur wel aantonen dat je hebt voldaan aan de zorgplicht. Want advies is immers niet gratis maar wel vrijblijvend.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Break-out sessies VIP-Congres 4 juli (deel 7)

Break-out sessies VIP-Congres 4 juli (deel 7)

Meer dan dertig praktijksessies biedt het VIP Congres ACT NOW! van VVP en Contactgroep Automatisering op 4 juli. In een aantal berichten op de VVP-site geven we...

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 3)

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 3)

Het VVP Innovatie Platform (VIP) organiseert op 5 juli samen met de Stichting Contactgroep Automatisering het VIP-Event Be the change!, het grootste Fin- &...

Meer omzet, betere klantrelaties

Meer omzet, betere klantrelaties

(door Mark van Maurik, Laudus & van Maurik. Uit Special Contactgroep Automatisering van VVP) “Er is absoluut een direct verband tussen digitalisering...

Hoe helpt automatisering om tot betere advieskwaliteiten te komen?

Hoe helpt automatisering om tot betere advieskwaliteiten te komen?

(door Ulrike Geerlings, Appels Financieel Advies. Bijdrage uit Special Contactgroep Automatisering van VVP). Automatisering en advies zijn onlosmakelijk met elkaar...

Hoe helpt automatisering om tot betere advieskwaliteiten te komen?

Hoe helpt automatisering om tot betere advieskwaliteiten te komen?

Automatiering en advies zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het advieskantoor dat op een efficiënte manier automatisering weet te omarmen, houdt meer tijd...

Omarm een robot: meer omzet, betere klantrelaties

Omarm een robot: meer omzet, betere klantrelaties

“Er is absoluut een direct verband tussen digitalisering en het verzilveren van klantgerichtheid. Goede digitalisering betekent goed en real time inzicht in...

Aandacht

Aandacht

(Voorwoord door Willem Vreeswijk, hoofdredacteur VVP) Aandacht maakt alles mooier, is de bekende slogan van een wereldconcern. Aandacht voor mensen, voor hun wensen,...

Samen vooruitgang vormgeven

Samen vooruitgang vormgeven

(Rondetafelgesprek in Special Contactgroep Automatisering van VVP) “Goedwerkende software staat hoog op de prioriteitenlijst, maar uiteindelijk wordt het een...

Game A spelen terwijl B aan de gang is

Game A spelen terwijl B aan de gang is

(Uit Special Contactgroep Automatisering van VVP) Mensen denken graag lineair, dat is logisch en makkelijk. Maar bij digitale ontwikkeling kan de voortgang er heel...

Bijzonder en persoonlijk

Bijzonder en persoonlijk

“Probeer complexiteit en diversiteit terug te brengen zodat er meer tijd is dat kleine beetje extra te geven wat je als adviseur bijzonder en persoonlijk...