DISC: jouw persoonlijkheid doet ertoe

Arno Brons 2019

Hele boeken, blogs en whitepapers zijn er volgeschreven over effectief communiceren, leiderschap en het aansturen van teams. Wie de theorie vertaalt naar de praktijk krijgt te maken met de menselijke factor: gedrag. En daar gaat het soms mis omdat ‘die manager nooit naar me luistert’. Of omdat ‘die collega niet door durft te pakken, bang voor kritiek.’ “Communiceren en leidinggeven staat of valt met de persoonlijkheid van mensen”, beaamt Arno Brons, Senior Consultant van Voorzie. Met de DISC-methode maakt voorzie in organisaties inzichtelijk welke persoonlijkheidskenmerken bijdragen aan een soepel draaiend team met een effectieve leider.

DISC is een persoonlijkheidsmodel aan de hand van kleuren. Ze geven inzicht in het eigen gedrag en dat van collega’s. De Zwitserse psychiater Carl Jung beschreef al dat mensen diepgewortelde persoonlijke voorkeuren hebben op basis waarvan ze communiceren en handelen. Die voorkeuren bepalen in grote mate hoe iemand situaties aanpakt of beoordeelt.

Waarom DISC?

“Hoe je het ook wendt of keert: mensen zijn verschillend in gedrag en in communicatie”, vertelt Arno.“Kennen en begrijpen teamleden – inclusief leiders – hun eigen voorkeuren? Dan kunnen ze beter met elkaar communiceren en productiever samenwerken.”Waardevol aan de DISC-methode is volgens Arno dat mensen dankzij het model gemakkelijker over zichzelf praten. Of beter begrip kunnen opbrengen voor de ander.“Het DISC-model maakt, zonder waardeoordeel, zichtbaar waar het zwaartepunt van iemands persoonlijkheid ligt. We hebben al vaker meegemaakt dat iemand ontdekt in de categorie ‘daadkrachtig’ te vallen en concludeert dat hij daardoor soms als ‘te direct’ overkomt. Zelfs als bot wordt ervaren. Da’s goed om te weten, dan kun je daar rekening mee houden in je communicatie.”

Leiderschapscapaciteiten

Vooral in de zoektocht naar leiderschap is die kennis waardevol. Al is het volgens Arno een misverstand dat je met het benoemen van één persoonlijkheidskenmerk de ‘heilige graal’ van het leidinggeven te pakken hebt. “Wat je wel kunt zeggen: mensen die zich kunnen identificeren met één van de vier DISC-stijlen hebben allemaal de capaciteiten in zich om een effectieve leider te zijn.”

Die stijlen zien er zo uit:

D = Daadkrachtig

Mensen met een ‘rode’ D-stijl nemen als vanzelf het voortouw. Ze zijn van nature daadkrachtig, besluitvaardig, ambitieus en zien gemakkelijk het grote plaatje. Daardoor gaan ze een confrontatie niet uit de weg en hebben ze geen problemen met delegeren. Ze zijn dan ook het meest tevreden en productief als ze een leidinggevende rol hebben. Hun leiderschapsstijl: sterk, direct, enigszins dominant. Ze zijn kritisch op anderen, maar ook op zichzelf. Als zij richting geven, zijn mensen geneigd ze te volgen zonder discussie.

Arno Brons: ‘Communiceren en leidinggeven staat of valt met de persoonlijkheid van mensen.’

I = Inspirerend

Wie de ‘I’ in zich heeft, heeft een hoge inspirerende en motiverende factor. Deze mensen zijn extrovert, goed in communicatie, worden blij van interactie en vernieuwing en brengen mensen samen dankzij hun charisma en tomeloze enthousiasme en energie. Mensen willen graag bij zulke personen in de buurt zijn, simpelweg vanwege hun natuurlijke aantrekkingskracht. Leiders met een hoge I-factor zijn sterk in het creëren van een hecht team. Ze weten vaak ook met humor de angel uit discussies te halen en zijn door hun optimisme in staat om anderen te laten geloven dat alles mogelijk is.

