Digitale autonomie

Paul Janssen Ockto 2019

“Met de juiste digitale hulpmiddelen zijn we als industrie in staat om veel meer mensen te bedienen. Wij zijn ervan overtuigd dat met een dergelijke benadering de vraag naar persoonlijk advies toeneemt.” Aldus Paul Janssen, Product Director bij Ockto.

...

Waartoe is Ockto op aarde?

Ockto bestaat om consumenten snel en simpel informatie over zichzelf te laten verzamelen en deze beperkt, onder eigen regie en met de hoogste betrouwbaarheid, te laten delen met zijn dienstverlener. Wij zetten de mens centraal, zorgen voor digitale autonomie en maken het voor steeds meer mensen mogelijk om te kunnen deelnemen aan het digitale leven.

Waarom gelooft Ockto in de meerwaarde van persoonlijk onafhankelijk advies?

Ieder mens en ieder huishouden is uniek. Met zijn eigen verleden, verwachtingen, zekerheden en onzekerheden. En daar is maatwerk en een menselijke benadering bij nodig.

In het huidige klimaat wordt het voor huishoudens steeds belangrijker om goed financieel advies te krijgen. Zeker gezien de terugtrekkende beweging rondom hypotheekadvies en de individualisatie van het pensioenstelsel. Het is daarnaast ook onvermijdelijk dat er online (gratis) tools komen waarmee de consument zich grotendeels zelf bedient. Tools waarmee een goede robot op basis van betrouwbare gegevens een goed advies kan leveren. Sneller en objectiever dan een adviseur zou kunnen. De moderne financieel adviseur is nu al veel minder bezig met het vergaren van informatie. Dit is uit allerlei bronnen rechtstreeks beschikbaar. Dat maakt tijd vrij voor het verkrijgen van informatie over de belevingswereld van de cliënt. Wat wil deze cliënt nou echt, waar liggen zijn prioriteiten en welke zorgen heeft hij? Misschien is financiele coach daarom wel een betere term. Dan benadruk je de langdurige relatie die je met je cliënt aan gaat. Daar geloven wij echt in.

Waarom is automatisering hierbij cruciaal?

Goed financieel advies is kostbaar. Dat maakt het verkrijgen van de juiste ondersteuning voor veel mensen (schijnbaar) onbetaalbaar. Vaak is onduidelijk wat een financieel advies op maat oplevert. Men ziet dus wel de kosten, maar niet de baten. Daarmee sluiten we veel mensen buiten.

Met de juiste digitale hulpmiddelen zijn we als industrie in staat om veel meer mensen te bedienen. Met goedkopere of zelfs gratis alternatieven voor financieel inzicht en juiste indicaties over kosten versus opbrengsten van een financieel advies. Wij zijn ervan overtuigd dat met een dergelijke benadering de vraag naar persoonlijk advies toeneemt.

Wat kunnen we binnenkort verwachten?

Naast extra databronnen en kleinere wijzigingen zijn er twee belangrijke ontwikkelingen binnen Ockto. De belangrijkste is wellicht wel het nog beter faciliteren van de regiefunctie voor de Ockto-gebruiker. De aansluiting op de HDN-brondata service is daarvan een voorbeeld. De consument levert zijn gegevens aan zijn adviseur. Bij de bemiddeling kunnen geldverstrekkers delen van die informatie inzien om het acceptatieproces te versnellen. De gebruiker krijgt dan een melding in zijn Ockto-app dat er gegevens zijn opgevraagd en kan het opvragen voor volgende geldverstrekkers blokkeren. Geheel in lijn met de aanbevelingen van het programma ‘Regie op gegevens’ van de overheid. Daarnaast komen we dit jaar met een aansluiting op de gegevens uit banktransacties (PSD2). Zodat de harde gegevens uit de overheidsbronnen samenkomen met de zachtere informatie uit banktransacties. Dat geeft een scala aan nieuwe mogelijkheden.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
PSD2, wat moet een adviseur er mee?

PSD2, wat moet een adviseur er mee?

"We zien regelmatig berichtgevingen over PSD2 voorbijkomen. Maar wat kan ik als adviseur nou eigenlijk met PSD2?", aldus Gert Vasse van Ockto in VVP 2. Vasse: "Een...

PSD2, holadiejee?

PSD2, holadiejee?

We zien regelmatig berichtgevingen over PSD2 voorbijkomen. Maar wat kan ik als adviseur nou eigenlijk met PSD2? Een vraag die velen van jullie waarschijnlijk...

Freo biedt lening zonder inzage loonstrook

Freo biedt lening zonder inzage loonstrook

In samenwerking met Ockto heeft Freo (Rabobank) de Aanlever App ontwikkeld. Hiermee kunnen klanten een lening aflsuiten zonder een loonstrook te overhandigen. Via...

Voorrang voor adviseur met gevalideerde data

Voorrang voor adviseur met gevalideerde data

(door Gert Vasse, Ockto) Waar staan we eigenlijk met de digitalisering in de adviessector? Nou, er is eigenlijk een digitale revolutie gaande. En dat is goed nieuws...

Ockto mag DUO toevoegen als databron

Ockto mag DUO toevoegen als databron

De minister is niet van plan ervoor te zorgen dat  Ockto DUO niet  toevoegt als databron. De minister in antwoord op Kamervragen: "Ockto is een private...

Verduurzamingsdata van Altum AI toegevoegd aan Ockto

Verduurzamingsdata van Altum AI toegevoegd aan Ockto

Binnenkort kan Ockto ook informatie meeleveren over verduurzamingsmaatregelen voor een woning. Vorige week sloten Ockto en Altum AI hiervoor een samenwerkingsovereenkomst....

Gert Vasse naar Ockto

Gert Vasse naar Ockto

Gert Vasse verruilt op 1 januari 2020 Yellowtail voor Ockto. Vasse, die 7,5 jaar geleden als directeur voor Yellowtail ging werken, gaat het directieteam van Ockto...

Meer omzet, betere klantrelaties

Meer omzet, betere klantrelaties

(door Mark van Maurik, Laudus & van Maurik. Uit Special Contactgroep Automatisering van VVP) “Er is absoluut een direct verband tussen digitalisering...

Hoe helpt automatisering om tot betere advieskwaliteiten te komen?

Hoe helpt automatisering om tot betere advieskwaliteiten te komen?

(door Ulrike Geerlings, Appels Financieel Advies. Bijdrage uit Special Contactgroep Automatisering van VVP). Automatisering en advies zijn onlosmakelijk met elkaar...

Hoe helpt automatisering om tot betere advieskwaliteiten te komen?

Hoe helpt automatisering om tot betere advieskwaliteiten te komen?

Automatiering en advies zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het advieskantoor dat op een efficiënte manier automatisering weet te omarmen, houdt meer tijd...