S = Sociaal

Is je persoonlijkheid het meest verwant aan de S-persoonlijkheidsstijl? Dan ben je waarschijnlijk een sociaal, kalm en geduldig persoon. ‘S’-mensen werken graag samen en zijn communicatief vaardig. Zij vinden het belangrijk om consensus in de groep te bereiken. Ook streven ze als vanzelf naar een respectvolle, positieve sfeer en een harmonieuze omgeving waarin wederzijds voordeel valt te behalen. S-stijl-leiders hebben oprechte interesse in en oog voor anderen. Ze kunnen goed luisteren en staan open voor andermans ideeën en oplossingen. Ook weten ze effectief te bemiddelen bij conflicten in een stressvolle omgeving. Dit alles maakt dat mensen hen zien als betrouwbaar.

C = Correct

Past je persoonlijkheid het meest bij een C-stijl? Grote kans dat je dan graag georganiseerd en methodisch werkt. Mensen met ‘een hoge C’ hebben de natuurlijke behoefte om alles te analyseren en te plannen. Vaak is dat ook hun grote kracht. Ze zijn nauwkeurig, streven naar perfectie en hechten waarde aan het werken volgens de juiste regels en procedures. C-leiders vragen van hun teamleden de hoogste kwaliteit en motiveren hen om beslissingen goed te overdenken.

Geef kleur aan je team

“Met een DISC-model maak je een blauwdruk van de persoonlijkheid van mensen. Let wel, zonder stereotypering. Het model toont alleen aan welke facetten het dichtst bij iemands persoonlijkheid liggen. DISC is geen doel maar een middel om de juiste persoonlijkheid bij de juiste behoefte te zoeken.” Arno adviseert organisaties dan ook om ‘kleur aan teams’ te geven. “Dat leidt tot goed geoliede, communicatief vaardige teams mét een effectieve leider.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Laatste kans: schrijf je in voor de VVP Ondernemersdag!

Laatste kans: schrijf je in voor de VVP Ondernemersdag!

Heeft u zich al opgegeven voor de VVP Ondernemersdag op 4 december? Dat kan eenvoudig HIER. Het belooft een dag te worden vol inspiratie voor ondernemers met uiteraard...

VVP Ondernemersdag praktijktips Jaap de Louw: investeer in je mensen

VVP Ondernemersdag praktijktips Jaap de Louw: investeer in je mensen

VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer Jaap de Louw, directeur intermediaire...

Op de toekomst voorbereid met risicogestuurd adviseren

Op de toekomst voorbereid met risicogestuurd adviseren

(Partner in kennis Avéro Achmea in VVP-special Business Innovation 2024) Ondernemers die hun risico’s willen beheersen, zijn goed bezig als ze die...

VVP-special Business Innovation: met oog voor de mens

VVP-special Business Innovation: met oog voor de mens

Zie innovatie niet als doel op zich, maar als middel om de klant beter te bedienen. En houd in al het technologische geweld oog voor de mens. Aldus de VVP-special...

VVP Ondernemersdag praktijktips Kees Dullemond: innoveer

VVP Ondernemersdag praktijktips Kees Dullemond: innoveer

VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer Kees Dullemond (INSVER). Dullemond...

Innoveren met oog voor de mens

Innoveren met oog voor de mens

(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Bedrijven die niet innoveren, gaan vroeg of laat out of business, weten de tafelgasten Jaap de Louw (Avéro Achmea)...

Finale VVP Advies Award 2024 in beeld

Finale VVP Advies Award 2024 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2024 inde belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

VVP Advies Award 2024 voor toekomstbouwer du Gardijn

VVP Advies Award 2024 voor toekomstbouwer du Gardijn

Het advieskantoor du Gardijn is de publiekswinnaar van de VVP Advies Award 2024. Het kantoor kreeg de meeste stemmen in de finaleronde dinsdagmiddag. Nieuw in...

Du Gardijn op weg naar de finale van de VVP Advies Award

Du Gardijn op weg naar de finale van de VVP Advies Award

Du Gardijn (winnaar in de categorie Zakelijk Advies, is één van de drie finalisten van de VVP Advies Award 2024. De finale, die op 1 oktober plaatsvindt...

Advies met M.I.N.T., Du Gardijn en Wij Zijn Loek naar finale Advies Award 2024

Advies met M.I.N.T., Du Gardijn en Wij Zijn Loek naar finale Advies Award 2024

Advies met M.I.N.T., Du Gardijn en Wij Zijn Loek zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2024. “Deze kantoren – die net als de andere drie halve...